tobbe01 skrev 2018-07-21 10:33:51 följande:
Kanske får vi tugga i oss att amerikanarna valde Trump? Jag blir inte förvånad om han väljs om när det blir dags. På samma sätt kommer vi att måsta ta in att SD efter valet kanske är vårt lands näst största parti (eller största). Sofforna på Svt kommer DIGNA under alla förtrytsamma förståsigpåare som ska försöka förklara HUR svenska folket kan rösta så "fel". Jag lovar.
Visst, det är inte otänkbart att Trump får ytterligare en presidentperiod, om inte Demokraterna lyckas hitta en kandidat som Putisn nätarmé har svårt att komma åt. Det var intressant att se Trump såväl krypa för som kråma sig inför Putin efter deras möte på tumanhand i Helsingfors.
Oavsett om SD blir störst, näst störst eller tredje största parti i valet så kommer inget parti att samarbeta med SD, visst finns det en hel del moderater som gärna skulle se ett samarbeta med SD, men det finns fler för vilka det både är otänkbart och en partitillhörighetsavgörande fråga.
SD och dess anhängare brukar ju ofta benämna de övriga partierna som sjuklövern. Det är inte helt fel att utgå från detta perspektiv när man funderar över den kommande regeringsbildningen.
För mig är sjuklövern bärare av idéer om tillvarons komplexitet (utom möjligen V och MP), att det inte finns några "quick fix-lösningar". Visserligen har M och S delvis simmat vilse i SD-pannkakssmeten men jag är övertygad om att de kommer att ta fram sina ideologiska kompasser så småningom, kalibrera dem, och konstatera att smeten var härsken och att fokusering "invandringsproblem", "invandringsproblem", "invandringsproblem" bara känns relevant för den som är vilse i smeten eller gömmer sig där i rädsla för att annars behöva formulera betydligt svårare problem och kanske även möjliga lösningar på dessa.
Jag tror liksom du att det politiska landskapet kommer att förändras i grunden under kommande mandatperiod, men till skillnad från dig tror jag inte att förändringarna kommer att innebära att SD får mer inflytande.
Jag tror också att fokus i framtiden mycket mer kommer att handla om hur vi kan skapa ett mer hållbart samhålle utan att det alltför mycket inkränktar på vår bekvämlighet. Och visst - även där har ju SD en lösning: Stoppa invandringen och släpp ut mer skit samt ompröva Sveriges deltagande i internationellt arbete för att begränsa klimatförändringarna.