Inlägg från: isabellab |Visa alla inlägg
  • isabellab

Barn födda okt-dec 2014

Är det någon här som fått tillbaka sin mens?

Min kille är sex veckor och avslaget hade slutat och var bara små små rosa flytningar vissa dagar, men nu har det börjat blöda igen. Helt färskt blod och samma mängd som jag brukar ha vid mens. Men känns tidigt?! Delammar bara om det kan spela in.

• isabellab

Ok vad häftigt! Mannen ville sätta igång med nr2 direkt men det får vänta!! :)

• isabellab

När vår lille hade svårt att bajsa, ger nästan bara ersättning (pepticate), så hade vi honom upprätt mycket också. Masserade ryggen och "cyklade" med benen. När jag såg att han krystade så höll jag emot under hans fötter, kändes som att han kunde ta i mer då. Det hjälpte honom att få ut det.

Får man fråga varför du slutat amma? Jag ammar bara 1-2ggr/dag nu och har svårt att släppa det sista. Tror det är nån kombination av dåligt samvete (allt tjat om antikroppar man för över) och att det är lite mysigt.

EnPetra skrev 2015-01-15 09:08:17 följande:

Dottern har blivit förstoppad. .. hon har varit hård i magen några dagar, men ändå kunnat bajsa. Fick rådet från bvc att ge en tsk olja i ersättningen två ggr/dag.

Inatt har vi varit vakna hela natten. Ledsen dotter som försökt bajsa, men börjat gråta när inget kommer.

Ringde bvc imorse som skrev ut mjölkfri ersättning och sa att om inte det hjälper får vi ge 2,5 ml laktulos per dag.

Men, hur ska jag få den här "proppen" att släppa? Och menar hon alltså att om inget går måste hon ta laktulos varje dag i princip tills hon kan äta mat?

Har nyligen slutat amma, så vet att dom kan bli hårda pga det. Men åh, känner mig så lost. Vet ju ingenting och känns inte som att jag kan hjälpa på något enkelt sätt ön att peta i henne massa droppar och grejer..

• isabellab

Vilket vaccin? Det för magen eller det de får vid 3 månader?

• isabellab

Den har vi också. SÅ bra!

Kaye skrev 2015-01-16 10:11:18 följande:

Babysense 2 har jag.

• isabellab

Usch lycka till!!

Krickelin med Naemi skrev 2015-01-16 11:27:01 följande:

Weee. Snart ska jag in till gyn och kolla varför jag har fått extremt riklig blödning. Är det mens eller infektion :-\. Mjölkstockningen har fortfarande inte släppt och febern pendlar mellan 38-40.

Hade hoppats att det räckte med vårdcentralen och en sänka. Suck. Och jag som passar tre barn förutom mina egna tre idag. Tur att maken jobbar hemifrån för att hjälpa mig. Men ändå O_O

Tuggummiburken skrev 2015-01-16 11:40:50 följande:

Får man vara med om man hade BF 31/12 men barnet kom 10/1?

Så klart! :) välkommen!
  • isabellab

Det funkar! Jag mailade babysense tillverkaren och frågade innan vi köpte. Det viktiga är att ingen annan sover i samma säng eller att spjälsängen inte står dickt an till er säng då den i så fall plockar upp era rörelser.

• isabellab

Är sidan helt borta? Vi sänkte ner vår bara då han har skydd från att ramla ner men lågt så vi inte behöver resa oss för att lyfta upp honom. Sängen står ca 15cm ifrån.

• isabellab

Men oj!! Har ni funderat på det innan?

Just nu känns ju allting upp och ner kanske med en ny liten familjemedlem så kanske inte rätt tillfälle att ta såna beslut?

Kram!!

Elmiina skrev 2015-01-18 08:06:04 följande:

Nu har jag och mannen bestämt oss för att gå skilda vägar också.. det här blir ju bara bättre och bättre. Suck :(

• isabellab

Nu ger vi pepticate innan gav vi Nan och det funkade kanon.

Kaye skrev 2015-01-18 13:33:48 följande:

Ni som ger ersättning, vilket märke har ni?

Har tidigare nämnt att Nova bara bajsar var fjärde dag, och då är det som cement :( Hon verkar tycka det är jättejobbigt (såklart) och stånkar, piper och grinar.

Hon delammas och äter Sempers ersättning + magdroppar.

• isabellab

Det KOMMER bli jättebra. Ibland är det så himla svårt att se ljuset i tunneln när man är mitt uppe i det. Tycker du är skitduktig som kämpar på!

Är din man/sambo inte kvar alls i bilden nu? Finns det någon annan som kan avlasta lite för dig?

