Inlägg från: Anonym (nio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nio)

Min granne gråter/skriker hjärtskärande om nätterna

Min granne (tjej, runt 21-22 år) gråter nästan hela nätterna och jag har aldrig hört någon gråta så hjärtskärande, hon verkar må riktigt, riktigt dåligt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
    Jag känner att jag verkligen vill hjälpa henne men tror ni det är en bra idé att ringa på mitt i natten? Eller borde jag lägga en lapp i brevinkastet? Ringa någon? Något måste jag göra. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Min granne gråter/skriker hjärtskärande om nätterna
  • Anonym (nio)

Då gör jag det nästa gång. Hoppas hon inte blir rädd för mig. 

• Anonym (nio)
    Ballongmutt skrev 2014-11-05 18:07:24 följande:
    Rädd? Asså om du inte har drakulatänder med hoppande ögon och fyra munnar så blir hon inte rädd....
    Tror inte hon vet vem jag är. Hade jag varit kvinna skulle jag nog bli lite rädd om en okänd man ringde på mitt i natten.
  • Anonym (nio)
    KaSaM skrev 2014-11-05 18:08:41 följande:
    Hon har möjligheten att välja, att välja att prata eller tacka men ändå avböja. Att bara du bryr dig tillräckligt att fråga hur hon mår kan ändå betyda så mycket.
    Det har du rätt i.
  • Anonym (nio)
    Anonym (ring inte på) skrev 2014-11-05 18:27:08 följande:

Svår fråga egentligen att veta hur du ska göra. Att ringa på mitt i natten här hon är som mest ledsen är kanske inte att rekommendera. Försök istället att nämna att du hör henne gråta när du möter henne i trappen eller ute och fråga om du kan göra något.

Jag var väldigt ledsen under en period och grät mycket som säkert hördes till grannarna men hade inte velat att någon av dom ringde på min dörr just då.

Kanske är bättre att slänga in en lapp genom brevinkastet då? Vi har aldrig mött varandra då jag inte bott här så länge och hon går inte ut så ofta. Har dock sett henne ute ett par gånger men jag tror inte hon har sett mig.
  • Anonym (nio)
    Anonym (Justdoit) skrev 2014-11-05 18:50:03 följande:
    Ring på. Möter du henne ogråtandes i trappen på dagtid kanske det känns jobbigt för henne. När hon är sådär hemskt ledsen kanske hon är mer mottaglig tänker jag. Och även om hon inte vill prata så tror jag att hon tycker att din omtanke värmer.
    Låter rimligt. Ok, jag ringer på och om hon inte vill öppna slänger jag in en lapp med mitt nummer på genom brevinkastet.
  • Anonym (nio)
    Anonym (Cry) skrev 2014-11-05 18:50:41 följande:
    Om det var jag som grät på nätterna hade jag hellre velat att du kom då istället för att lämna en lapp eller sa något om vi möttes i trappan.

En lapp kan i värsta fall göra att hon skäms och mår ännu sämre.

Bättre att "ta tag" i det när hon gråter, kan ju vara så att hon innerst inne önskar att någon ska höra och komma och hjälpa/trösta.
    Men om jag bara skriver mitt nummer och något i stil med "plinga om du vill prata", det kan väl inte vara så farligt? Om hon nu inte öppnar när jag ringer på.
  • Anonym (nio)
    Anonym (ring inte på) skrev 2014-11-05 19:18:12 följande:
    Om du är nyinflyttad och hon inte vet vem du är och lämnar en lapp i brevlådan så skulle iallafall jag bli jätte snopen. Först skulle det bli pinsamt eftersom du har hört mig gråta och sen en person jag inte känner. Nej, låt det vara och se hur det blir. Hon kanske är inne i en sorgeperiod, en nära anhöriga kanske har dött eller eller ett älskat husdjur. 

Blir du störd av hennes gråt och skrik så din sömn blir förstörd?
    Har bott här sedan 1:a augusti. Detta har pågått i ett par veckor men jag hör henne inte varje natt. Jag kommer nog ringa på och om hon inte vill öppna är det ju upp till henne. Då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat.

Jag blir lite störd ja, men det är främst henne jag tänker på. Hon lider nog bra mycket mer än vad jag gör.
  • Anonym (nio)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-11-05 20:04:26 följande:
    Ts...
    Du får dagen ros av mig, faktiskt bara stort av dig att du bryr dig och dessutom frågar på ett forum. Konkret ring på, bara visa den medmänsklighet du visar här så lättar det nog lite iaf att någon bryr sig om henne. Sen vad man säger när man väl står där det har jag inte en aning om. smile1.gif
    Oj tack!
    Ja, jag har inte riktigt tänkt på vad jag ska säga, men jag får fundera ut något.
  • Anonym (nio)
    PennyLane skrev 2014-11-05 20:30:57 följande:
    Väldigt fint av dig ts! Jag tycker du ska ringa på. Öppnar hon så säger du att du hör att hon är ledsen och undrar om hon vill prata av sig en stund.
    Öppnar hon inte så släng in en lapp i brevinkastet där du skriver vem du är, varför du ringde på och ditt nr. Tex;
    " Hej. Jag har hört dig vara ledsen på nätterna ett tag nu och undrar om jag kan hjälpa dig på nåt sätt. Jag lyssnar om du vill prata eller kanske kan gå nåt ärende åt dig om du inte orkar.
    Jag är han med det trevliga leendet och grå parkas på våning 2.
    // Olof Andersson. "
    Ja, något sånt får det bli.
  • Anonym (nio)
    Anonym (anna) skrev 2014-11-05 20:58:14 följande:
    Efter att du ringt på, backa en bra bit från dörren. Det är mindre hotfullt än om du står på normalt avstånd. Mitt i natten är det bra att vara lite försiktig.
    Tack, bra tips. Det ska jag göra.
  • Anonym (nio)
    Anonym (Fiona) skrev 2014-11-05 23:33:07 följande:
    Skriv ett brev och lägg i hennes brevinkast tillsammans med en liten söt nalle.

