• suziz

Hur kan jag äta mer protein?

Jag använder sedan en tid tillbaka en app för att föra dagbok på vad jag äter under en dag. När jag tittar på resultatet ser jag främst att jag äter för mycket fett och för lite protein (enligt standarddieten). Själv trodde jag att jag åt för mycket kalorier.

Jag skulle därför vilja få tips på hur jag kan öka mitt proteinintag i första hand för det tycker jag är svårt.

Jag äter till exempel:

Frukost:
    Fil, musli, te med honung, knäckebröd, bregott, ost, juice

Lunch:
    Spagetti och köttfärssås, jordnötter, morot, vatten

Middag:
    Lax i sås, potatis, broccoli, vatten

Mellanmål/kvällsmål:
    Någon frukt, eller vetekaka med äggröra, eller knäckebröd med makrill.
    Eller kanske en bit mörk choklad :)

Jag är väldigt dålig på grönsaker, det är jag medveten om så det jobbar jag på att förändra. Jag är även medveten om att jag hellre bör äta grovt bröd än vetekaka men det är jag inte så förtjust i...

Det jag behöver hjälp med är just att hitta bra och goda proteinkällor.

Försöker få med en bild som visar hur energikällorna fördelar sig.

• Svar på tråden Hur kan jag äta mer protein?
  • Aniiee

Kämpa på! Fettet som är för högt för ditt mål kommer från jordnötterna. Tar du bort de kommer kvoten fett direkt åka ned, och proteinet åka upp en bit. Försöker du gå upp eller ner i vikt, eller försöker du bara byta vanor? Byt ut osten mot ett köttpålägg någon gång i veckan, på morgonen.

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee

För resten (om du kan ställa in kvoten själv) så ligger proteinet lite högt och fettet lite lågt i alla fall. Visst finns det massor av olika rekommendationer för hur mycket av varje man ska äta, de Svenska näringsrekommendationerna rekommenderar en tredjedel fett (33%), 45-60% Kolhydrater och resten proteiner.  Det gäller ju att tweeka så man själv mår bra och tycker att det är gott. 

• enussune

Byt ut fil mot kvarg.
    Likaså mellis kan du ta kvarg.

Super tips på kvarg som både mellis och efterrätt.
    Jag gör egentligen egen granola som är som pauluns men nu berättar jag bara för o göra det enkelt! :)

- naturell kvarg med låg fetthalt
    - häller i ljus sirap (typ en matsked. och rör runt)
    - på med pauluns kakao och hallon granola.
    möms

• dfuoih

Ägg till frukost kan kanske va nåt?
    Annars kyckling, keso. Kött.

• suziz
    Aniiee skrev 2014-10-21 16:26:05 följande:

Kämpa på! Fettet som är för högt för ditt mål kommer från jordnötterna. Tar du bort de kommer kvoten fett direkt åka ned, och proteinet åka upp en bit. Försöker du gå upp eller ner i vikt, eller försöker du bara byta vanor? Byt ut osten mot ett köttpålägg någon gång i veckan, på morgonen.

Tack, jag vill bryta mina ohyggligt dåliga matvanor för att må bättre i första hand och går jag ner några kg så är det bara en välkommen bonus då jag ligger lite över gränsen till övervikt enligt bmi.
    Aniiee skrev 2014-10-21 16:34:30 följande:

För resten (om du kan ställa in kvoten själv) så ligger proteinet lite högt och fettet lite lågt i alla fall. Visst finns det massor av olika rekommendationer för hur mycket av varje man ska äta, de Svenska näringsrekommendationerna rekommenderar en tredjedel fett (33%), 45-60% Kolhydrater och resten proteiner.  Det gäller ju att tweeka så man själv mår bra och tycker att det är gott. 

Jag kan nog inte ändra kvoten i appen, men de siffror som du nämner passar nog mig rätt bra, idag till exempel så har jag legat ganska nära dem.
  • suziz
    enussune skrev 2014-10-21 16:39:57 följande:

Byt ut fil mot kvarg.
    Likaså mellis kan du ta kvarg.

