Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Smutsiga sanningar om SD!

Javisst. Jag kan utveckla mitt resonemang till ett generellt omdöme om ditt perspektiv - om du så önskar.

Här är ditt perspektiv "En korrekt jämförelse vore ju om jag skämtade med mina vänner och sa att barnet skulle heta Mohammed för att visa hur mångkulturell jag är, utan att mena det", det vill säga ett perspektiv som utgår från föreställningen att en del av den så kallade mångkulturen innebär att svenskar med generationers bakgrund i Sverige ger sina barn arabisktklingande namn. Vore det så vore det också relevant att skämta om att kungafamiljen som symbol för Sverige skulle gå i bräschen för mångkulturen och ge prinsen namnet Muhammed.

Men som så ofta handlar det om inbillade företeelser man försöker göra satir av. Det märks tydligt inte bara med Muhammed utan också med den uppskattning den som anser att prinsen borde bli en hen får, tolv uppskattande tummar. Du hittat samma fenomen här på FL, där det startas trådar i stil med min hen ska alltid ha rosa kläder.

Som sagt. Jag kan gärna recensera dina inlägg och beskriva hur jag uppfattar ditt syfte med dessa - om du vill.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-05 15:44:48 följande:
    På vilket sätt är det en perspektivförskjutning? Alltså, just förskjutning? Från vilket perspektiv? Mina andra frågor ville du inte svara på? Väldigt tråkigt. Sen har du misstolkat intentionen i min jämförelse något; jag tror inte att svenskar med generationers bakgrund skulle döpa sina barn till arabiskklingande namn. Om så vore fallet skulle det inte bli något skämt i meningen att man överdriver ett fenomen för komisk effekt. Att prinsen skulle bli en hen var ett skämt riktigt nära sanningen då det nyligen publicerats en debattartikel i Metro med just den uppmaningen!!
    Det är mycket vanligt att personer som inte nödvändigtvis sympatiserar med SD:s nätaktivister agiterar för att man måste förstå aktiviteten mot bakgrund av ett folkligt missnöje med den smala åsiktskorridoren.

Det är en perspektivförskjutning såtillvida att man inte bedömer SD-aktivismens olika uttryck utifrån innehållet utan från en egen tolkning av vad aktiviteterna egentligen står för. Dessutom är det ett elitistiskt sätt att behandla andra, de är liksom inte själva kapabla att formulera missnöjets orsaker, det kan bara uttolkarna.

Du är bara en i mängden uttolkare här på FL som ser SD som ett verktyg för ditt eget budskap.

Jag svarade inte på dina frågor skriver du, jag får kolla vilka de var.

Jaha, du ansåg att jag gav uttryck för ett klassförakt när jag förklarade att SD lockar till sig de okunniga, de korkade och de inskränkta. Nej, det är väl du som ger uttryck för ditt förakt för "arbetarklassen" i så fall när du utgår från att jag likställer sverigedemokrati med arbetarklass.

Min uppfattning är att SD:s budskap vädjar till okunniga och inskränkta människor från alla samhällsklasser, inte bara arbetarklassen.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-03-06 01:08:08 följande:
    Jepp. Det är mönstret. Man kräks lite på invandrare och sedan hävdar man "skojar bara" och "vad lättkränkt du är". Det är bara att främlingsfientliga skämt mest går hem hos främlingsfientliga och andra ser det bara som kräk.

Mm, egenintresset ljuger ofta.

Om enskilda sympatisörer eller representanter för SD kläcker ur sig rasistiska eller intelligensbefriade dumheter  i en aldrig sinande ström så gör de de som enskilda personer utan samband med SD medan de däremot är representanter för ett folkligt missnöje.

Det är paragraf 1 i den doktrin som bland andra SmalaSara omfattar.

Paragraf 2 innebär att man måste ta detta folkliga missnöje på allvar, se det för vad det är: alienation.

