Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Smutsiga sanningar om SD!

Kung Markatta skrev 2017-04-28 18:36:45 följande:
    Det är ju Socialdemokraterna som närmat sig SD med exempelvis gemensam främlingsfientlig Go Home-politik (riva upp Lex Laval). S förhandlade även med SD om oppositionsbudgeten 2013.

M har endast sagt sig vilja diskutera allmänna frågor med SD. Inte göra upp om budgeten och inte heller med SD:s hjälp driva igenom åtgärder som baseras på fördomar som "utlänningar kommer och tar jobben".
    Hm, kanske att M förbereder ännu en större politisk omsvängning efter påtryckningar från SD. Tänker på den nya linjen till brittiskt utträde ur EU.

Om några år kommer säkert radarparet Batra (eller hennes ersättare) ocj Åkesson att vara samstämmiga i synen på ett svenskt EU-utträde.

Kan systerpartiet i Storbritannien kan väl lilla MSD i Sverige också.

TypSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-04-28 19:32:15 följande:
    Detta har partiledningen kommit fram till, men tro mig, alla moderater har INTE kommit fram till den slutsatsen.

Javisst är det så. Och det tar bara aldrig, aldrig slut.

SD har ju inte någon makt, men jag har sett resonemang på de gamla vanliga rasistvattenhålen där de radikaliserade SDarna hänger att sen, sen när SD äntligen har makten DÅ behöver inte sverigevänner hålla inne med nåt längre. Det är detta "nåt" som sipprar ut regelbundet. Åkessons "Nolltolerans" ses som ett spel för pk- gallerierna och att det blir andra bullar sen plus att man kan använda det för att rena ut folk man ändå vill göra sig av med av andra anledningar.
    En slags sossehatets realpolitik, tror jag.

I valet mellan att samarbeta över blockgränsen eller att samarbeta med SD så har man valt SD.

Realistiskt finns det ju inga andra alternativ och inom delar av M finns det en tradition av djupt och innerligt sossehat, säkert långt starkare än en eventull avsky för rasism.

Egentligen är det inte så förvånande. M under Reinfeldt var en moderat anomali. Det som förvånar mig är att partistrategerna dels inte förstod hur opinionen skulle påverkas och dels inte förstod hur C och L skulle reagera.

Jag gissar att strategerna fastnat i en internetbubbla där personer som Hanif Bali eller han som kallade en minister för hora förväxlats med en samstämmig moderatopinion.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-04-30 10:36:55 följande:
    Enligt SD inför andra partier sverigedemokratisk politik när man agerar utifrån samtiden i invandringsfrågor. Magnus Olsson, SD i Malmö är inget undantag.

/

Hade SD fått bestämma skulle man ha stoppat alla "nyanlända invandrare" 1988. Samtiden för SD tycks sträcka sig tillbaka till The Big Bang.

Förstår inte alls varför SD skriver nya förslag när de bara kan byta datum på de gamla.
    Hade man bara lyssnat till SD så hade mänskligheten aldrig utvandrat från Afrika och övriga världen skulle aldrig ens ha sett röken av en invandrare.
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2017-05-08 15:16:21 följande:
    Eftersom (S) numera mest tycks plocka upp gamla SD förslag och kryddat med skattehöjningar så kommer det nog snart att vara två partier som är för tvångssterilisering, SD och S
    Verkar synnerligen osannolikt.

Däremot finns det en tydlig trend inom skrikhögern att spåna om vad S kan tänkas görsa och sen reta upp sig på den egenfabricerade spånhögen.

Jag tror att man ska se det mot bakgrund av att skrikhögern i mångt och mycket kan anses vara en hög spån som självantänder av förtrytelse över inbillade oförrätterSolig
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-08 16:54:35 följande:
    Att SD röstade emot att ta bort tvångssterilisering 2013 tycks inte väcka lika mycket uppmärksamhet hos dem som att de andra partierna införde tvångssterilisering 1934. Märkligt.
    Tja, du har väl varit aktiv på FL längre än jag.

Det finns ett antal avledare som SD-kramare har anammat med fanatikerns tvångsmässighet.

Den mest frekventa av dem alla är avledaren till rasistiska tendenser hos andra partier i en tid när rasismen tillhörde tidsandan. Tvångssterilisering var en del av tankegångarna om att bevara den svenska folkstammen genom att skydda den från undermåligt eller främmande genetiskt material.

Idag är det bara SD av riksdagspartierna vars tankebygge fortfarande klamrar sig fast i dessa idéer om än i lite uppiffad utformning.

Fast själva avledarens funktion är ju att relativisera värderingar.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-30 09:39:15 följande:
    Lagen om tvångssterilisering av transsexuella infördes av Socialdemokraterna 1972. De höll sedan fast vid den linjen under lång tid. Först år 2012 motionerade S i riksdagen om att lagen borde avskaffas.
    Och idag är det - antar jag - bara SD som anser att den borde återinföras.

Snygg avledare, förresten.
  • FDFMGA
    Påven Johanna II skrev 2017-05-31 21:54:24 följande:
    Skillnaden är väl snarare att tidigare partier inte behöver lägga locket på många medlemmars faktiskt åsikter. Alla de här åsikterna och tankarna har alltid funnits i någon utsträckning och alla etablerade partier har haft överseende med dem så länge de haft deras röster.

