• örnen

Nya BF Februari 2015!

Vilken dag! Var på Mvc och alla prover såg bra ut och att hon kunde visst boka ett tul (!)

Men när hon sen skulle känna hur bebisen låg blev hon osäker och lite orolig, hon kunde inte veta läget, så hon ringde till spec.mödravården och bad om ett ultraljud helst idag för hon trodde bebis låg i säte! Jag fick panik, har hört mycket negativt om vändningsförsök och kände att jag vägrar om det är så fast snitt känns också läskigt! Kl var 14.30 och de på ultraljudet ville att jag skulle komma innan kl 15 så jag fick bokstavligt rusa därifrån och köra till nästa stad och hå dit. På vägen höll jag på att bryta ihop! Jag som också har legat alldeles perfekt på kurvan hade nu rusat iväg och låg en bra bit över.. Men som tur var så låg hon rätt och troligen fixerad! Vilken lättnad liksom!

Hon som gjorde ul va bm och sa att tul gjorde de helst inte för det gav falsk trygghet då det var s svårt att mäta.. Så nu undrar jag, hur hade ni gjort? Ska jag försöka få ett ändå? Bm trodde inte att hon var så stor och det fanns också mycket vatten. Lite känner jag ju att jag vill veta samtidigt som nu har jag varit på sjukhuset både igår och idag och kanske skönt att bara vänta nu.

Fick verkligen panik där, fick det ju igår och på fm kände jag inga rörelser.. Tror jag kommit på varför jag är så rädd/ledsen, jag är livrädd att hon ska dö så här nära nu. Två bekanta har det hänt och ma som jag har med mig.. Blir nog bra att träffa psykologen. V36 idag!

• örnen
    Snartentrea skrev 2015-01-09 18:53:04 följande:

Örnen: Jag gick med samma skräck som du när jag väntade dottern 2013. Min syster fick en son 2010 som tyvärr somnade in i magen i v. 41+5, så jag var helt hysteriskt rädd för att gå över tiden, och för att min bebis skulle dö i magen. Hade många bra samtal med min BM, och från BF-dagen fick jag gå på dagliga kontroller med CTG på spec-MVC. Nu kom dottern som tur var bara 5 dagar över tiden. Jag hade också en dialog med spec-MVC om igångsättning om jag kände att jag inte vågade gå längre över tiden, men vi var överens om att det bäst var om det startade av sig själv.

Visst är jag rädd den här gången också, men absolut inte på samma sätt. Hoppas du får träffa en bra psykolog, och att du tillsammans kan hitta vägar som gör att du kan känna dig så lugn som möjligt denna sista tid.

Tack.
  • örnen

Hur många veckor innan bf slutar ni att jobba? (Ni som arbetar nu alltså)

• örnen
    SkogsstjärnN skrev 2015-01-10 14:58:13 följande:

Hur gör ni alla med kamera? Har ni en riktig digitalkamera eller kör på mobilen? Inte tänkt tanken förens inatt, vi äger nämligen ingen kamera och tänker att man kanske ångrar sig sen...

Vi kör mobil, har en iPhone 6 och tycker den kameran är riktigt bra.
  • örnen
    Anonym (snö) skrev 2015-01-10 22:24:45 följande:

Går in i vecka 37 idag smile1.gif

Hur långt hemifrån er har ni till förlossningen? Själv har vi 1,5 timmes restid.

Jag har typ 20 min in till sjukhuset, skönt.

I min planering från aurora står att när jag ringer in ska jag få komma in direkt på kontroll, känns bra, är omföderska jag med och har nästan bara hört att det går snabbare då. Så du som har så långt in, åk i tid. Bättre att ta en promme utanför sjukhuset än hemma, då är ni ju på rätt plats iallafall.
  • örnen

Hej! Idag har vi härjat! Var på Ikea och köpte lite tillbehör till skötbordet, en byrå och annat småfix till bebisrummet, sonen fick välja en snuttis (köpte två ifall en tappas bort) till lillan och sen storhandling på city gross. Gjorde av med närmare 3000kr. Håller nu på med middagen och kände plötsligt att jag blev yr och började skaka, händerna skakar ff. Satte mig ner nu och åt nåt men åt lunch runt 12.30 så inte så längesen. Någon som jämnt samma?

