Inlägg från: isabellab |Visa alla inlägg
  • isabellab

Barn födda okt-dec 2014

Var läser ni om utvecklingsfaser?

• isabellab

Tack Myc!

Krickelin med Naemi: fy vad tufft!! Är det hormonerna som gör det? Kanska kan du delamma?

• isabellab

Toppen! Hämtar den direkt :)

Missimissi skrev 2015-01-04 22:53:21 följande:

Finns en jättebra app som heter "wonderweeks" -(iphone i vart fall ) -står allt om de olika faserna och kan anpassas efter ens egna bf så att man får notiser och anpassad tidslinje -

• isabellab

Hörni min vikt vägrar ge med sig! Jag gick upp massor (nästan 30kg!) pga medicin och var väldigt svullen av vätska. Barnmorskorna på BB hade ALDRIG sett någon kissa och svettas så mycket efter en förlossning, de vsöar till och med oroade ett tag... Jag gick ner 12kg direkt vid förlossningen, sedan har det stått helt still! Jag äter INGET onyttigt, inget godis, läsk saft osv. Jag äter inga halvfabrikat. Två lagade mål om dagen, frukost (fil o müsli ett ägg) två små mellanmål (tex ett ägg och fil eller grekisk yoghurt med russin). Jag går 50 min promenad om dagen och bor i ett hus med tre plan så det blir mycket spring.

Jag är 181cm och vägde innan med kläder 68kg.

Dagen innan FL 97kg.

Idag fem veckor efter FL 85.

VAD ska jag göra?! Vill inte gå ner allt då jag var i smalaste lager innan men gärna 10-12kg till.

• isabellab

Här fick vi info om att det skyddar till viss del men inte till 100%, sjukvårdsrådgivningen sa samma. Sjukt att de säger så olika!

Krickelin med Naemi skrev 2015-01-08 20:08:30 följande:

Fast det skyddar inte oavsett hur ofta man ammar och hur lite/mycket bebisen sover. Det är ju en gamal skröna. Alla BM, BVC, MVC, BB har alla varit EXTREMT noga med att påpeka att amning inte ger något som helst skydd...

• isabellab

Jag har inte heller vågat än. Och då fick jag inga bristningar eller så. Men just nu skulle jag nog somna under akten!! :D

Min stackars gubbe har inte fått komma till mer än en gång sen i mars! Tur det finns andra sätt. ;)

EnPetra skrev 2015-01-09 09:40:56 följande:

Det här kanske låter knäppt, och jag känner mig även knäpp, men jag vågar inte ha sex :O 

Första barnet, och ca 5 veckor sen förlossningen, och det känns bara som att det kommer göra ont. Har sagt till sambon att jag iaf vill vänta tills jag varit på efterkontrollen, vilket han såklart är ok med. Men känner mig ändå kass.. Då han, trots att jag är trött, oduschad, nerspydd, okammad och allmänt sunkig, ändå vill ha mig. 

Usch, om man ändå kunde få känna sig pigg och fräsch. Skulle behöva en klippning, nu, helst igår. Och ååh, nya kläder.. Men vill inte handla något, då jag vill bli av med hängmagen först. 

• isabellab
    Elmiina skrev 2015-01-09 10:03:37 följande:

Jag går fortfarande in här och läser trots att jag inte har uppdaterat er om hur det går för oss. Jag har förlossningsdepression och är i ett stort mörkt hål utan ljus just nu. MEN jag har tagit det största steget och öppnat mig för min man så idag ska jag in på psykakut och få hjälp så att jag kan bli den bästa mamman jag kan för mina barn. Jag vågar skriva det här för att jag är anonym fortfarande och jag inbillar mig att ju fler jag berättar för (trots att jag inte ens känner er eller vet vilka ni är) så ska det kännas bättre.

Vad skönt att du ska få hjälp nu och kan prata med din man.

Förlossningsdepression är inget att skämmas över, även om man inte vill skylta med några besvär man har, det är som vilken komplikation som helst och du kommer att läka och må bra igen. Hur mörkt det än känns nu så kommer det att gå över.

Ett forum är ju toppen att ventilera i, vi känner inte dig och du kan välja själv vad du vill säga och när.

Tycker du är stark som ber om hjälp nu och vet du, det är första steget mot ditt tillfrisknande.

Heja dig och massa kramar!
  • isabellab

Jag kör fleeceoverall från H&M, tänker att det är bättre att de är större än för små. Även om ärmarna är alldeles för långa osv så kan han iaf röra sig fritt i den. Sen en fodrad bomullsmössa med öronlappar och ner i åkpåsen. Beroende på hur kallt det är så har jag bara påsen knäppt upp till midjan ibland. Pendlar mellan 3 plus och 17 minus här...

Vi har inte tagit med vår lille (6 veckor imorgon) nånstans förutom till BVC. Har inte haft något behov av det och undviker hellre folksamlingarna så länge som möjligt. Går hellre på massa promenader bara i friska luften, och vänner och bekanta får komma hit. Vi handlar alltid maten över nätet också så det är himla smidigt.

• isabellab

Oj jag trodde inte det fanns vaccin mot rs!! Vad heter det?

• isabellab

Senaste tiden har vi lagt oss 00-01 ungefär, sen sover han till ca 06:30 då han får äta, sen sover vi till 9-10. Jätteskönt!

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014