Inlägg från: mom in the city |Visa alla inlägg
  • mom in the city

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Cayenna skrev 2015-03-11 06:54:36 följande:

Hjälp vad nära en del av oss är! :-O Känns som nyss vi diskuterade oron och väntade på rul och kub mm. Galet!

Hallonbladste har jag läst om, så testa det mom in the city. Det kan ju inte skada att prova. Vad hjälper det efter? Jag trodde det var för att få igång förlossningen.

Idag ska jag iväg på mitt läkarbesök på sjukhuset. Helt sjukt nervös nu innan. Satt igår och skrev ned mina argument så jag ska ha dem i färskt minne när jag väl sitter där med överläkaren.

Ja det är helt otroligt hur långt vi kommit. Kommer ihåg i somras när jag var så nere över missfallen, trodde att det aldrig skulle bli någon bebis men nu sitter jag här med drygt fyra veckor till BF. Två dagar innan jag plussade blev jag så ledsen då en kompis berättade att hon var gravid, tyckte det kändes så orättvist när de knappt börjat försöka men inte visste jag då att denna lilla bebis redan flyttat in i min mage. Nu kommer hennes bebis vilken dag som helst och vi kommer vara mammalediga och dra barnvagnarna tillsammans. Tänker inte på missfallen längre, nu känns det bara så självklart att det är den här lilla killen som ska komma till oss.

Jag läste detta angående Hallonbladste: "Det används inte för att starta en förlossning. Däremot ska det hjälpa till att stärka och förbereda livmodern under graviditeten och inför förlossningen och bidra till en snabbare läkning och mindre blödning efter förlossningen." Kan ju inte skada att prova tänker jag.

Åh, lycka till på ditt besök, håller tummarna! Tror det är bra att ha argumenten klara för sig, det visar ju att man tänkt igenom det hela ordentligt. Tror det kommer gå bra!
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-03-11 18:47:33 följande:

Vad roligt att du och din vän får vara mammalediga tillsammans. Jag tänker förvisso ibland på missfallen. Men däremot känner jag oxå precis som du skriver, denna lilla var meningen skulle komma till oss. <3

Okej, då kanske jag oxå ska prova teet? När ska man börja? Vart köpte du det? Smakar det illa så hoppar jag över.

De rekommenderar att man börjar i vecka 35, jag köpte det på en hälsokostaffär. Man ska börja med en kopp om dagen och sen kan man öka till två-tre. Det smakar inte så mycket tycker jag, smakar som naturellt örtte. Vet att en del tycker det smakar illa men jag tycker det var helt ok så jag kör på.

Åh så härligt att du fått snitt beviljat, skönt att det gick så lätt. Måste kännas underbart! Jag skulle också vilja veta vilken dag bebis kommer, skulle behövas för kontrollfreaket i mig.
  • mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-03-12 12:10:53 följande:

Tack tjejer. Med sonen hade jag kraftig foglossning. Kunde inte gå ordentlig pga smärta sista 2 månaderna. Cykla gick mkt bättre. Då jobbade jag på avd och trodde att denna gång blir det nog bättre eftersom det är mer sittande. Istället har jag fått ischias därtill. Pratade med min bm för 2 v sedan. Hon frågade om sjukskrivning. Sa då att jag vill testa sjukgymnastik. Men att inte få sova pga värk gör att all energi läggs på jobbet, att man är trevlig där. Hemma är jag ett åskmoln mot maken . Får prata med henne nästa fre. Jag jobbar deltid men långa dagar 8-17 och ledig en dag i v (så vill min arbetsgivare att vi jobbar) och skulle jag kunna korta ner dagen och hinna hem och vila någon timme skulle vara guld värt.

Ska också testa teet om 10 veckor . Drack lusernte efter förlossningen med sonen då det ska hjälpa mjölkproduktionen. Helt ok i början. Men sen blev det kvalmigt efter mkt drickande, hehe.

Usch så jobbigt, hoppas det hjälper med sjukgymnastik. Tyvärr är det ofta ju så att det är familjen som får ta ens dåliga humör, känner igen det jag också och då har jag inte ens ont utan är mest trött. Tycker du ska prata med din chef, för dem är det ju bättre att du är där men med lite kortare dagar än att du inte är där alls pga sjukskrivning.
  • mom in the city

Började dagen med ett BM-besök. Alla värden var toppen, huvudet ner men fortfarande rörligt så om vattnet skulle gå nu fick jag order om att sätta mig ner. Ska tillbaka om en vecka för att se så att han fortsätter ligga nedåt eftersom han snurrat runt lite, hoppas han har sjunkit ner då också så man slipper fundera på hur han ligger när det väl drar igång. BM uppskattade födelsevikten till ca 2,9-3 kg så en liten bebis precis som storebror.  

• mom in the city
    Cayenna skrev 2015-03-14 07:55:01 följande:

Aha, så huvudet ned ändå. Hoppas han stannar så då och börjar sjunka ned så du slipper den oron. Det känns som att du närmar dig snabbt nu. Tänk att han snart ligger på ditt bröst.

Skönt att set det inte är någon jättebebis.

