• habiti

Kommunism är den ideologin som har dödat mest.

Mao Zedong - 50 miljoner döda
    Josef Stalin - 40 miljoner döda
    Vladimir Lenin - 4 miljoner döda
    Pol Pot - 2 miljoner döda
    Mengistu Halle Mariam - 2 miljoner döda
    Josip Broz Tito - 1 mijon döda

Länder som styrs av kommunister idag: Nordkorea, Laos, Kina, Vietnamn, Cuba. En slump att dessa länder att dåliga?

• Svar på tråden Kommunism är den ideologin som har dödat mest.
  • Sensitiveguy
    Prällen skrev 2014-11-13 22:05:02 följande:

Och Kapitalism är den ideologi som förslavat flest. Jag är inte kommunist; bara antikapitalist. Globalt har vi fler slavar nu än vi någonsin har haft.

Håller med.
  • StevenDiese

Och Kapitalism är den ideologi som förslavat flest. Jag är inte kommunist; bara antikapitalist. Globalt har vi fler slavar nu än vi någonsin har haft.

Sanning. Och den svider.
  • Linnea1994

Du kan inte utveckla ett system som skulle fungera bättre i stället för att komma med en massa falska floskler! (Slavar mm)
  • Iarwain
    Linnea1994 skrev 2014-11-14 09:33:03 följande:
    Du kan inte utveckla ett system som skulle fungera bättre i stället för att komma med en massa falska floskler! (Slavar mm)
    Ganska enkelt att komma på ett bättre, t.ex. jag som upplyst despot.
  • Sensitiveguy

En balanserad blandekonomi vore väl det bästa?

• Iarwain
    Linnea1994 skrev 2014-11-14 09:33:03 följande:
    Det vore, också, intressant att veta vad du tycker felet är med en mutualistisk ekonomi, då du verkar tycka att kapitalistisk ekonomi är det bästa.
  • Sensitiveguy
    Iarwain skrev 2014-11-14 10:21:33 följande:

Det vore, också, intressant att veta vad du tycker felet är med en mutualistisk ekonomi, då du verkar tycka att kapitalistisk ekonomi är det bästa.

Linnéa ser inga nackdelar med en oreglerad marknadsekonomi öht.
  • Linnea1994
    Iarwain skrev 2014-11-14 10:21:33 följande:
    Vet inte vaed den innebär, du kanske kan förklara.
    Eftersom det kapitalistiska systemet är det enda som fungerat sedan tidigt 1900-tal så tror jag att det är det system med flest fördelar.
  • Sensitiveguy
    Linnea1994 skrev 2014-11-14 11:33:40 följande:

Eftersom det kapitalistiska systemet är det enda som fungerat sedan tidigt 1900-tal så tror jag att det är det system med flest fördelar.

På vilket sätt fungerar det väl?
  • Iarwain
    Linnea1994 skrev 2014-11-14 11:33:40 följande:
    Är inte detta ett "argumentum ad antiquitatem" samt "argumentum ad ignorantiam"?
    Du känner inte till något bättre system och det är så här vi har haft det den senaste tiden.

För att låsa fast sig i och förespråka ett system bör man, som jag ser det, sätta sig in i eventuella alternativ till det systemet.

Sedan så har vi inte haft en kapitalistisk ekonomi, utan en hybrid, så historieperspektivet faller direkt.'

Vad anser du om intellektuella patent?
    (Bara för att ta upp något som skiljer mellan kapitalistisk och mutualistisk ekonomi.)
Svar på tråden Kommunism är den ideologin som har dödat mest.