Inlägg från: Ellonbellon |Visa alla inlägg
  • Ellonbellon

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Lisen84 skrev 2015-03-14 23:02:34 följande:

Hej tjejer!

Knappt så jag vågar skriva här.. Det va ju ett tag sedan sist. Fick två tidiga missfall direkt efter varandra i höstas och efter det blev det missfallsutredning för vår del pga 3 missfall i följd sista 10 månaderna.

Nu är vi gravida igen efter ett välbehövligt uppehåll i verkstaden på 3 månader! Är bara i v.6 men jag har en bättre känsla denna gång :) hoppas hoppas!!!

Jag har saknat den här gruppen lite. Jag vet att ni är långt före mig vid det här laget. Men Sserena, Diamant, Ellonbellon, Fjällsippa och alla ni andra härliga tjejer - jag är så glad för er skull! Och lite avundsjuk.. ;)

Kul att du är tillbaka och var skönt att du har en bra magkänsla! Jag kan fortfarande inte fatta att det äntligen tog sig och att det är mindre än halva graviditeten kvar. Håller tummarna att detta är "din gång" också
  • Ellonbellon

Här går det framåt. Blivit sjukskriven på grund av foglossning, men i övrigt är det inget att klaga på. Läcker mjölk en del, men det är ju inget som inte går att leva med :).

Ganska precis 3 månader kvar för mig! Vi ska skaffa skötbord och spjälsäng ganska snart, men i övrigt är det mesta klart. Spjälsängen är egentligen inte så viktig så vi har en bedside crib, men jag vill gärna ha det klart ändå så slipper vi ordna det senare.

Hoppas det går bra för er andra!

• Ellonbellon

Hej på er tjejer!
    Hoppas allt går bra för er! Vi var på 3D-ultraljud i måndags. Det var väldigt mysigt, men vi tänkte först inte göra det men vi behövde något glatt nu kände vi!

"Tyvärr" ligger vår son intryckt med ansiktet i livmoderväggen så vi fick inte några superfina bilder, men vi fick i alla fall bilder där man ser näsa, mun, haka och ögon. Han låg mest och sög på navelsträngen, :). Ja, och så fick vi en ganska fin bild som starkt bevisar att han är en pojke :D. Fick också några videor där han suger på navelsträngen, tittar på oss och ser lite halvt utomjording ut ;).

Hur som helst var det en märklig upplevelse, att se honom i magen så där. Ska bli kul när han kommer ut att jämföra :).

Är i vecka 32 nu. Tiden går ganska fort! Ganska precis 2 månader kvar för oss. Hur lång tid är det kvar för er andra? Har ni gått någon kurs? Och vad sjutton köper man för kläder till ett julibarn :)

• Ellonbellon
    Moritzia skrev 2015-05-06 12:19:48 följande:
    Åh vad mysigt det måste ha varit att se bebis nu när han är så pass stor!

Jag är också i vecka 32 nu och tycker tiden går både fort och långsamt på något konstigt sätt ^^ När har du BF? Min bebe har börjat bli riktigt stark nu och ibland gör det faktiskt ont när han/hon övar karate i magen! Är det likadant för dig?

Vi har inte gått någon kurs, såg egentligen fram emot det men fick sen veta att de inte har tillräckligt med barnmorskor för att genomföra några kurser.. Det enda vi ska på är en informationsträff på förlossningen.

Angående kläder så har vi inte köpt så mkt.. Lite bodys, några byxor, lite sockar, nån tunn mössa, en kofta.. Tycker det är svårt med storlekar.. Vill ju inte köpa massor med kläder i minsta storlekarna ifall det kommer ut en bjässe haha!
    Ja, det var väldigt mysigt! Och kul att se hans drag, det gör man ju inte så jättebra på 2D-ul :)

Vi har bf 9 juli, men jag har så stor mage! De flesta tror att jag snart ska föda! Han ligger med huvudet nedåt, och det har han nog alltid gjort då jag känner honom väldigt bra genom magen. Men han hade inte fäst sig ännu (var hos läkaren idag). För det mesta rullar han runt sig själv och då bullar det rejält, så plats har han ju! Han sparkar ibland, men inte direkt ont. Däremot pillar han med tårna under revbenen, det gör inte ont men är inte direkt skönt. :P Ibland buffar han in i kissblåsan och det är inte heller speciellt skönt. Han känns stark, men han verkar ligga "bra" så att jag slipper dom kraftigaste sparkarna mot revben i alla fall :)

Vi ska också på en förlossningskurs, men där tar dom också upp lite om tiden efter och sånt. Det är bara en kväll, i sex timmar! Tycker det är lite väl långt :/.

