SmalaSara skrev 2016-03-05 11:39:30 följande:
Skämt betyder ju att det inte är allvarligt menat... Det förstår du väl ändå? En korrekt jämförelse vore ju om jag skämtade med mina vänner och sa att barnet skulle heta Mohammed för att visa hur mångkulturell jag är, utan att mena det. Överdrifter för komisk effekt är inget för dig. Ok. Det är noterat. Men det kanske bara gäller när skämten återfinns i en sverigedemokrats kommentarsfält? För sverigedemokrater är dumma och kan inte skämta, och om de gör de är skämten per automatik dåliga...? :)
Kan anknyta här i en fortsättning på det korta svar från igår.
Jag upplever att det ofta finns en tydlig perspektivförskjutning i dina inlägg. Nja, en korrekt analys är i stället att sverigedemokrater och personer som inspireras av SD skämtar utifrån en fördomsfullt okunnig uppfattning om hur andra resonerar - eller om du så vill skämtar med en inbillad pk-norm.
Därför är det möjligt att skämta om att prinsen ska vara en hen eller en höna och möta respons av SD-flocken, därför är det möjligt att skämta om att prinsen borde heta Muhammed och få respons.
Det är just det SD står för för mig, fördumning, okunnighet och inskränkthet - egentligen är just fördumningen långt värre än rasismen.
För att ett skämt om att prinsen ska heta Muhammed ska vara roligt för andra än den bedövande korkade SD-flocken måste det finnas en företeelse man skämtar om. Det gör inte det. Det är inte vanligt eller PK att svenskar vars förfäder bott i Sverige i generationer kallar sina barn Ahmed, Muhammed eller Ali.