Inlägg från: mom in the city |Visa alla inlägg
  • mom in the city

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Hannah8401 skrev 2015-05-03 10:59:21 följande:

Jaha ok, ja jag kommer inte ihåg vad minsta vikt skulle vara, min son var ju stor när han föddes.

Ja grodpositionen ska ju vara det bästa för babyn, och den får dom i ergo baby och bärsjal.

Jag provade aldrig att amma med babybjörn, men med ergobaby ska det gå helt fint!

Kan man ha bärsjal på ryggen också? Så som många afrikaner har?

Vi upptäckte det där med viktgränsen när storebror föddes. Det står ju att den är från nyfödd men det gäller visst inte om bebisarna är små som mina killar varit.

Med bärsjal ska man tydligen kunna bära både på magen, höften och ryggen så den verkar rätt mångsidig. Att amma i den ska visst också gå bra så får kanske testa det också.
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-05-04 09:12:38 följande:

Minns att jag hade småsår med storebror men som försvann efter 1vecka eller så. Det är kanske inte så konstigt att det blir nånting på då man har så mjuk hud där och dem tar ju ordentligt tag.

Du får gärna ge betyg på bärsjalen du valt. Min stora var oxå för liten för sele när han var ny och sen ryckte han inte om den, för hård och stel kanske så nu vill jag testa nåt annat.

Ja det är ju en minst sagt omild behandling som brösten får stå ut med.

Ska återkomma med vad jag tycker om sjalen när jag testat den. Använde i stort sett aldrig selen med storebror, han var mer ok med att ligga själv än vad lillebror verkar vara och sen hade jag inte samma behov av att kunna greja med annat som nu när det finns ett till barn att ta hand om.

Snart är det ju bebisdags för dig. Så himla spännande! Vad ska du göra nu sista tiden som enbarnsmamma?
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-05-04 14:15:20 följande:

Alla barn är ju olika. Min stora ville ligga själv oxå, så fanns inte så mycket bärbehov ändå. Får se om lillebror blir likadan. Däremot känner jag som du, man kanske behöver ha händerna fria för att greja med storebror just när lillebror vill bli buren därav vill jag ha sjal att tillgå. Vad hette den sjal du valde? Jag funderar på att låna av någon oxå som kanske.

Tiden kommer nog gå fort sista veckan snart ju. Känner mig dränerad på energi och trött av sju månaders dålig sömn. Jag ska kika igenom att jag har allt hemma som jag vill ha med till bb. Är det nåt jag glömt är väl inte det hela världen, finns ju affärer nära. Längtar tills nästa vecka, att få träffa honom.

Köpte en Babylonia Tri-cotti, det är som två tygöglor man trär som ett kors så man behöver inte knyta. Nu i början ska man bära bebisen i "vaggposition" och det verkar uppskattat hos vår lilla för han har sovit som en stock de två gånger jag hunnit testa den. Det var toppen också för att när jag burit honom i den ett tag har jag sen kunnat lägga ned honom och han har fortsatt sova.

Förstår att du längtar efter att få träffa lillebror, nu är det ju verkligen så himla nära!
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-05-06 10:57:18 följande:

Funderar nu också på en sjal. Känner mig lite "stressad" att bebis kommer mitt i sommaren och vill inte bli helt låst hemma. Vad kostar en sjal?

Jag går in i v 32 idag. Sa till maken att bebis kan komma om 6-7 v nu. Lätt panikslagen blev han allt då vi har mkt att fixa i bebis rum. Ser ut som en förvaringslokal just nu. Och sånna renoveringsaker är kvar att göra såinte riktigt jag kan ta och sätta igång med när jag går hemma. Bara nästa v. Sen blir det långledigt

De sjalar jag tittade på låg på 600-700 kr. Det finns många på blocket om man kan tänka sig begagnad och då kan man få en för halva priset, jag tittade där först men de som var intressanta fanns på andra sidan stan och jag ville inte vänta tills någon annan dök upp så därför blev det en ny.

Åh så härligt att du går på ledighet snart. Då finns ju massa tid att fixa inför bebisen och framför allt kanske tid att vila så du orkar med sen. Hur känns det i kroppen nu?
  • mom in the city

Här hade bebis skrikfest hela kvällen igår och en omgången mitt i natten. Han hade en väldig massa magknip och svårt att göra nr 2 men det släppte nu på morgonen tack och lov. Har fortfarande inte "vant mig" vid att jag ammar och åt kryddstark mat till middag vilket inte verkade uppskattat av den lillas mage. Gjorde samma misstag förra veckan så borde ju vetat bättre. Storebror reagerade aldrig på något jag åt men lillebror verkar visst lite känsligare, typiskt...jag som älskar chili.

