• hejhejhejpolisen

Min pojkvän har ingen sexlust

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp/råd och vet inte vart jag ska vända mig.

Jag är en tjej på 18 år och har en pojkvän som är 24.Vi har vart tillsammans i 4-5 månader och jag är väldigt lycklig, bortsett från en sak.
    De senaste 2 månaderna har hans sexlust vart i princip obefintlig.
    Först trodde jag att det berodde på mig, vilket han har gjort väldigt klart för mig att det inte gör. Han skyller på stress på jobbet och stress gällande framtida studier, och han säger att han kommer in i perioder där han inte har någon lust (han säger även att det har hänt i tidigare förhållanden också).

För lite mer än två månader sen började han på sitt nya jobb och sen dess har hans sexlust bara minskat. Vi gick från att ha sex 5-6 gånger i veckan till att ha det 1-2 gånger i veckan, vilket tog hårt på mitt självförtroende och det märkte han. Vi pratade om det och han förklarade hur det låg till med att han har sådana perioder och att det berodde på stress och absolut inte hade någonting med mig eller kvalitén på vårat sex att göra. Jag försökte stötta honom men kände att jag behöver ju mitt också, så jag försökte ta saken i egna händer, ge han lite hjälp på traven och ta initiativet själv (vilket jag inte har gjort innan, alltså är det han som har visat när han vill ha sex och att jag då har hängt på). Detta fungerade inte över huvud taget, visst att vi hade sex 3-4 gånger den veckan istället för 1-2 men jag kände att han gjorde det för min skull, vilket absolut inte var min avsikt. Nu är det över 3, nästan 4 veckor sen vi hade sex senast, vilket i min värld är väldigt länge när man endast har varit ett par i 4-5 månader. Jag har tagit upp det och pratat med honom och förklarat att jag inte vill pressa honom och att det får ta den tid det tar men om det finns någonting jag kan göra för att förändra situationen, men han har sagt att ingenting beror på mig och att det inte finns någonting jag kan göra men att han känner att det börjar bli bättre.

I måndags var det vi pratade om detta och han sa att det börjar bli bättre och att han kvällen innan hade vart riktigt sugen men med tanke på vår brist på sex så hade han inte vart så fräsch som han hade velat vara men att han hade tänkt fräscha till sig medans jag var på jobbet. När jag kom hem från jobbet i måndags så ursäktade han sig och sa att han hade haft fullt upp med förberedelser inför skolan och försökte försäkra mig om att vi skulle ha sex dagen därpå (alltså på tisdagen, igår), men jag sa att han inte behöver lova något sånt och eftersom jag visste att han skulle vara extra trött med tanke på att han skulle jobba dubbla pass. Igår ursäktade han sig ännu en gång och sa "förlåt att jag hela tiden gör dig besviken, men imorgon, imorgon är jag ledig! Jag är kåt och jag vill verkligen men jag har inte haft tid att fräscha till mig!" och jag försökte förklara för honom att han inte ska lova och ge mig förhoppningar för då är det bättre att inte nämna det över huvud taget och bara göra det när man är redo, vilket han förstod.

Jag lever i tanken om att man vill ha sex så har man det, oavsett om man har hårig pung, annars tar man sig tiden att fixa till det så snabbt man kan om man verkligen är sugen. Hur ska jag tackla mitt problem?

Ursäkta min luddiga och väldigt långa text.

• Svar på tråden Min pojkvän har ingen sexlust
  • Anonym (Jadu...)

Lever själv med en som är lika. Vi är uppe i drygt 1.5 år sedan vi träffades nu och som jag ser det så har han sagt hur resten av ditt liv kommer se ut. 
    Om ni inte blir miljonärer, utan vi utgår från att han kommer fortsätta vara stressad och allmänt icke-sugen eller inte orka, så är det så här det fortsätter. 

Min partner varnade mig redan från början att han är såhär, sex är en 1-2 gånger i veckan-grej för honom. Hans exfru lämnade honom (delvis) på grund av det, vilket jag kan förstå. Jag kommer inte göra det, men jag kan förstå att hon gjorde det. 

Vi har veckor då vi inte har sex alls, och veckor då vi har sex tre gånger om dagen - det hänger helt på hans mående och ork. 

Jag har fått lära mig att ta mycket mer initiativ än jag är van vid, samt att försöka känna av när det kommer resultera i att han säger nej, och när han faktiskt kommer vara med på noterna. 