Ja rätt håll nu! Har misstänkt att han vänt sig då det tryckt neråt mycket sista veckan. Just att han är liten gör väl också att det är lättare att vända tillbaka sig så det känns bra att BM håller lite extra koll. Om förlossningen drar igång och jag är minsta tveksam hur han ligger ska jag åka in direkt så de kan kolla. Är ju inte så kul om man kommer in med fulla värkar och så visar det sig att han ligger i säte och det blir väldigt bråttom med snitt.
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-03-14 08:01:14 följande:

Här gick jag in i vecka 31 idag och över 75% är passerat. Egentligen är det ju ännu mer eftersom jag ska föda tidigare, kommer ju inte gå 100%.

Är det nån mer än jag som har svårt att äta? Jag har ingen aptit och blir mätt på två tuggor. Spyr ibland på morgonkvisten. Läste i appen att hormonerna är starkare och att det kan vara därför. Jobbigt att inte vara sugen på nåt.

Jag har börjat fixa med kläderna till lillen. Tar tid. Beställt lite sommarplagg oxå, jag har ju inga sommarkläder i rätt storlek. Jättemysigt ju.

Det närmar sig för dig också nu!

Ha ha, jag har inga problem med att äta, är hungrig jämt känns det som. Förstår att det inte är så kul att inte vara sugen på något, du för äta det som går ner men bebisen tar ju iaf det den behöver. Kalla saker brukar ju kunna funka, frukt och youghurt och sånt.

Åh så mysigt med sommarkläder, såg att det börjat komma in i affärerna nu. Så gulligt med dessa små miniplagg! Ska ge mig ut och titta snart också. Vilken storlek köper du på sommarkläder?
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-03-14 09:32:42 följande:

Det känns som att det närmar sig faktiskt.

Kalla saker är bra. Hoppas jag är som vanligt snart. Vill kunna äta och njuta.

Jag räknar med att han kommer vara i samma size som storebror när han kommer och att han kommer växa i samma takt som storebror gjorde. Så sommarkläder blir storlekarna 56 (som han växer i i mitten på juni) och 62 (som han växer i i mitten på juli). Hur räknar du? Sen från 68 så tänker jag höst. Och då dyker ju tyvärr storebrors sommarkläder upp i lådorna men då får jag shoppa nytt i augusti.

Jag tänker också 56/62 till sommarkläder. Storebror var ju mindre än genomsnittet och är det fortfarande så räknar med att lillebror också är liten. Varken jag eller min man är särskilt stora så tror inte vi får stora barn heller.
  • mom in the city

Fyra veckor till BF imorgon så nu börjar det bli dags att förbereda det rent praktiska inför förlossningen. Ska packa ner det som går att packa nu i BB-väskan och även förbereda lite av sonens packning som han ska ha med till barnvakten.

Är just nu mer fokuserad på det praktiska runt omkring förlossningen än själva födandet. BM har uppmanat oss att ha flera alternativa barnvakter och gärna några som kan komma snabbt. Vi ska vara förberedda på att det kan gå fort och att det kanske inte finns allt för mycket tid att vänta in barnvakt, jag som är kontrollfreak blir ju inte lite stressad.

• mom in the city
    Blåsippan84 skrev 2015-03-15 14:28:33 följande:

Härligt och spännande och läsa att ni snart får era bebisar !! Kan tänka mig man inte kommer ha samma fokus som förra gången gällande förlossning. Vi har anmält oss till födslokurs i maj för om-och Nyföderskor. Är privat och kostar 1500kr för två kvällar, 2 h per gång tror jag. Just för att maken och jag ska få lite egentid att ha full fokus på det som komma skall. Men tror det egentligen skulle gå bra utan också

Chefen har fyllt i graviditetspenning 50% från 1/4. Skickade in i fre. Vet ej om det blir beviljat. Imorn blir det iaf sjukgymnastik. När jag ej går känns det bra. Men börjat lägga på mig på lår och rumpa nu när jag inte är aktiv på samma sett längre , blä. Cyklade förut 5km enkel tur till jobbet, så 1 mil/ dag, bra vardagsmotion. Men nu är det buss och långsam gång som gäller. Längtar till man kan gå raska promenader med vagn. Bara 15 v kvar. Eller säkert 20 v tills man helt återställd .

Tror det är bra med en kurs, aldrig fel att fräscha upp kunskaperna. Jag hade tyckt det var kul om de hade något motsvarande föräldrakursen med första barnet fast för omföderskor, lite om hur förlossningen kan skilja sig andra gången och om hur första tiden är med syskon och så.

Bra om du kan få gå ner på halvtid, då kanske du orkar ett tag till. Jag längtar också efter raska promenader, jag som alltid brukar gå fort tycker det går långsamt nu. Men snart så!
  • mom in the city
    Cayenna skrev 2015-03-15 22:19:25 följande:

Jag läste att babyns födelsevikt beror på:

1. dels är genetiskt,

2. dels beror på moderns kost (mycket socker=större barn)

3. samt moderkakans funktion.

Kan tänka mig att det stämmer, flera faktorer som samverkar.

Cayenna skrev 2015-03-15 22:20:55 följande:

Lättast att räkna som med storebror så får vi bara hoppas att det stämmer. Vad har du köpt i sommarväg?

Med tanke på hur mycket socker jag ätit under mina graviditeter borde jag få femkilosbebisar.

Har inte köpt några sommarkläder ännu, ska ta det när han är ute.
Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"