• habiti

Kommunism är den ideologin som har dödat mest.

Mao Zedong - 50 miljoner döda
    Josef Stalin - 40 miljoner döda
    Vladimir Lenin - 4 miljoner döda
    Pol Pot - 2 miljoner döda
    Mengistu Halle Mariam - 2 miljoner döda
    Josip Broz Tito - 1 mijon döda

Länder som styrs av kommunister idag: Nordkorea, Laos, Kina, Vietnamn, Cuba. En slump att dessa länder att dåliga?

• Svar på tråden Kommunism är den ideologin som har dödat mest.
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-11-21 10:11:04 följande:
    Men vårat "kära vänsterpari fd VPK" stödde Stalin, Lenin och Mao mfl lång in på 90-talet.

Så Irland var inte kommunistisk heller? Hur det gick med deras ekonomi med kommunistisk styre vet vi alla....
    Ja dom sa sig vara det, men även dom har gjort avbön, när dom väl fick klart för sig hur fel dom hade och hur lurade dom blivit.
    Idag är dom inte sämre/bättre än nåt annat utpräglat vänsterparti.
    Flera kända personer som hyllat Kuba och Sovjetunionen har medgivet att dom blev lurade och förda bakom ljuset, t.ex Mikael Wiehe, Björn Afzelius och Jerry Williams.

Men det här är meninglöst att tjafsa om, alla med minsta insikt vet, att så fort politiska ideal hamnar för långt ut på nån kant, så går det åt h-vete.., inte ett enda undantag finns som påvisar det motsatta.

Varför skulle Irland ha varit kommunistiskt? Förklara gärna, för jag vet inte.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-11-21 11:56:56 följande:
    Ja dom sa sig vara det, men även dom har gjort avbön, när dom väl fick klart för sig hur fel dom hade och hur lurade dom blivit.
    Idag är dom inte sämre/bättre än nåt annat utpräglat vänsterparti.
    Flera kända personer som hyllat Kuba och Sovjetunionen har medgivet att dom blev lurade och förda bakom ljuset, t.ex Mikael Wiehe, Björn Afzelius och Jerry Williams.

Men det här är meninglöst att tjafsa om, alla med minsta insikt vet, att så fort politiska ideal hamnar för långt ut på nån kant, så går det åt h-vete.., inte ett enda undantag finns som påvisar det motsatta.

Varför skulle Irland ha varit kommunistiskt? Förklara gärna, för jag vet inte.
    Exakt lika dålig efterhandskontruktion som Jimmy Åkesson och nazzismen.
    Hela värden kände till Maos utrensning samt Sovjets inlåsande av oliktänkande.
    Men det du nämner kanske är krafitgt efterblivna eftersom dom inte säger att dom visste om det.....
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-11-21 13:40:33 följande:
    Exakt lika dålig efterhandskontruktion som Jimmy Åkesson och nazzismen.
    Hela värden kände till Maos utrensning samt Sovjets inlåsande av oliktänkande.
    Men det du nämner kanske är krafitgt efterblivna eftersom dom inte säger att dom visste om det.....
    Du har inte gjort din läxa, eller varit frånvarande i grudskolans historielektioner.

För precis som med Nazismen och all info om massmord som strömmade ut från Tyskland, så trodde inte Nazismens anhängare på den, inte ens många andra regimer trodde på det, det var helt enkelt för "mycket".
    Det var först efter att NaziTyskland besegerats som det stod klart för dom att det var sanningen dom vägrat tro på.

Så var det med Sovetunionen och Kina åxå, andra länders inbjudna kommunister fick bara se en glättad fasad, och inget annat.
    Och i sin förnekelsebubbla så valde dom att ignorera all kritik, och såg det enbart som propaganda mot dessa länder och deras regimer.

Och nog vet du, (det gör vi andra) att det är så alla regimer som befinner sig långt ut på h/v-kanten agerar, och så agerar även SD i Sverige.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-11-22 09:22:38 följande:
    Du har inte gjort din läxa, eller varit frånvarande i grudskolans historielektioner.