Jag har köpt lite i strl 50 men inte så mycket. Köpt lite av varje, men inga tunna bodys. Har inte hittat några ännu, men det kommer säkert ut i butikerna snart :). Vill inte heller köpa för mycket om han sen inte kan använda det ändå.
  • Ellonbellon
    Moritzia skrev 2015-05-06 15:30:40 följande:
    Åh jag har också stor mage, folk tror att jag har tvillingar/snart ska föda.. Men jag har BF 7 juli, så bebis får snällt vänta. Och nej det är inte två haha, även om det hade varit spännande :D

Jag var hos barnmorskan förra veckan och hon hade svårt att säga om bebis låg upp eller ner.. Det känns som att han/hon snurrar runt hur mycket som helst, men jag tror nog att huvudet är upp än så länge. Känner iaf mycket rörelse ner åt höger, så har fått för mig att fossingarna är där! Vad gulligt det lät att han pillar med tårna mot revbenen, hihi, men jag förstår att det nog inte är så skönt :) Min har också börjat komma åt urinblåsan, inte så mysigt nej!

Oj en kvällskurs på 6 timmar!? Det skulle jag nog inte orka med nu! Den vi ska på är 1,5 timme.. Det står bara att de visar en power point-presentation och att man får ställa frågor sista 30 min. Hoppas att den är givande iaf!

Vi har också köpt det mesta i stl 50, men även fått lite i både mindre och större storlekar. Jag ska försöka hålla mig ifrån att köpa mer nu innan jag vet till 100 att det blir en pojke, som vi tror :)
    Hehe, är bara en för mig också, är ganska nöjd med det ;)

Ja, det är helt sjukt! Vet inte exakt vad dom kommer ta upp, men det är i alla fall information om sjukhuset då och hur det går till när det är dags och så smärtstillande och sån info. Men utöver det vet jag inte. Jag har ju sjukskriven 100% tack och lov, annars hade jag aldrig klarat att jobba hela dagen och så direkt på en sån lång kurs. Vet inte ens om jag klarar det nu eftersom jag inte klarar att jobba. Det kunde i alla fall ha delats upp på två kvällar...
    Men förhoppningsvis får man svar på allt man undrar över i alla fall. Inte för att jag direkt undrar över något men min man har nog behov av att gå en sån kurs :P

Vi vet ju att det blir en pojke, men köper ändå inte så mycket. Jag tänker att man får väl köpa till om det är kris. Dessutom kanske det blir jättevarmt och han ändå inte behöver några kläder!

Däremot är det mesta annat klart. Vi är lite i valet och kvalet hur vi ska göra med babyskydd. Vi har ingen bil men det lutar nog åt att vi köper ett ändå, ifall vi får besök och ska åka bil. Känns dock så himla dyrt med 2000 för något vi kanske aldrig kan använda. Vi bor så pass långt bort att det kanske inte kommer så många besök, och att köpa något för 1-2 bilresor... jag vet inte. Då kanske man skulle kunna hyra eller något vid dom tillfällena istället.