Men din partner har gett dig en rättvis förvarning; han har varit ärlig med att han blir såhär. Det kommer troligtvis aldrig förändras, förutom periodvis. Så antingen ger du det lite längre tid och ser hur det funkar (Han KAN ju plötsligt bli en 5/ggr veckan-kille, men risken finns att det inte håller i sig så länge, med tanke på att han ändå sagt att han blir såhär ibland) 

Eller så säger du att du inte kan leva så, och att han får gå och kolla testo-nivåerna och ta på sig mindre stress, och börja typ meditera/mindfulness eller något, så att han inte tar så mycket stryk av stressen. 

Eller så ger du upp nu, innan det går för långt.

Oavsett vad du väljer, så har han varit ärlig och jag tror att det vore dåligt för dig att hoppas på några större förändringar. Ungefär 7 månader in i mitt förhållande hade vi semester, och jag trodde att allt skulle bli tokbra - det blev det inte, utan han tog semestern på sig att stressa av, så de sista två dagarna hade vi sex i princip hela tiden - men efter det sjönk han tillbaka till 1-2 gånger veckan och så har det varit sedan dess. 

Jag var oerhört ledsen över det här i början, men med tiden har jag lite insett att det är inte så att jag är kåt hela tiden, utan ganska ofta handlar det om att jag vill få känna mig åtrådd också. När jag är kåt och han inte vill så blir det att onanera istället - en ganska blek ersättning, men det funkar, och vad det gäller allt annat så har jag iaf turen att min är oerhört gosig och fysisk och visar mig på tusen olika stt att han älskar mig och vill vara nära mig, bara just att han inte har ens i närheten av den sexdrift jag skulle ha önskat mig. 

Alldeles oavsett, och även om det kanske är lite deprimerande, så tror jag inte du ska hoppas för mycket. Det handlar inte om dig och att det skulle vara något fel på dig. Absolut inte. Utan han har sagt hur det ligger till, och du måste avgöra om du kan leva så eller inte. 

• Anonym (Jadu...)

(alltså, vi har varit tillsammans i drygt 1.5 år - blev kanske lite luddigt där) 

• Anonym (sammahär)

Jag lever också i en sån relation där det både för mig och för sambon pendlar upp och ner med sexlusten pga stress i perioder. Vi är båda 24.
    Stressen kommer från studier och jobb då båda utvecklas, får nya erbjudande och de leder till att man vill prestera. Samt är de vardagen, vi vill hinna med träning, styra mat osv så ibland orkar vi helt enkelt inte eller hinner inte med pga alla dessa bollar i luften.

Och det viktiga är nog att inte ta åt sig. Utan att ha en förståelse varför det är så och försöka underlätta för den andre. Jag har märkt för min del att yoga hjälper lugna stressen och att jag blir mycket mer sugen och avkopplad då tex. Å jag har kanske vart den som är mest stressad. Sambon slappar på annat sätt som tex. spela tv-spel. Sen försöker vi också ha lite fokus på å släppa datorer, tv och mobiltelefoner o kanske ligga i soffan en stund ihop o bara vara med varandra och se vad de leder till. Min sambo är också gosig o visar hur mycket jag betyder för honom även när de inte leder till sex.
    Istället för o stressa honom i perioder när han inte har tid eller inte vill så låter jag det vara. Jag visar att jag är intresserad och sugen men jag försöker inte pressa honom eftersom det bara kan bli värre då och skapa ytterligare en stress som kan ta längre tid o reparera. 
    Ja sen är de givetvis allra bäst o försöka bota stressen direkt och se vad de finns för saker som kan göra att han slappnar av och lugnar ner sig, men de är inte alltid det går.

• hejhejhejpolisen

Tack för svar!

Detta kanske jag bara intalar mig för att hålla hoppet uppe och att det egentligen inte har alls med saken att göra.. men jag vet att han vantrivs något fruktansvärt på sitt jobb och har ingen ekonomisk trygghet över huvud taget då han blir inringd dagen innan jobb. Nu ska han få fast anställning och han har sagt att det är en otrolig lättnad så jag har fått för mig att det kommer förändra situationen avsevärt.

Sen är jag inte ute efter att vi ska ha sex varje dag, jag nöjer mig med 1-2, kanske 3 gånger i veckan. Det är inte förens nu när det har gått nästan en månad som jag verkligen har börjat tänka på det och oroa mig.

Jag märker på honom nu att han är mycket mer sexuell, tar mer i mig och kysser mig passionerat istället för att bara pussas lite. Detta har gett mig lite hopp om att det kanske kommer bli bättre, men det kanske är helt fel då?

• Anonym (Jadu...)
    hejhejhejpolisen skrev 2014-10-22 12:54:57 följande:

Tack för svar!