Paragraf 3 innebär att de etablerade partierna och övriga samhällsfunktioner måste gå folket till mötes med åtgärder som att bredda åsiktskorridoren för att komma tillrätta med alienationen.

Paragraf 4 innebär det omvända vad gäller invandrare och/eller åsikter som inte är sverigedemokratiska. Där är den enskilda individen eller åsikten alltid representativ för pk-samhället eller dess misslyckanden. Om en person skriver en insändare i Metro om att den nyfödda prinsen fritt borde få utveckla sin könstillhörighet så är det representativt. Om en person anser att apoteket borde ha plåster i fler färger så blir uppmärksamheten och representativiteten så stor att den till och med får danska regeringsrepresentanter att reagera. Om en flykting begår ett brott är hen representant för alla flyktingar och deras brottsbenägna kultur. Om  en bild publiceras på en förmodad flykting som är ett förmodat ensamkommande flyktingbarn som kan förmodas vara betydligt äldre en 12 år så är han representant för alla ensamkommande flyktingbarn. 

Men om en bild av denna pojke publiceras på Familjeliv av en person som påstår sig vara en "ej svenskspråkig bisexuell vänsterliberal" som ser detta som att katastrofen är nära och att det enda alternativ som kan stoppa den är att rösta på SD är det ett trovärdigt exempel på att även personer som åsiktsmässigt befinner sig långt från SD börjar se sanningen.

Om tråden där den så kallade ensamkommande 12-åriga pojken plockas bort sedan pojken namngetts så att det folkliga missnöjet har en personlig adress att rikta sitt missnöje mot så är det ett exempel på den censur som drabbar det folkliga missnöjets olika yttringar.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-06 12:33:17 följande:

Detta är rent påhitt (förtal)om mig. Jag har aldrig hävdat något av det dravel du tar upp här.

Inte.

Jag tycker samtliga fyra paragrafer är synnerligen tillämpar på det du skriver här på FL.

Är det alla fyra du vänder dig mt eller någon enstaka?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-06 14:19:00 följande:
    Samtliga är rena tramset och inget jag skrivit. Fattar inte varför du dragit de slutsatserna. Kan inte bara handla om vad jag skrivit utan om andra intryck du har. "Gå till mötes" t ex. Det behöver man inte alls. Finns inga sådana krav. Vill andra partier inte samarbeta så är det deras rättighet. Så funkar demokratin. Vill de samarbeta så får de det också. Jag har aldrig skrivit att man behöver/borde/ska gå till mötes. (Det är ju en märklig tolkning av att jag hoppas på att alliansen ska falla ihop pga oenighet om huruvida man ska samarbetar eller inte.) Och ensamkommande barn; ingen vet väl något om i vilken utsträckning fusk förekommit? Ingen har undersökt saken vad jag vet. Det kanske bara rör sig om de kriminalfall som uppdagats. Det kanske är många fler. Ingen vet säkert. (Det enda jag skrivit är att det vore bra med ålderskontroll, för barnens säkerhet, och om inte annat för att legitimera systemet. Det är i dagsläget ifrågasatt av fler än SD. Har vi ålderskontroll kan de flesta människor släppa idén/misstanken om att fusket är utbrett.) Jag tycker det vore anständigt om du höll dig till vad jag faktiskt skrivit. Jag tycker det är roligt att diskutera. Men det blir ju ingen diskussion om jag hela tiden ska försvara mig mot saker jag INTE skrivit.
    Vad är det du vill då, vad är det du står för?

Du kallade dig själv socialdemokrat i något inlägg. Jag är själv socialdemokrat men upplever det som att det är två olika partier vi i så fall bedömer som det bästa politiska alternativet.

Jag ser dig bara i trådar där ditt egentliga uttryck är att man måste lyssna på folket i form av den opinion som kanaliseras genom SD. 