• mom in the city

Alltså vart tar dagarna vägen? Tiden verkligen springer i väg, lillebror är ju redan tre veckor. Allt rullar på och han vill helst vara i famnen på dagarna, så länge man inte är ute med vagnen, men på nätterna sover han tack och lov bra i egen säng. Så länge jag undviker stark mat och choklad verkar magen inte bråka mer än normalt.

• mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-05-11 21:21:29 följande:

En fråga till er. Visst har ett par av er gjort tul? Hur såg er kurva ut? Min har dalat hela tiden sedan. Först låg den mellan mitten och nedersta och idag låg den på det nedre sträcket. Min bm såg orolig ut och tänkte boka tul. Sen rådfrågade hon en annan som tyckte jag skulle komma nästa v och mäta på nytt. Min bm frågade om bebisen rör sig mkt. Sa att den rör sig mer nu men mindre än sonen.

Sen skulle jag gå. Då säger hon när jag står i dörren, säger hon slutar bebisen röra på sig måste du ringa. När jag kom därifrån blev jag orolig för jag har ju varit orolig att det rört sig lite men samtidigt känner jag ju bebisen dagligen.

Undrar hur ni låg på kurvan och hur er bm uppträdde, för min velade väldigt mkt och såg orolig ut. Annars har hon varit mkt säker i sitt framförande.

Jag gjorde TUL eftersom SF-måttet inte gick att mäta ordentlig. Kurvan ökade liksom inte jämt och fint men det berodde nog främst på att han vände runt sig så mycket i magen och låg olika varje gång BM mätte. Enligt min BM hade de som rutin att alltid skicka på TUL om det inte såg ut som SF-måttet ökat ordentlig. Jag fick som du komma tillbaka en vecka senare för ny mätning och det var först när det inte ökat då som jag blev skickad på TUL. Hon verkade inte vara orolig utan såg det mer som en rutinsak och jag var ju inte heller orolig eftersom jag visste att han flyttat runt och att den avvikande kurvan med stor sannolikhet berodde på just det. På kurvan låg jag från början lite över, sen när han vänt sig med huvudet neråt hamnade jag precis på medelkurvan. På TUL beräknade de att han var ca 10% mindre än medelbebisen, vilket är helt normalt, och han vägde drygt 3,1 när han föddes så lite mindre var han ju precis som sin storebror.

Försök att inte oroa dig, att göra TUL är vanligt och det är sällan det visar något konstigt. SF-måttet är inte helt tillförlitligt utan det kan påverkas mycket av hur bebisen ligger i magen. När det gäller rörelser är såklart bebisar olika, det viktiga är att den följer sitt eget mönster och rör sig som den brukar, jämför inte med storebror. Din BM kanske bara uttryckte sig lite klumpigt, det är ju viktigt att de uttrycker sig sakligt och inte oroar en i onödan men de kan väl kanske inte lyckas jämt.
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-05-09 05:30:33 följande:

Helt naturligt att vilja ha en plan så det inte blir stress sen. Här säger maken bara "säger inte emot en gravid kvinna".

Jag vill ha babyskyddet monterat i helgen, sen är vi klara. Han vill dock tvätta bilen först både invändigt och utvändigt så får ge mig till tåls lite längre...men senast imorn kväll.

På måndag tänkte jag packa bb väskan och sen är det bara att vänta in onsdagen.

Tänk att det snart är dax och att du snart har din lilla son i famnen! Stort lycka till nu, ska hålla alla tummar för dig imorgon!
  • mom in the city

Patricia4: Jag tycker kroppen har återhämtat sig bra, förutom alla extrakilon som gör en mjuk och degig så känns det väldigt mycket som vanligt (alltså som innan graviditeten). Jag är ju svagare i kroppen såklart då jag inte rört mig allt för mycket sista månaderna men en massa långpromenader med barnvagnen ska väl råda bot på både svagheten och extrakilona.

Förstår att du längtar. Tyckte de sista veckorna kändes lika långa som hela graviditeten tillsammans.

• mom in the city

Blåsippan84: Så har jag haft det med sömnen i slutet av båda mina graviditeter. Har vaknat mitt i natten och inte kunnat somna om. Hörde något om att det är kroppen som förbereder sig inför att behöva vakna på natten och mata bebis, tycker dock det vore bättre om kroppen passade på att sova istället.

Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"