• habiti

Kommunism är den ideologin som har dödat mest.

Mao Zedong - 50 miljoner döda
    Josef Stalin - 40 miljoner döda
    Vladimir Lenin - 4 miljoner döda
    Pol Pot - 2 miljoner döda
    Mengistu Halle Mariam - 2 miljoner döda
    Josip Broz Tito - 1 mijon döda

Länder som styrs av kommunister idag: Nordkorea, Laos, Kina, Vietnamn, Cuba. En slump att dessa länder att dåliga?

• Svar på tråden Kommunism är den ideologin som har dödat mest.
  • Linnea1994
    Sensitiveguy skrev 2014-11-14 10:28:47 följande:
    Linnéa ser inga nackdelar med en oreglerad marknadsekonomi öht.
    Nej det är ju det ända systemet som har fungerat.
    Sedan tror jag inte alls på anarkism som vissa här verkar förespråka...
  • Iarwain
    Linnea1994 skrev 2014-11-17 11:23:35 följande:
    Vem förespråkar anarkism?
  • Linnea1994
    Iarwain skrev 2014-11-17 11:27:43 följande:
    mutualistisk ekonomi= "Ekonmi med inslag av anarkism" enligt vad jag läste mej till....
  • Iarwain
    Linnea1994 skrev 2014-11-17 13:26:52 följande:
    mutualistisk ekonomi= "Ekonmi med inslag av anarkism" enligt vad jag läste mej till....
    Så vem förespråkar anarkism här?

Jag har ställt ett antal frågor du undviker;

Vad tycker du är felet med en mutualistisk ekonomi?
    (Du verkar ha läst på något, så då kanske du kan svara.)

Vad anser du om intellektuella patent?
  • Digestive
    Iarwain skrev 2014-11-17 11:27:43 följande:

This one do. Dock i dagdrömmar - pragmatisk anarkism råder här. Vilket i praktiken betyder att tidens behov går först och under de politiska förutsättningar som då råder, men röstar gärna - om tajmingen tillåter - på politik som närmar sig anarkism (exempelvis Centerns vision på en mer "närodlad" politik där medborgare och politiker kommer närmare varandra). Anser överlag att politik ska ses som verktyg att nå gemensamma mål, snarare än en slags image fylld med ideologier - om exempelvis BLÅ politik gynnar Sveriges behov och mål i TIDEN/JUST DÅ så bör alltså blå politik föras och vice versa och så vidare..

Tror inte på revolution och inte heller på utopier, som i det närmaste bara förlamar genom ouppnåbara drömmar. Båda fötter på jorden gäller.

Får passa på att förklara innan Linnea1994 hittar på massa saker, i vanlig ordning.
  • Sensitiveguy
    Linnea1994 skrev 2014-11-17 11:23:35 följande:

Märkligt att du inte hittar några avigsidor med kapitalismen.

Jag förespråkar blandekonomi.
  • Linnea1994
    Digestive skrev 2014-11-17 19:52:26 följande:
    This one do. Dock i dagdrömmar - pragmatisk anarkism råder här. Vilket i praktiken betyder att tidens behov går först och under de politiska förutsättningar som då råder, men röstar gärna - om tajmingen tillåter - på politik som närmar sig anarkism (exempelvis Centerns vision på en mer "närodlad" politik där medborgare och politiker kommer närmare varandra). Anser överlag att politik ska ses som verktyg att nå gemensamma mål, snarare än en slags image fylld med ideologier - om exempelvis BLÅ politik gynnar Sveriges behov och mål i TIDEN/JUST DÅ så bör alltså blå politik föras och vice versa och så vidare..

Tror inte på revolution och inte heller på utopier, som i det närmaste bara förlamar genom ouppnåbara drömmar. Båda fötter på jorden gäller.

Får passa på att förklara innan Linnea1994 hittar på massa saker, i vanlig ordning.
    Vad är det jag hittar på här?
  • Linnea1994
    Iarwain skrev 2014-11-17 14:59:22 följande:
    Så vem förespråkar anarkism här?

Jag har ställt ett antal frågor du undviker;

Vad tycker du är felet med en mutualistisk ekonomi?
    (Du verkar ha läst på något, så då kanske du kan svara.)

Vad anser du om intellektuella patent?
    Vilka frågor har jag undvikit??? Det är du som inte kan eller vill förklara hur denna ekonomi fungerar!
    Jag tror inte på det systemet med att ingen tjänar på olika saker, det ger folk ingen morot att prestera saker. I ett sådant samhälle skulle inge utbilda sej 7-9år längre för att blir läkare mm och inte sedan kunna tjäna något på det.
  • Iarwain
    Linnea1994 skrev 2014-11-18 11:52:33 följande:
    Vilka frågor har jag undvikit??? Det är du som inte kan eller vill förklara hur denna ekonomi fungerar!
    Jag tror inte på det systemet med att ingen tjänar på olika saker, det ger folk ingen morot att prestera saker. I ett sådant samhälle skulle inge utbilda sej 7-9år längre för att blir läkare mm och inte sedan kunna tjäna något på det.

Jag tror inte heller på system där ingen tjänar på olika saker.
    Det finns ganska många fler system än kapitalismen där det stämmer.

Vilka andra system känner du till?
    Det verkar som om du inte är speciellt påläst i detta ämne. Därmen inte kvalificerad att avgöra vilket system som passar din önskade världsbild bäst,

Min andra fråga är;

Vad anser du om intellektuella patent (intellectual property)?

• Digestive
    Linnea1994 skrev 2014-11-18 11:50:12 följande:

Vad är det jag hittar på här?

Tycker att behovet utav ordet "här" i meningen ovan, sammanfattar saken väl.
Svar på tråden Kommunism är den ideologin som har dödat mest.