Super tips på kvarg som både mellis och efterrätt.
    Jag gör egentligen egen granola som är som pauluns men nu berättar jag bara för o göra det enkelt! :)

- naturell kvarg med låg fetthalt
    - häller i ljus sirap (typ en matsked. och rör runt)
    - på med pauluns kakao och hallon granola.
    möms

Ja, kvarg ska jag nog prova istället för fil. Tack för tipset!
  • suziz
    dfuoih skrev 2014-10-21 16:46:53 följande:

Ägg till frukost kan kanske va nåt?
    Annars kyckling, keso. Kött.

Ja, ägg äter jag på helgen men på vardagarna så finns inte tiden tyvärr. Äter ofta kyckling och alldeles för mycket kött egentligen så därför är jag förvånad att proteinet ligger så lågt oftast.

Keso vet jag inte om jag gillar men värt att prova, vad äter man det till?
  • suziz
    Tow2Mater skrev 2014-10-21 18:06:30 följande:

Strö chiafrön i frukosten, i spaghettisåsen, mm.

Låter intressant, är det svårt att få tag i chiafrön?
  • Aniiee
    suziz skrev 2014-10-21 19:54:55 följande:
    Tack, jag vill bryta mina ohyggligt dåliga matvanor för att må bättre i första hand och går jag ner några kg så är det bara en välkommen bonus då jag ligger lite över gränsen till övervikt enligt bmi.
    Aniiee skrev 2014-10-21 16:34:30 följande:

Jag kan nog inte ändra kvoten i appen, men de siffror som du nämner passar nog mig rätt bra, idag till exempel så har jag legat ganska nära dem.
    Jag förstår dig alldeles =)

Ett tips: byt app till en du kan ställa om. Myfitnesspal är min favvo, finns både på nätet och till telefoner och plattor, man kan importera recept (även svenska) direkt från hemsidor, man kan skanna varor, och man behöver inte använda träningsdagboken om man inte vill. 
    suziz skrev 2014-10-21 19:59:05 följande:
    Ja, ägg äter jag på helgen men på vardagarna så finns inte tiden tyvärr. Äter ofta kyckling och alldeles för mycket kött egentligen så därför är jag förvånad att proteinet ligger så lågt oftast.

Koka ett gäng ägg och ha i kylen, säg, fyra på en gång, om du fixar kalla ägg (jag fixar inte det tyvärr).
  • suziz
    Aniiee skrev 2014-10-21 20:21:24 följande:
    Jag förstår dig alldeles =)

Ett tips: byt app till en du kan ställa om. Myfitnesspal är min favvo, finns både på nätet och till telefoner och plattor, man kan importera recept (även svenska) direkt från hemsidor, man kan skanna varor, och man behöver inte använda träningsdagboken om man inte vill. 

Koka ett gäng ägg och ha i kylen, säg, fyra på en gång, om du fixar kalla ägg (jag fixar inte det tyvärr).
    Tack för app-tipset, ska kolla in den.

Jag gillar inte heller kalla kokta ägg utan vill ha äggen varma.

Brukar göra äggröra i mikron ibland vilket går relativt fort och är relativt smidigt så det är ett alternativ om jag orkar på morgonen. Är grymt morgontrött och skulle helst av allt skippa frukosten för att få sova längre på morgonen.
  • dfuoih

Jag äter keso som det är bara eller på knäckebröd.
    Även gott i lasagne tex
    www.tasteline.com/Recept/Vegetarisk_lasagne_med_spenat_och_keso

Men du får väl börja läsa på innehållsförteckningarna och välja den musli, knäckebröd mm med mest proteiner?

Är du förresten säker på att siffrorna stämmer?
  • suziz
    dfuoih skrev 2014-10-22 07:19:02 följande:
    Jag äter keso som det är bara eller på knäckebröd.
    Även gott i lasagne tex
    www.tasteline.com/Recept/Vegetarisk_lasagne_med_spenat_och_keso

Men du får väl börja läsa på innehållsförteckningarna och välja den musli, knäckebröd mm med mest proteiner?

Är du förresten säker på att siffrorna stämmer?
    Tack för tips. Jag har blivit mer medveten och läser innehållsförteckningen bättre numera.

Nej, jag väger oftast inte maten utan gör bara en uppskattning så siffrorna blir inte exakta.

Svar på tråden Hur kan jag äta mer protein?