FiaMedFunkk skrev 2014-11-16 15:18:35 följande:
Du kan ju inte gärna kalla dig för jude. Antingen är du judisk, eller inte. Det är inte direkt något dagsformsfenomen. Idag känner jag mig judisk...
Visst kan man kalla sig jude, jag har till och med för mig att Aschbergs farfar gav ut någon skrift där han kallade sig den vandrande juden - det finns en legend om en sådan, Ahasverus.
Däremot är det tveksamt om man kan kalla Robert Aschberg för jude, såvida man inte har anammat en nazistisk definition av jude, jag betvivlar att Ascberg är jude sett till den judiska definitionen av judendom.
Och dessutom är det intressant att så många sverigedemokrater använder jude som ett invektiv. Hur är det SD-kommunpolitikern med våldtäktsfantasierna brukar skriva - ränderna går aldrig ur.
I detta fall skulle det kunna anspela på den tid när sverigedemokraterna sprang omkring i buskarna och heilade, numer verkar beteendet mest förekomma på fester med likasinnade, som för den SD-politikern i Halmstad som poserade med ett hakkors.
Ser man till domarna mot SD-riksdagspolitiker så ur ju några av brotten som begåtts också tydligt naziinspirerade.
Om ränderna aldrig går ur så är det inte konstigt att sverigedemokrater talar om judemedia eller om juden Aschelberg.