Detta kanske jag bara intalar mig för att hålla hoppet uppe och att det egentligen inte har alls med saken att göra.. men jag vet att han vantrivs något fruktansvärt på sitt jobb och har ingen ekonomisk trygghet över huvud taget då han blir inringd dagen innan jobb. Nu ska han få fast anställning och han har sagt att det är en otrolig lättnad så jag har fått för mig att det kommer förändra situationen avsevärt.

Sen är jag inte ute efter att vi ska ha sex varje dag, jag nöjer mig med 1-2, kanske 3 gånger i veckan. Det är inte förens nu när det har gått nästan en månad som jag verkligen har börjat tänka på det och oroa mig.

Jag märker på honom nu att han är mycket mer sexuell, tar mer i mig och kysser mig passionerat istället för att bara pussas lite. Detta har gett mig lite hopp om att det kanske kommer bli bättre, men det kanske är helt fel då?

Inte nödvändigtvis - jag tänker mer på att han just sagt att han blir så ibland. Dvs han har inte sagt "Det här är mycket ovanligt för mig och beror enbart på nuvarande situation" utan just att han ibland kommer in i såna perioder. 
    Sen kan det ju faktiskt visa sig att fast anställning löser allt - och då är det väl bra så :) 
  • Anonym (sammahär)

Det kan ju vara så att han använder sin motivering som en försvarsmekanism för att inte såra dig också. För att du inte ska tänka att det är första gången det händer och därmed tro att det är fel på dig.

Problemet är nog helt enkelt i att det faktiskt är stress. Och jag förstår honom för jag har varit där. De viktiga är som sagt o se om ni kan lösa stressen på något sätt och inte hänga upp dig på ord. Du kommer ju som sagt märka om det blir mer sex eller inte! 

• P30

Jag har aldrig, någonsin, hört talas om ett par som har mer sex efter fem år än vad de hade efter ett år. Om regelbundet sex är viktigt för dig behöver du nog göra ett val. Även om det känns så när man är några och tjugo - som att livet inte är något man behöver ta hand om - så är det, förmodligen, det enda liv du har.

Sex kan vara jäkligt roligt och det kan vara jäkligt frustrerande. Det finns inga garantier hur livet skall bli för någon av oss, men förutsättningarna är ju ändå rätt viktiga att de är så bra som möjligt.

När jag var 23 gifte jag mig, med det jag trodde var kärleken i mitt liv. Vi hade varit tillsammans sedan gymnasiet och av religiösa skäl låg vi i princip inte innan vi gifte oss. Vi var båda, förstås, skitkåta och laddade för hur det skulle bli när vi fick sova ihop. Det visade sig rätt fort att det där inte funkade så bra för oss. Jag var överkåt och hon var tämligen ointresserad och även om det var någon slags frekvens i början så var det tydligt nedåt.

Det fanns väldigt många skäl till att inte ha sex. Att inte vara tillräckligt ren, att vara nyduschad, att vara för stressad, att inte orka för att man inte kommit igång osv. 

Det kanske mest frustrerande var att hon, varje gång som vi haft sex, frågade varför vi inte gjorde det oftare. I slutet ville jag bara skrika: för att du aldrig vill. För att jag testat allt. För att min självkänsla är helt körd i skiten för att du inte vill ha sex med mig. För att jag ägnat 20 år av mitt liv åt att titta på tv och runka och handla dyra grejer som inte tillfredsställt mig helt i onödan.

Till slut skilde vi oss och det är det bästa jag har gjort. Jag har en ny, fantastisk sambo som jag inte bara har sjukt bra sex med, vi har också sex så ofta någon av oss vill - och jag får också ha sex med andra. Det enda med skilsmässan jag ångrar är att jag inte lyssnade på mig själv och gjorde det långt tidigare.

Så, snälla du, tänk efter vad du egentligen vill ha och behöver. Om sex är viktigt för dig, se då för guds skull till att du har någon som gillar sex och där det funkar.

Det enda lilla tips jag har är att bestämma att ni skall testa sex varje dag i en månad. Ni kan själva diskutera er fram till vad sex är, men där fokus inte är att någon av er skall komma. Ibland kanske en av er kommer, en annan den andra, och ibland båda. Det skall bli avdramatiserat, enkelt och avskalat. Att ta bort det där svulstiga och avancerade och bara helt enkelt stoppa in den ett par gånger någon gång, eller klara av det på morgonen innan den första går upp.

Testa och ge det inte för lång tid. Om det inte funkar, lyft på hatten och gå vidare. Det finns miljontals kvinnor där ute som tycker att sex en gång i månaden är toppen. Du är ju inte sådan. Hitta någon som matchar dig (eller se till att du får ligga med andra om det funkar för dig/er...)

Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
Svar på tråden Min pojkvän har ingen sexlust