Det är ganska få här på FL som har ids bemöta rasismen eller idiotierna från SD-aktivisterna. Har du inte funderat på varför du lyckas hamna i en verbal konfrontation med dessa samtidigt som dina inlägg uppskattas av sverigedemokrater eller de som önskar att Alliansen ska adoptera SD:s rasism.

Du var aktiv i den tråd som togs bort där en bild på en fotbollsspelande pojke fick symbolisera katastrofen. Jag tyckte det var en mycket obehaglig tråd, särskilt som pojken namngavs. Du tyckte att man måste förstå reaktionerna och ts som förklarade att detta fick hen att skita i allt annat till förmån för att avvärja katastrofen genom att rösta på SD.

Vad är det för ålderstester du efterlyser? Är du medveten om att det inte finns några säkra sätt att bedöma ålder? Om vi har ett osäkerhetsintervall på fyra år - vad är då viktigast, att se till att ingen som fyllt arton klassas som barn och får stanna eller att inget barn klassas som vuxen? Eller menar du att Sverige ska sluta ta emot flyktingar överhuvudtaget med undantag för kvotflyktingar?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-06 15:55:23 följande:
    Jösses. Jag visste inte att det var "med eller emot" som gällde. Jag ser det inte så.

Jag röstar S eller V. Jag är en "gammaldags" vänster med fokus på fördelningspolitik och statligt ägande. Identitetspolitik intresserar mig inte så mkt. jag har aldrig tyckt att invandringspolitiken hos dessa partier har varit så lyckad. (Även om jag inte engagerat mig i den frågan något särskilt.) Om det inte kommit så många, och vi haft ett mycket mer ekonomiskt jämlikt samhälle, med väldigt låg arbetslöshet. ("Rätt till arbete" tom)kanske det hade funkat bra. Jag har svårt för "försten till kvarn" systemet. Det missgynnar svaga individer.

Under de senaste åren har det blivit uppenbart vilka enorma problem som finns med de system vi har /haft/. Asylrätten globalt är hotad tror jag. Det fungerar helt enkelt inte så som det ser ut nu. Den verkar inte vara anpassad för detta scenario.

Jag uppfattar det som att SD-stigmat påverkar debatten negativt. Att man kan behöva skaka av sig det för att komma vidare. En del av deras kritik mot hur systemet sett ut har varit helt legitim och visat sig stämma. Jag förstår att andra ser det på ett annat sätt.

Jag har aldrig sett SD som något hot egentligen. Jag är inte orolig för att nazister ska ta över eller ngt sådant. Det se jag som högst osannolikt. Jag är mycket mer orolig för nyliberala idéer som frodas hos C. Det tror jag kan störta Sverige i fördärvet. Ibland har jag tyckt att det varit bra att SD också stått emot vissa nyliberala påhitt och hindrat alliansen från att genomföra dem.

Jag har heller inte sett så många rasistiska SD-aktivister på FL det senaste. Faktiskt. Det var mkt mer för några år sedan när jag också läste mkt FL. Några finns, men de verkar bli blockerade rätt snabbt. Och det är väl bra.

Jag tycker att ni mest diskuterar med folk som har en annan syn på invandringspolitiken. Eller politik i allmänhet- som tråden om public service. Med ett par undantag då.

Jag förstår inte detta med "måste" lyssna på opinionen. Vi har val var fjärde år. Det är demokratiskt. Vi får de politiker vi röstat fram, varken mer eller mindre. Sen kan folk ha politiska diskussioner på nätet eller irl och föra fram argument för det man tycker under tiden emellan. Hur blir det "måste" lyssna på SD? SD härbärgerar (konservativa oftast) åsikter som finns hos ett inte helt oansenlig antal personer, men det sagt så finns det inget "måste".
    Enligt MIG. Då. MIN TOLKNING, så är dess männsikorninte en hög korkade rasister. Ska man bemöta SD så ska man göra det med sakargument, tycker jag, inte med "ni är rasister". Du får gärna ha en annan åsikt om det. Jag vet att många har det.