Sedan funderar jag lite på om man ska köpa en kudde eller inte. Jag bryr mig inte så mycket om om han får lite platt huvud, det växer ju ändå bort. Tror egentligen inte att dom behöver kudde. Jag vet inte, hur gör ni?
  • Ellonbellon
    Moritzia skrev 2015-05-06 20:52:31 följande:
    Jag är också sjukskriven 100 % och jag tror inte jag hade klarat att vara på kurs i 6 timmar! Undrar hur de tänkte när de la upp den kursen, hade ju som du säger varit bättre att dela upp det på två tillfällen isf! Hoppas att den är bra iaf och att ni får den infon ni behöver. Jag har inte heller så mycket funderingar angående förlossningen, har läst en del och tänker att man inte kan göra så mycket mer än att ta det som det kommer. Min sambo däremot behöver lära sig lite mer, tycker jag haha ^^

Vi har också allt utan babyskydd klart, men vi har ju bil och behöver ett. Har bara inte tagit tag i det än..

Förstår att det känns surt att lägga pengar på nåt som ni inte vet om ni får användning för, men å andra sidan är det nog skönt att ha det hemma när ni väl behöver det! Ni kan inte tänka er att köpa ett begagnat då? Vi vill gärna ha ett nytt, men vi kommer ju också att använda det mycket..

Angående kudde så har vi har köpt en billig från gekås, tänker att vi får se om vi använder den eller inte.
    Nej, jag vet inte alls hur jag ska klara av det. Får ju ingen mat heller, och jag har foglossning så har svårt att både sitta, stå, ligga och gå. Känner inte alls att det är ett bra upplägg! Men jag är antagligen inte ensam om att tycka det är jobbigt. Får väl bara gå hem tidigare om det inte funkar. Men kostar över 1000 spänn också att gå den så man vill ju helst inte missa...
    Min man vill ju inte läsa böcker och är livrädd för blod, så jag tror också att det är bra att han får lite info på detta sätt... :P

Tror inte vi köper i andra hand, man vet ju inte hur de som ägt det har hanterat det. Blir antingen ett nytt eller att hyra. Men det är ju lite samma där, hur säkert är det att hyra? Vi får se hur vi gör.

Vi har fått kuddar, men alla står från 12 månader. Får se om jag köper en som är från nyfödd, men tycker det verkar lite meningslöst.
  • Ellonbellon
    Moritzia skrev 2015-05-08 08:20:30 följande:
    Det var verkligen en knepig kurs! 6 timmar på kvällen och ingen mat, för 1000 kr?! Hur tänker de att man som gravid ska klara av det? Jag har också foglossning så jag förstår dig precis..

Angående babyskydd så skulle jag nog hellre köpa ett begagnat än att hyra. Du vet ju lika lite om hur det är hanterat i bägge fallen men ett som du köper i andra hand är iaf bara använt av en familj.

Oj.. Jag har faktiskt inte koll på om det står något sådant på vår lilla kudde! Måste kika på den :)
    Det var inte värt det heller, man fick visserligen se var man går in till förlossningen och VAR själva barsel (BB?) ligger, men man fick inte se något mer än det. Resten har jag redan läst mig till i böcker... mannen sa detsamma men efter kursen har han nämnt några saker som togs upp, så jag försöker tänka att han i alla fall lärde sig något. Hade hoppats på mer information om hur man hanterar en bebis, det hade mannen behövt. Men men! Kursen tog bara 5 timmar och vi hade måååånga pauser, men det slutade med att jag stod och lutade mig över stolen till och från. Det värsta för mig är verkligen att sitta. Men jag överlevde och de andra hade definitivt ingen foglossning :P

Det slutade med att vi köpte ett babyskydd ändå. Kände inte för ett begagnat då jag vill veta att det inte varit med om någon krasch eller så, och så tänkte jag att jag kanske sparar 500 spänn, och lillkillen får vara värd dom extra kronorna :)
  • Ellonbellon
    Fjällsippa skrev 2015-05-26 10:52:08 följande:

Hur är det med er alla? Jag tycker det börjar bli drygt nu. Visserligen två veckor kvar till BF och jag tror nog den lille kommer stanna inne ett tag till därefter också, men jag börjar bli otålig. Jag sover uselt om nätterna och är dötrött hela dagarna trots att jag sover mitt på dagen. främst sover jag dåligt för jag har så mycket myrkryp i benen. Någon som har samma, något tips?