Sedan är det förstås så att de, åsikterna och tankarna, ökar och minskar i takt med olika strömningar i samhället. "Fikarumsuppfattningarna" härjar givetvis i större utsträckning när röstberättigade inte alls orkar eller förmår sätta sig in i den större bilden men ändå behåller sitt medinflytande. Det är priset man betalar för att leva i en demokrati. 
    Den största skillnaden är enligt min uppfattning nivåskillnaden.

Visst har det varit relativt vanligt med påståenden liknande "primitiva invällare som ser kvinnor som lovligt byte för våldtäkt" - fast då bland folk som exempelvis ansåg sig vara socialdemokrater men som inte var aktiva medlemmar.

Men för SD genomsyras stora delar av partiorganisationen av detta tänkesätt och politiken kretsar också kring den för dem eviga uppgiften att peka på skillander mellan invandrare och svenskar.
  • FDFMGA
    Påven Johanna II skrev 2017-05-31 22:19:52 följande:
    Jag kan inte se någon nivåskillnad. Jag ser bara konsekvensen av att många med liknande uppfattningar samlar sig under en partiflagga där det nya är just att det finns ett parti som samlar upp dem.
    Ok.

Men det är detta jag tycker är den stora skillnaden. Folk med drängstugementalitet finns det bland alla partiers sympatisörer, men inga andra partier än SD har haft drängstugementalitet som metod att locka väljare och som ett förenande kitt anhängarna emellan.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-06-21 08:46:49 följande:
    Isarna smälter, skogarna brinner och SD vill minska klimat- och miljöbudgeten med åtta miljarder kronor:

www.aftonbladet.se/ledare/a/LV5GQ/darfor-ar-s...
    Visst, klimathotet är den i särklass viktigaste frågan för mänskligheten - och då duger det inte "att låtsas som det regnar eller att det inte gör det som i Portugal".

Det är egentligen helt sanslöst - frågan är om våra barnbarn kommer att få ha kvar en värld som erbjuder hyfsade villkor för mänskligt liv men partier som SD tycks tro att eventuella  klimatförändringar kan hanteras med en särskild gränskontroll för klimatet.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2017-06-21 12:29:07 följande:
    Inte för Ryssarna, dom välkomnar detta med öppna armar, och förnekar inte ens den globala uppvärmningen.
    nihka skrev 2017-06-21 10:36:04 följande:
    Enfrågepartier som SD saknar väl helt enkelt ett helhetsgrepp. Sedan är det frågan om hur utbredd klimatförnekelsen är inom SD.

De senaste åren har vi i Europa och USA sett ett giftermål mellan högerpopulism/nyfascism och klimatförnekelse.

De senaste åren har vi i Europa och USA sett ett giftermål mellan högerpopulism/nyfascism och klimatförnekelseDe senaste åren har vi i Europa och USA sett ett giftermål mellan högerpopulism/nyfascism o"Klimatförnekelse och auktoritära attityder går hand i hand
    Resultaten visade att förnekelse av klimatförändringar korrelerar med politisk orientering, auktoritära attityder och stöd för bibehållet status quo, samt med en kallhamrad personlighet (låg empati och hög dominans), trångsynt personlighet (låg öppenhet för erfarenhet), en benägenhet att undvika oro, och med manligt kön. En variabel, den så kallade social dominansorientering (SDO), visade sig dock kunna förklara alla dessa kopplingar, antingen helt eller delvis."

www.forskning.se/2016/09/29/i-huvudet-pa-en-k.../
    Tja, vare sig SD eller Ryssland är väl klimatförändringsförnekare tillhörande samma kategori som Trump - men åtminstone SD tillhör i så fall kategorin blunda och låtsas att hotet inte existerar.

Den sibiriska tundran håller ju för övrigt på att tina vilket innebör att enorma mängder metan frigörs, metan som är en oerhört mycket mer potent klimatförändrare än koldioxid, ungefär 30 gånger så stor effekt.

Högerpopulismens kärna är ju nationalismen eller antiglobalismen - det är inte så märkligt att högerpopulister inte kan hantera klimathotet eftersom klimatet inte känner några nationsgränser.

Jag kan tänka mig att sverigedemokrater dessutom är så okunniga att de tror att Sverige kommer att få ett behagligare klimat. Att grundvattnet sinar kanske i deras medvetanden beror på att invandrarna slösar med vatten och att det inte alls är säkert att vi kommer att få ett varmare klimat i Sverige är de nog inte ens medvetna om.

Vad jag har sett av SD-resonemang kring klimatfrågan så har fokus legat kring att flyktingströmmarna bidrar till klimatförändringar i och med att flyktingar som får asyl höjer sin levnadsstandar och därmed bidrar mer till klimatförändringarna än om de stannar i Syrien och låter sig hanteras av IS eller Bashar al-Assad.

Dessutom är ju hela SD:s ideologi genomsyrad av tankar om att det personliga ansvaret är försumbart, det vill säga att det egna sättet att försöka leva klimatvänligt betyder mindre än ett pissförsök i Mississippi eller att Sveriges försök att klimatanpassa är betydelselösa i ett globalt perspektiv.

SD och tanken att allt alltid börjar på individnivå är två oförenliga synsätt, inte bara i synen på invandring/invandrare utan också i synen på klimatpåverkan.
Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!