Blåsippan84 skrev 2015-05-11 21:21:29 följande:
En fråga till er. Visst har ett par av er gjort tul? Hur såg er kurva ut? Min har dalat hela tiden sedan. Först låg den mellan mitten och nedersta och idag låg den på det nedre sträcket. Min bm såg orolig ut och tänkte boka tul. Sen rådfrågade hon en annan som tyckte jag skulle komma nästa v och mäta på nytt. Min bm frågade om bebisen rör sig mkt. Sa att den rör sig mer nu men mindre än sonen.
Sen skulle jag gå. Då säger hon när jag står i dörren, säger hon slutar bebisen röra på sig måste du ringa. När jag kom därifrån blev jag orolig för jag har ju varit orolig att det rört sig lite men samtidigt känner jag ju bebisen dagligen.
Undrar hur ni låg på kurvan och hur er bm uppträdde, för min velade väldigt mkt och såg orolig ut. Annars har hon varit mkt säker i sitt framförande.
Jag gjorde TUL eftersom SF-måttet inte gick att mäta ordentlig. Kurvan ökade liksom inte jämt och fint men det berodde nog främst på att han vände runt sig så mycket i magen och låg olika varje gång BM mätte. Enligt min BM hade de som rutin att alltid skicka på TUL om det inte såg ut som SF-måttet ökat ordentlig. Jag fick som du komma tillbaka en vecka senare för ny mätning och det var först när det inte ökat då som jag blev skickad på TUL. Hon verkade inte vara orolig utan såg det mer som en rutinsak och jag var ju inte heller orolig eftersom jag visste att han flyttat runt och att den avvikande kurvan med stor sannolikhet berodde på just det. På kurvan låg jag från början lite över, sen när han vänt sig med huvudet neråt hamnade jag precis på medelkurvan. På TUL beräknade de att han var ca 10% mindre än medelbebisen, vilket är helt normalt, och han vägde drygt 3,1 när han föddes så lite mindre var han ju precis som sin storebror.
Försök att inte oroa dig, att göra TUL är vanligt och det är sällan det visar något konstigt. SF-måttet är inte helt tillförlitligt utan det kan påverkas mycket av hur bebisen ligger i magen. När det gäller rörelser är såklart bebisar olika, det viktiga är att den följer sitt eget mönster och rör sig som den brukar, jämför inte med storebror. Din BM kanske bara uttryckte sig lite klumpigt, det är ju viktigt att de uttrycker sig sakligt och inte oroar en i onödan men de kan väl kanske inte lyckas jämt.