Nika10 skrev 2015-01-03 15:28:43 följande:
Min förlossning startade med vattenavgång 03:00 den 5/9. Åkte in på kontroll vid 08, då antenatal öppnade. ( v34 ) hade små glesa värkar och flera ctg kontroller gjordes utan att bli godkända. Gjorde ett u ljud som visade att det var väldigt lite fostervatten kvar hos bebben så jag blev inlagd på specialbb.
( gick där pga kronisk sjukdom)
Mannen fick åka hem, vid ca 21. Hade då lite mer värkar.. Fick 2 panodil och hoppade i säng vid 22. Försökte slappna av och ligga där men det gick inte. Så jag gick upp och vandrade runt på bb. Personalen hade väldigt mkt att göra så jag blev lite bortglömd. Vid 01 började det göra mer ont så då tog jag tag i en personal och sa till. Jag hoppade sedan in i duschen och försökte smärtlindrande lite med varmt vatten, gick sådär!
Redan på kvällen innan mannen åkte hem bestämdes det att jag skulle sättas igång på morgonen därpå, så det sa min bm hela tiden till mej när jag "klagade" på att ha ont. Hon fattade inte riktigt att jag var igång redan nu...! Hon körde en ctg till vid 02:30 ca och sen fick jag morfin och en sömntablett, för jag behövde sova, jag skulle ju sättas igång!
Somnade pang efter morfinet, vaknade kl 05, stod på alla fyra i sängen och hade ont!! Ringde på klockan och in kom bm och allihopa. Då blev det fart på dom ;) öppen 10cm teckenblödning och krystvärkar i antågande.. Dom körde mej in till förlossningen och jag ringde min man. Han körde i 150 km/h till förlossningen och kom dit i precis rätt tid, trodde dom då. Men sen lugnade det ner sig lite och efter att ha andats lite lustgas och 10 min krystvärkar så kom våran dotter.
Oj oj vilken upplevelse! Jag hade ju inte sovit så mkt dygnet innan men kroppen har sådana krafter, kommer från ingenstans! Så häftigt!! Fick sy 2 stygn, vilket inte kändes alls. Blev inlagda på neonatalavdelningen i 1 v, då hon föddes förtidigt men hon mådde bra hela tiden!
Förlossningen är verkligen nått att se fram emot! Jag gör det!
Oj vilken berättelse :)
Spännande. Kul att flera säger att de ser framemot förlossningen börjar göra de mer o mer nu :)