Orsaken till att jag hamnar i polemik med "er" uppfattar jag beror på att invandring är den största politiska frågan just nu. Och när invandring kommer upp, kommer alltid SD och rasism upp, och i dessa frågor har att vi har olika syn.
    Tack för ditt svar.

Själv anser jag att högerextremismen eller högerpopulismen är ett större hot än nyliberalismen. Dessutom är det en märklig omständighet att högerpopulismen ger invandringen skulden för förhållanden som är en konsekvens av nyliberal politik.

Jag anser att det var olyckligt att övriga partier under en period långt mer ansträngde sig med att positionera sig gentemot SD än att utveckla partiegna synsätt på invandring och integration vilket fick till följd att det i praktiken inte fanns några större skillnader de sju partierna emellan i synen på invandring och integration.

Den utvecklingen är bruten nu, tack och lov och på sikt tror jag att den lite förlamande eller likriktande effekt SD har haft på den politiska debatten kommer att avta.

Det är klart att SD har dragit till sig väljare som inte egentligen är rasister, men jag blir inte särskilt imponerad av en person som finner det allt svårare att bo kvar i Ljusnarsberg eller Guldsmedshyttan och köper förklaringen att det är invandringens fel
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-09 19:00:15 följande:
    www.aftonbladet.se/kultur/article22384092.ab

Här är en väldigt bra artikel av Göran Greider. Jag håller med om vartenda ord.

Apropå att du inte tyckte att jag verkade vara sosse.
    Ok.

Och den tredje vägen eller ståndpunkten i din tappning innebär att Sverige sätter ett tak för hur många flyktingar vi kan ta emot årligen och att det då ska handla om personer, främst kvinnor och barn, som tas från en eventuellt kommande gemensam EU-kvot och eller FN-kvoten?
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-03-09 20:31:15 följande:
    Det är en variant. Jag vet inte ens om den är möjlig. Det viktiga är att släppa sargen och våga ompröva politiken. Att starta en debatt. Vad vill socialdemokratin egentligen i denna fråga? Det är tungt som tusan. Jag tycker det är bra att en person med så mkt pondus som Greider tar ett steg i den riktningen.
    Varför inte starta en tråd om hur du som socialdemokrat ser på flykting- och integrationspolitik. Det känns som vi är åtskilliga parsek från trådens ämne och på väg bortåt.

Men det vore intressant om du utvecklade dina egna tankar, gärna utifrån Greiders debattartikel.
  • FDFMGA
    Velouria skrev 2016-03-15 16:55:37 följande:
    corren.se/nyheter/norrkoping/sd-politikern-ja...

Årets hittills största f**a smile2.gif
    Ja, där kan man tala om hat och människoförakt.

Om 10 år så är det få som kommer att erkänna att de en gång gav ett parti som rymmer så mycket skit till åsikter som SD sitt stöd.
  • FDFMGA
    Velouria skrev 2016-03-15 18:42:08 följande:
    Hoppas att du har lyssnat på intervjun också. Hon målar ju en gloria över sitt tomma huvud och tycker plötsligt så synd om alla flyktingar. Och att det såklart är media som ger ut en falsk bild av flyktingsituationen. Den typiska SD-kommentaren. Jag har då aldrig sett eller hört en analytiker som talar ur arslet. 
    Nej, jag har inget inlogg till Corren.

Men det är väl den gamla vanliga visan, gissar jag. Många sverigedemokrater är ju ynkryggar till karaktären. Jag antar att hon känner sig förföljd när hon får möta sitt uttalande om att flyktingbarn kan tvätta sig i lerpölar likt andra grisar.

Det är den här sortens uttalanden som gör att man inser vilken mental kloak SD-miljön utgör och att många knappt kommer att erkänna för sig själva vad det var de stödde en gång.
Svar på tråden Smutsiga sanningar om SD!