Åh, det börjar ju ändå närma sig! :) Jag gick in i vecka 35 idag så är väl 6 veckor till bf då. Jag har sovit dåligt en stund nu på grund av foglossningen, men nu börjar det bli riktigt tungt att vända på sig och att hitta en bekväm ställning.

Lider inte jättemycket av myrkryp, har haft någon gång, men bara kortvarigt. Hoppas jag slipper det! Vet inte vad man kan göra åt det. :/ Kan det hjälpa med stödstrumpor?
  • Ellonbellon
    Moritzia skrev 2015-05-26 16:23:29 följande:
    Men så tråkigt att kursen inte uppfyllde era förväntningar!

Våran kurs var okej, alldeles för mycket folk i en liten lokal dock. Men jag kände att sambon fick ut en del av det och jag fick svar på några praktiska frågor om just vår förlossningsavdelning.

Du gjorde nog rätt i att köpa ett babyskydd. Nu slipper ni tänka på det mer :)
    Jag trodde ju det skulle handla om lite mer saker än vad man kan läsa sig till, men men. Nu har vi gått på den i alla fall. Känns skönt att veta att mannen snappat upp något i alla fall, och att vi vet var man ska gå in sen när det är dags. :)

Ja, får hoppas han inte blir en tjock bebis så att han kan ha det länge ;)
  • Ellonbellon

Grattis Diamant!! Vad skönt att allt gick bra, och jag tänker att det var väl "kul" att få en vanlig födsel, och att det gick bra med allt!!

Tänk att jag hade det på känn nu när jag gick in här att det var en bebis som blivit född!

• Ellonbellon

Hur går det för er alla? Här är det förvärkar och sammandragningar och mensvärk, slempropp som går och alldeles för varmt, men ingen bebis :P

4 dagar kvar till BF, jag hoppas han kommer typ...nu.

• Ellonbellon
    Sserena86 skrev 2015-07-05 18:54:23 följande:

I morgon har jag 30 dagar kvar till BF! Börjar kännas nära nu och funderar och oroar mig mycket inför förlossningen. Mår annars jättebra! Inga krämpor alls, peppar peppar, förutom att det är lite jobbigt med värmen..

Vad skönt att allt går bra jag tycker allt gått ganska bra också, men att värmen kom samtidigt som vecka 40 vart ingen hit
  • Ellonbellon

Vi gjorde inte kub.

Jag tror det är bra att diskutera igenom innan vad man gör om det skulle visa sig att något är fel, samt hur allvarligt det är. Är ni beredda att göra abort om det visar sig att barnet kan ha downs för exempel? Prata igenom alla scenarier före, så slipper ni inse efteråt att ni kanske ser olika på olika problem efteråt!

• Ellonbellon

Ja, det är ju något man måste räkna med, att man KAN få dåligt resultat. Men de flesta får ju inte det :)

I flera dagar har min slempropp lossnat, idag kom nog den största delen. Har fått ut lite efteråt också men tidigare idag kom verkligen en stor klump! Efter det har jag haft ganska många sammandragningar och ont i ryggen och ned mot benen. Så nu hoppas jag verkligen att det övergår till ordentliga värkar så att han kommer ut!

• Ellonbellon

Imorse kom han ut, rekordfart. Fyra-fem värkar från 00,15-01,15 som knappt gjorde ont och efter det kom dom med en minuts mellanrum, en minut långa. Hade svårt att tro att det var riktiga värkar... Men vi ringde och hade tur som fick plats! Kom in vid tre, öppen 8 cm! Sen var det fyra jobbiga timmar, värkarna stannade upp när han var halvvägs ute, fick ingen smärtlindring eftersom allt gick så fort till krystvärkarna. Men så kom han äntligen ut klockan 06:56, 50 cm lång och 3440 gram tror jag. Tyvärr måste dom ta honom så han hade svårt med andningen. Fick ha honom hos oss till elva, men nu vill dom ha lite extra koll på andningen så han är på nyföddintensiven.

Det ska inte vara någon fara, men allt är så himla surrealistiskt så jag vet inte. Glad att han är ute och nu är det bara att vänta ...

Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!