• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • Krickelin med Naemi

Jag har inte börjat än. Man bör inte göra det innan de kan lyfta huvudet och det behöver de inte kunna förrän de är 6v. Min är 3v och 4dagar nu och fick godkänt av läkaren med att ligga på mage nu. Några minuter kommer det kanske bli. Beror på hur länge bebisen orkar. Börjar hon skrika slutar jag eller om man ser att hon inte orkar hålla huvudet mer. Så har jag gjort med mina tidigare barn.

isabellab skrev 2014-12-16 17:09:50 följande:

Hur ofta/länge låter ni era små ligga på mage och träna nacken?

Jag är så jäkla sämst på att komma ihåg D-vitaminerna :-S. Har varit lika kass med alla tre. Hur svårt ska det va egentligen?
  • Pell

Oj tur du nämnde d-dropparna.. Har glömt nu i tre dagar i rad tror jag.. Woopsie

Vår tös har varit stark i nacken sen hon föddes och alla bb och bm har mest sagt wow. Ligger väl en liten liten stund åt gången, inte varje dag. Hon blir mest förbannad verkar det som (rör benen som om hon simmar eller försöker krypa men inget händer ju såklart) och så skriker hon tillslut.

Vad gäller uppdelning mamma-pappa så är det lite speciellt eftersom han jobbar borta 10daga, hemma 10dagar. Men antar att jag roddar det mesta även när han är hemma och måste säga till om att han ska laga mat, diska eller dammsuga. Detta har varit uppe på tapeten förr och han har erkänt att han inte ser smutsen, inte tycker att detr smutsigt när jag tycker det.

Har fått sova vidare en del mornar efter att hon ätit och vi har turats om att vanka när det behövts, dock tycker jag att han ger upp för snabbt och tydligen kan sova trots att hon ligger i min fann bredvid honom i sängen och skriker för kung och fosterland..

• Krickelin med Naemi

Natten till igår skulle min man vara snäll och ta natten. Jag trodde han skulle komma vid ett men han kom först vid fem. De hade sovit på soffan så han vaknade vid hennes små gnyenden i sömnen. Det resulterade att han inte kunde jobba och var jättedålig igår. Han har en sjukdom som förvärras vid sömnbrist bla. Har inte tänkt på det då han brukar få sova...men nu inser man ännu en gång hur sjukdommen kommer krångla till mitt liv.Hoppas att stumpan fortsätter vara en så glad bebis.

Inatt åt hon 1ggn per timma så idag är jag redigt trött Zzzzz.

Var på bvc igår. Embla har blivit 56cm och fortsätter sin kurva spikrakt uppåt. Hon är nu på plus 3 eller 4 på längdkurvan. Hon började på normalen. Så Dax att rensa bort åtta 56or. Vikten ökar den med. 4270g. Läkaren och bvc konstaterade ännu en gång hur mycket mjölk jag måste ha.

• EnPetra
    Nylny skrev 2014-12-16 01:52:34 följande:

Jag ser att några ger ersättning innan sovdags, det har jag funderat på, då kan ju man be sambon mata en gång där så man får sova iallafall nån timme mer sammanhängande. 
    Det är verkligen underbart att få ta hand om sitt lilla barn, men man kan bli koko tillslut av sömnbrist och skrik i timmar. 

Vad gör era män när de kommer hem från jobbet för att hjälpa till? Hjälper han även om nätterna eller får han sova alla sina timmar? 

I morgon ska vi till BVC för vägning och mätning, hon var ju bara 2628g när hon föddes, en riktigt liten groda, skulle tro att hon är runt 3 kg nu. Det är så underbart att ha henne i våra liv nu. Hjärta

Min sambo tar ingenting på nätterna sen han började jobba. Han sa redan första natten att jag får ta allt, då han ska på jobbet. Vi ger ersättning sista målet på kvällen, men det är ändå en väldans massa bökande och blöjbyten, och så har hon börjat vilja somna PÅ mig varje kväll, och vaknar såklart när jag lyfter bort henne. 

När han kommer hem från jobbet tar han oftast henne så jag får fixa middag. Sen är det jag som diskar undan. 