Hoppas du fått sova lite till nu i natt. Kram på dig och ge inte upp! Dina barn behöver dig och du är en toppenmamma som kämpar på för dem.

Elmiina skrev 2015-01-28 04:35:52 följande:

Jag ångrar att vi skaffade ett till barn. Kan inte förstå folk som skaffar fler barn. Allt är så lätt med bara ett barn, speciellt om man delar på ansvaret. Men att ha två själv, hujedamej. Ligger just nu i sängen med den lilla som vägrar sova och jag blir tokig. Varför förstörde jag det fina liv vi hade innan!?! Jag vet att det bara är hjärnspöken, men jag har svårt att tro att det kommer att bli bättre. Hatar mitt liv och mig själv.

• isabellab

Kolla med psykologen om ni kan ta det över telefon istället, det kan ju vara väldigt skönt att få komma igång med det och prata av sig?

Förstår hur du menar, ibland är det lättare att göra saker själv istället för att ha någon i närheten som man blir ständigt besviken på, vare sig det är i familje- eller jobblivet.

• isabellab

Så gjorde vi, vår kille har lite strul med luftrören och det är SÅ skönt att ha den tryggheten. Annars hade jag nog inte fått någon djupsömn.

Eva 763 skrev 2015-01-29 15:31:42 följande:

Jobbigt med förkylning på så små bebisar :(

Kan du inte ha andningslarm? Så vet du, att OM det skulle bli andningsuppehåll så larmar det.

• isabellab

Vi har babysense 2, det är kanon!

Man får med två "plattor" som läggs under madrassen. Nu när de är så små så ska man bara ha 1, sen 2 när de kan förflytta sig i sängen. Så jag har en av plattorna i sovplatsen där nere också och tar bara med själva larmenheten. Jättesmidigt!

• isabellab

Vad härligt att höra och vad duktiga ni är!!

Jösses vi är 30+, gifta i 10 år och går varandra verkligen på nerverna ibland pga sömnbrist och annat. :)

Fin tjej ni har!

fiddeification skrev 2015-02-04 10:10:52 följande:

Här går det finfint. Från vår situation (två 20 åringar som plussar 3 mån efter att vi träffats) går det fantastiskt. Det har vart lite krångel med sambons jobb och ekonomin är väl inte på topp men det funkar. Även förhållandets sattes ordentligt på prov i början men att separera var tillslut aldrig ett alternativ så vi har pratar mycket, jag har fått prata av mig med BVC-sköterskan och nu är vi en lycklig, ung liten familj. Nu är hon snart 2 månader och är en kompakt tjej på 5414 gram med MASSOR av mysiga valkar att gosa med. BVC-sköterskan skrattar varje gång åt hennes bulliga kinder och nyfikna ögon. Kanske är det enkelt för att hon är första barnet men hon är himla lätt att ha att göra med, äter, sover och bajsar som hon ska och älskar alla som älskar henne.

• isabellab

Min är totalt stilla. Delammar bara o ska göra det i 2 månader till, hoppas jag. Mina leder tar grymt mycket stryk av denna lilla amning. Jag har massa vätska i kroppen fortfarande. Ena dagen är fingrarna normala, och nästa är de som korvar.

Har 12 kg till min målvikt.

Krickelin med Naemi skrev 2015-02-06 08:43:21 följande:

Hur går det med er vikt? Blir less, ok jag VET att det kan ta tid, att för vissa gör amningen så att kilona stannar. Men med mina tidigare har kilona rasat och jag har ätit fika, semlor mm hur mycket som helst. Det här gången står det still. Fikar inget, bytt ut merparten pasta/ris/potatis mot sallad å rotfrukter. Men nepp, vikten ligger ändå mellan 78-79kg. Promenerar massor oxå.

• isabellab

Jag gjorde också formuläret. Tycker det är bra att de har lite koll. Jag träffade psykolog ett samtal för att prata av mig lite, och det räckte för mig. Hon hade fötterna på jorden och var väldigt bra. Hon sa att man inte ska bry sig så mycket (om man inte mår jättedåligt så klart!!) om man är lite vissen ibland. Det ÄR jobbigt att få barn och allt är inte roligt. Jag pendlar mellan att vara pigg och glad till att ha dagar då jag inte vill lämna sängen och allt känns grått. Hänger så mycket på hur mycket sömn man fått osv. Hon fick mig att känna att det är ok att må så ibland, så länge de bra stunderna är fler.

• isabellab

Kan hon inte sova i vagnen? Det funkade ett tillfälle för oss!

• isabellab

Vi ska ta vaccinet imorgon, tänk att det redan är dags! Tre månader går fort! :)

Hur har era reagerat?

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014