För precis som med Nazismen och all info om massmord som strömmade ut från Tyskland, så trodde inte Nazismens anhängare på den, inte ens många andra regimer trodde på det, det var helt enkelt för "mycket".
    Det var först efter att NaziTyskland besegerats som det stod klart för dom att det var sanningen dom vägrat tro på.

Så var det med Sovetunionen och Kina åxå, andra länders inbjudna kommunister fick bara se en glättad fasad, och inget annat.
    Och i sin förnekelsebubbla så valde dom att ignorera all kritik, och såg det enbart som propaganda mot dessa länder och deras regimer.

Och nog vet du, (det gör vi andra) att det är så alla regimer som befinner sig långt ut på h/v-kanten agerar, och så agerar även SD i Sverige.
    När jag gick i skola i slutet av 70-talet fick vi veta att oliktänkande sattes i fängelse i Sovjet och östtyskland.
    På 80-talet strömmade nyheter om att folk som fick chansen flydde från Kuba.

Detta alltså 20 och 15år innan vänstern i Sverige började ta avsånd från denna sk kommunism.

Jag har jävligt svårt för folk som försker förneka kommunismen skövlande av liv samt oliktänkande! Det förekommer ju än i dag att olika vänsterorganisationers ungdomsförbund hotar och misshandlar folk från Liberaler och högerut.
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-11-22 10:27:12 följande:
    När jag gick i skola i slutet av 70-talet fick vi veta att oliktänkande sattes i fängelse i Sovjet och östtyskland.

Detta alltså 20 och 15år innan vänstern i Sverige började ta avsånd från denna sk kommunism.

Jag har jävligt svårt för folk som försker förneka kommunismen skövlande av liv samt oliktänkande! Det förekommer ju än i dag att olika vänsterorganisationers ungdomsförbund hotar och misshandlar folk från Liberaler och högerut.
    Suck, nu orkar jag inte upprepa vad jag skrivit, har det inte gått in efter två tr ggr, så lär det inte göra det om jag upprepar mig ännu en gång.
  • Rataxes
    Linnea1994 skrev 2016-11-22 10:27:12 följande:

Det hjälper inte, har hen fått något i skallen så är det så, oavsett hur fel det verkligen är.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-11-22 15:19:10 följande:
    Suck, nu orkar jag inte upprepa vad jag skrivit, har det inte gått in efter två tr ggr, så lär det inte göra det om jag upprepar mig ännu en gång.
    Du försöker ju bara prata bort att svenska vänstern stödde regimer soom dödade oliktänkande långt in på 90-talet. Fy fan!
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-11-22 16:10:23 följande:
    Det hjälper inte, har hen fått något i skallen så är det så, oavsett hur fel det verkligen är.
    Men vad är problemet, det är ju så det alltid ser ut?
    Den här typen av förnekelse som svenska kommunister ägnade sig åt, är precis vad de svenska Nazisterna ägnade sig åt under 20-30-40-talet, och som när väl sanningen gick upp för dom, vägrade eller hade svårt att tro det var sant.
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-11-23 09:59:41 följande:
    Du försöker ju bara prata bort att svenska vänstern stödde regimer soom dödade oliktänkande långt in på 90-talet. Fy fan!
    Mern nu yrar du, jag har aldrig sagt att inte svenska kommunister inte har stöttat andra sk komunistländers regimer, så du ljuger värre än t.o.m Trump.
    Jag har förklarat varför det var så, och hur det kunde ske.

Men det är så typiskt extremhögern att aldrig kunna hålla sig till sanningen, så jag är tacksam för att du bevisar det för mig och alla läsare, än en gång.

• Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-11-23 10:29:17 följande:
    Mern nu yrar du, jag har aldrig sagt att inte svenska kommunister inte har stöttat andra sk komunistländers regimer, så du ljuger värre än t.o.m Trump.
    Jag har förklarat varför det var så, och hur det kunde ske.

Men det är så typiskt extremhögern att aldrig kunna hålla sig till sanningen, så jag är tacksam för att du bevisar det för mig och alla läsare, än en gång.
    Extremhögern I Sverige är inget vidare enligt mej heller som är Liberal. Men extremvänstern I landet är ju mångfallt värre! Se nu senast då det kastade knallskott bla på polisens hästar....
Svar på tråden Kommunism är den ideologin som har dödat mest.