Känns lite som att jag gör ALLT hemma just nu. Sopor, tvätt, hänga tvätt, mat, disk, plockar undan så det inte är grejer ööööverallt.. Har bett honom ta undan sin tvätthög i över en vecka nu (det enda jag bett om förövrigt), men den är fortfarande kvar. Pratade med honom igår om att jag får göra allting, han menade på att han jobbar ju hela dagarna. Jag tycker dock att jag jobbar hela dagarna OCH nätterna. 

Jag älskar våran lilla skatt, men jag känner att jag måste få sova snart.

Snart är han dock julledig, och OJ vad han ska få byta blöja om nätterna då :P

• Krickelin med Naemi

Oj En Petra. Det låter inte bra. Ok om han behöver sova. Men allt annat måste han dela med dig. Det handlar inte om att hjälpa till som jag ser det. Lever man ihop är det bådas ansvar att dela uppgifterna. Jobbigt för dig! Försök sätta ned foten och förklara hur jobbigt det är att vara hemma med bebis. Kram

• isabellab

Jag är imponerad av er som orkar dra ett så stort lass själva! Men ni ska inte behöva göra det...

Jag hade aldrig orkat. Min man är verkligen min stöttepelare, och lika mycket förälder som jag.

Tjejer, ställ krav på vad som är självklart och ta hand om ER också om det så är ett samtal till bästa vännen ifred, en lång dusch eller vad det nu må vara.

• 38044

Hej,

Hoppar in i tråden :) vår lilla trollunge, Elsmi föddes den 24/11 och var igår 57cm o väger 5070 . Någon som bor i Sthlm och vet ngn mammagrupp lr liknade? Börjar bli rastlös av att vara hemma ensam hela dagarna, nån mer som känner av det?

Sömnen går väl sådär lite olika natt till natt men försöker sova när hon sover på dagen, men samtidigt vill man ju passa på att göra lite saker då..

• 38044

Skogås , är 28:) vart hittar man dom? Är nybörjare på familjeliv :)

Elmiina skrev 2014-12-17 17:09:07 följande:

38044, vart i Stockholm bor du? Finns massa mammagrupper. Hur gammal är du?

• Myc

Nu är jag utskriven! Varit hemma på permis med telefonobservation sen i måndags kväll och idag kom provsvaren, jag hade blodförgiftning och antibiotikan jag redan äter är rätt så det ska ge sig. Mår bättre men är svintrött.

Mannen har varit hemma m mig och börjar jobba imorrn sen är det julledigt från måndag kväll nästa vecka så det känns skönt.

Våran lilla skrutt vaknar mest och äter på nätterna, först sover hon ett pass på 3-5 timmar sen 3 timmar till och så håller det på fram till 10 (idag 12!) så just nu sover jag mer än min man.

Vi delar på det mesta hemma men jag gör mat och han disk typ. Jag tar smutstvätten men vi tar hand om den rena tvätten tillsammans. Så länge hon sover såhär bra så funkar allt. Vissa nätter får hon en vakenstund m lite bajsande och knorrande och då brukar han ta över lite "buffa" på rumpan ibland eller rapa henne ibland men oftast tar jag det.

Tror nätterna måste få bero på vilken typ av jobb pappan eller den andra mamman har. Om man tex är yrkeschaufför så är det ju farligt att inte sova.

I de flesta relationer är det ju viktigt med kommunikationen som att säga vad man känner. Och sen är vi alla olika och har olika behov. Jag har ju barn sen innan och är van med hemmalivet medan en förstagångsmamma kan tycka det är extremt kämpigt med omställningen och känna sig kopplad och nästan kedjad till hemmet helt plötsligt.

Mina behov är tex fysisk närhet och jag kan bli låg av att bebisen "tar plats" mellan oss isängen. Jag vill bli kramad och kliad på ryggen av min man och jag vill ligga sked och jag vill bara vara vi. Det behovet blir lite åsidosatt men vi pratar om det och ser till att passa på att sno åt oss våra stunder.

Sätt bara ord och känslor på vad som händer när det är jobbigt. Ingen relation är sig lik med en bebis i familjen

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014