Jag har själv varit den där som grät hjärtskärande hela nätterna under nästan ett år efter att mitt förra förhållande tog slut. Det var en hemsk tid, jag hade inte en vän att prata med och jag blev diagnostiserad med PTSD efter svår psykisk misshandel. Hade svårt att somna trots starka sömntabletter och när jag somnade kunde jag vakna med andan i halsen och i skräck. Skrek rakt ut.

Hade jag fått ett brev med några vänliga ord och en liten nalle från en granne som bara skrev något fint så hade det betytt mycket för mig.
    Oj, beklagar, låter jobbigt. Hoppas det är bättre nu.

Någon nalle har jag tyvärr inte just nu men om det är lugnt och tyst inatt kanske jag kan köpa en imorgon.
  • Anonym (nio)
    mkes skrev 2014-11-05 23:57:46 följande:
    Plinga på! Och ta med en burk kakor. Eller kamomillté. Något avväpnande så hon ser att du är fredlig, typ.
    Ja, smart! Ska rota i skåpen och se om jag har något lämpligt.
  • Anonym (nio)
    Anonym (Gråt) skrev 2014-11-05 21:47:23 följande:
    Ring på! Jag har varit med om en liknande situation när jag var höggravid och ensam hemma med två barn varav det ena vaknade med nattskräck runt midnatt. Efter en stunds gråtande och skrikande från mitt barns sida fick jag panik och började också gråta hysteriskt. En stund senare ringde det på dörren och det var en granne som undrade om jag behövde något. Det var obekvämt och jobbigt men jag lät henne komma in och jag är otroligt tacksam för hennes omtanke, jag blir fortfarande idag varm i hjärtat när jag tänker på det.

Jag har även gråtit på offentliga platser några gånger och blivit erbjuden näsdukar och vänliga frågor och JA, det är obekvämt men också otroligt värmande.

Så återigen.... Ring på!! Och stor eloge till dig som är en fin medmänniska <3
    Snällt av din granne! Känns som jag borde ringt på för längesen egentligen, men jag har varit lite osäker på om det uppskattas eller inte. Kanske beror på personen, har ju fått lite olika svar här.
    Som sagt, om jag var kvinna vet jag inte om jag hade vågat öppna om det stod en främmande man utanför min dörr mitt i natten, försöker tänka mig in i hennes situation. Fast jag tror inte jag ser särskilt skrämmande ut.
  • Anonym (nio)

Jag ringde på runt 02.30 inatt och ställde mig långt ner på trappan så att hon inte skulle bli skrämd, hade dock inte med mig något. Hon öppnade, jag sa att jag hade hört att hon inte verkade må så bra och frågade om det fanns något jag kunde hjälpa henne med. Hon bad om ursäkt för oljudet och jag sa att det inte spelade någon roll, att det viktigaste var att hon fick hjälp på något sätt. 
    Hon berättade att hennes bästa vän gått bort och hon satt ner i hallen och grät när hon sa det, jag satt på huk och försökte trösta henne men det var inte så lätt i början att hitta rätt ord. Jag lyckades i alla fall att få henne att sluta gråta till slut och vi satt i hallen och pratade ett tag. Jag har själv varit i ungefär samma situation som henne så jag försäkrade henne om att det inte alls var omöjligt att gå vidare. 
    Hon fick i alla fall mitt nummer innan jag gick in till mig, och jag fick henne att lova att hon skulle höra av sig om hon behövde prata.
    Jag fick ett tack-sms av henne i morse så jag antar att jag gjorde det rätta när jag ringde på.

• Anonym (nio)
    Gulas skrev 2014-11-06 14:38:27 följande:
    Vilken UNDERBAR människa du är!!
    PennyLane skrev 2014-11-06 15:59:03 följande:
    Åh vad bra gjort av dig! Blir alldeles rörd av det som hände. Det borde finnas fler som du!
    saragranberg skrev 2014-11-06 15:59:41 följande:
    Du är helt fantastisk! Vilken medmänniska.. Alla borde ha en sån som du i sin närhet :)

Det är klart man gör vad man kan.
  • Anonym (nio)
    Anonym (Nej) skrev 2014-11-06 16:50:20 följande:
    Jag skulle absolut INTE uppskatta om min granne ringde på på natten när jag gråter. Min sorg är min privata sorg. Däremot skulle jag uppskatta om du frågade mig dagtid när vi träffas i förbifarten hur det är med mig. Då är de inte lika påträngande som det är att komma hem till någon mitt på natten och särskilt om du är en man. Nattbesök  - inte uppskattat! Daglig omsorg - javisst!
    Dock var det uppskattat så jag ansåg att jag gjorde rätt. 
  • Anonym (nio)

Tack för era snälla kommentarer! 
    Ja, jag ångrar verkligen inte att jag ringde på, ångrar bara att jag inte gjorde det tidigare.

• Anonym (nio)

:)
    Fick ett sms av henne när jag höll på att somna, hon frågade om jag kunde distrahera henne så vi satt uppe och pratade tills vi båda blev så trötta att vi somnade.

Svar på tråden Min granne gråter/skriker hjärtskärande om nätterna