• örnen
    Johannniii skrev 2015-01-11 16:13:50 följande:

Alltså seriöst. Jag har värkar eller förvärkar villet som från helvetet. Det gör ont i mage och svanken.. Jag ligger ner och det fortsätter ändå. Kommit var 5e minut ca i kanske 1 timme... Någon annan som har så eller ska jag förvänta mig att det blir starkare och är på gång redan????! Vill inte ringa förlossningen än så ville se om någon sa något lugnande här. Är i v 35 (34+0) idag.

Ta två alvedon (det är rådet du kommer få om du ringer, då har du ju redan gjort det) och fortsätter det ändå så ring fl. Jag hade mina värkar i ryggen/svanken förra fl. Det är deras jobb att ta hand om oss :) tänk vad frågor du säkert får i ditt jobb ;)
  • örnen
    azurea skrev 2015-01-12 06:18:58 följande:
    Jag kan nog claima den platsen smile1.gif . Åkte in med akut havandeskapsförgiftning i början av förra veckan och i torsdags plockade de ut mina tvillingar i v34+1. De är små men ack så fantastiska! Jag hamnade på intensiven i några dagar och är fortfarande inlagd pga högt blodtryck som inte ger med sig. Barnen ligger på neo men klarar sig väldigt fint. Omtumlande att plötsligt vara förälder!
    Grattis!!!
  • örnen
    Sara Viktoria skrev 2015-01-12 10:59:44 följande:

Hej. Har precis varit hos barnmorskan. Då den vanliga hade semester så fick jag en annan. En trevlig äldre kvinna. Hon stod länge och kände på magen innan hon sa att hon skulle skicka iväg mig på tul. Hon fick sf måttet till 28 och då jag imorgon går in i vecka 35 så känns det för lite. Kände mig lugn då jag gick därifrån men nu sitter jag och stressar upp mig och blir orolig. Hon sa att om hon kände åt sidorna så fanns det mycket plats men inte uppåt så hon ville ha iväg mig på tul. Hur lång tid får man vänta på att få komma på den? Hon sa Max en vecka men jag hade ju velat gå direkt dit så att man får se hur det står till... Ringde mannen och han blir inte det minsta orolig, så man känner sig nästan fjantig som oroar sig. Hon sa även att hon trodde jag skulle få för tidigt då det såg ut som att kroppen var beredd nu, vilket är precis vad jag känt denna gång.

Nu känns det lite bättre när man fått skriva av sig lite :) ska nog ringa mamma också :)

Bra att de kollar! Min bm skulle också skicka remiss för tul, för min oro, och jag tror att man får det ganska snabbt. Jag är i v36 och ska något planeras måste ju det göras rätt snart liksom.
  • örnen
    Vädurtjejen skrev 2015-01-12 18:50:08 följande:

Var hos bm idag (går in i v 34 på onsdag). Hon konstaterade att bebis fortfarande ligger på tvären och sa att bebis har nu tre v på sig att vända sig annars blir det ett sk vändningsförsök. Självklart är tre v lång tid och mycket kan hända tills dess men jag har alltid haft en negativ känsla gällande vf. Hur ligger era bebisar och i vilken v vände de sighar någon erfarenhet av vf och vad känner ni inför ett eventuellt sådant?

Jag fick ju åka in och kolla det i fredags då min bebis misstänktes ligga i dörr och under den korta bilresan in till sjukhuset hann jag fundera och jag hade nog vägrar vf tror jag, men då är jag väldigt orolig denna graviditet också. Men har hört att det gör ont, att risken är att även om man lyckas vända finns risken att hen vänder sig fel igen. Men om din ligger på tvären är det ju inte ett helt varv så det kanske är lättare? Min bm beskrev det som att man får bricanyl för att livmodern inte ska dra ihop sig, sen tar de tag om rumpan på barnet och knuffar så den självmant vänder sig. Men en kollega gjorde ett vf och sa att det var ok, så nig väldigt olika. Risker för barnet har jag också hört men det är ju en fl också. Med tanke på min rädsla för allt hade jag valt snitt i det fallet. Nu låg min rätt, fixerad som tur var och håller tummen för dig! Konstigt att du får vänta tre veckor då det för mig verkade vara mer panik att få veta nu. Är i v36
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!