När vår lille hade svårt att bajsa, ger nästan bara ersättning (pepticate), så hade vi honom upprätt mycket också. Masserade ryggen och "cyklade" med benen. När jag såg att han krystade så höll jag emot under hans fötter, kändes som att han kunde ta i mer då. Det hjälpte honom att få ut det.
Får man fråga varför du slutat amma? Jag ammar bara 1-2ggr/dag nu och har svårt att släppa det sista. Tror det är nån kombination av dåligt samvete (allt tjat om antikroppar man för över) och att det är lite mysigt.
EnPetra skrev 2015-01-15 09:08:17 följande:
Dottern har blivit förstoppad. .. hon har varit hård i magen några dagar, men ändå kunnat bajsa. Fick rådet från bvc att ge en tsk olja i ersättningen två ggr/dag.
Inatt har vi varit vakna hela natten. Ledsen dotter som försökt bajsa, men börjat gråta när inget kommer.
Ringde bvc imorse som skrev ut mjölkfri ersättning och sa att om inte det hjälper får vi ge 2,5 ml laktulos per dag.
Men, hur ska jag få den här "proppen" att släppa? Och menar hon alltså att om inget går måste hon ta laktulos varje dag i princip tills hon kan äta mat?
Har nyligen slutat amma, så vet att dom kan bli hårda pga det. Men åh, känner mig så lost. Vet ju ingenting och känns inte som att jag kan hjälpa på något enkelt sätt ön att peta i henne massa droppar och grejer..