• Stårschan

Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?

Som rubriken lyder - har det hänt att helt främmande karlar kommit fram till dig och erbjudit sig att hjälpa till med något praktiskt utan att du bett om det? Kanske visste du inte ens om att du såg hjälplös ut?

Jag har till exempel blivit stoppad av en man på gatan i London, som tyckte att jag såg vilsen ut. Han bodde i området och hjälpte mig peka ut närmaste vägen till stationen som jag faktiskt inte riktigt var säker på var den låg. Mycket trevligt och hjälpsamt, även om jag blev lite misstänksam först.

Hemma i Sverige kom en man och skulle nödvändigtvis hjälpa mig att surra fast virke på takräcket, något som jag inte alls hade några problem med. Jag försökte snälla påtala att jag klarade mig själv, men han gav sig inte. Han såg lite snopen ut när min man dök upp.

Vad har ni andra damer för berättelser om hjälpsamma herrar att dela med er av?

• Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?
  • J Hanna

Jag åkte tunnelbana i Sydney ensam mitt i natten. Jag var 18 år. Längst bort i vagnen satt en grov, ärrig man som såg allmänt "farlig" ut och tittade på mig hela tiden. Det var bara han och jag i vagnen. När jag reser mig och ska gå av reser han sig med. Jag var säker på att något hemskt skulle hända. När vi gått av och står på den mörka perrongen kommer han fram till mig och sa att jag inte borde gå ensam mitt i natten. Han frågade om jag bodde långt bort och insisterade på att följa mig hem, så jag skulle slippa gå ensam. Jag var skitnervös hela vägen. När vi kom fram till mitt hostel önskade han mig god natt och en fortsatt trevlig vistelse i Australien. Han skulle därefter gå tillbaka till tunnelbanan, för det visade sig att han egentligen skulle gå av på en annan perrong. Jag tackade för hjälpen men önskar att jag inte hade förutsatt att han skulle göra något dumt. Skenet kan bedra.

• lövet2

Ja, oftast med att bära ut varor från affären. Sällan av svenska män dock, utan det har varit utländska män eller män av utländskt ursprung.

• Penida

Utomlands ja, inte inte i Sverige vad jag kan komma på men det har säkert hänt.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    BuoBä skrev 2014-09-19 18:38:31 följande:
    Däremot har jag aldrig någonsin blivit bjuden på en drink. Så ful är jag. smile5.gif
    Räknas sånt? I så fall, i stort sett varje gång jag går ut utan barn och sambo.
    Avskyr CIO-metoder
  • Aniiee

Jodå, ganska ofta när jag springer på helt vanliga affären. Orsak? Jag är så inihelvete kort att jag inte når ner i frysdiskarna. På riktigt. Allt jag ska ha är alltid längst in längst ner, och de där frysboxarna är ju 140 cm höga Skrikandes

Men det är ju trevligt att få lite hjälp.

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • lövet2
    Aniiee skrev 2014-09-19 23:26:01 följande:
    Jodå, ganska ofta när jag springer på helt vanliga affären. Orsak? Jag är så inihelvete kort att jag inte når ner i frysdiskarna. På riktigt. Allt jag ska ha är alltid längst in längst ner, och de där frysboxarna är ju 140 cm höga Skrikandes

Men det är ju trevligt att få lite hjälp.
    Sann historia:
    Jag var höggravid och jobbade i kiosk med lucka. En kund ville ha just den sortens glass, som låg i kartongen längst ned. Det var tillräckligt svårt i vanliga fall att nå, och med magen i vägen var det omöjligt. Jag ställde mig på tå, föste magen över kanten på frysboxen och sträckte mig ned. I nästa sekund låg jag med huvudet före i boxen, mammaklänningen runt höfterna, och bara mina ben och de rejäla mammatrosorna stack upp. Tur det fanns en till anställd där, som kunde hjälpa mig upp ... Cool
  • Mandel
    lövet2 skrev 2014-09-20 00:04:24 följande:
    Sann historia:
    Jag var höggravid och jobbade i kiosk med lucka. En kund ville ha just den sortens glass, som låg i kartongen längst ned. Det var tillräckligt svårt i vanliga fall att nå, och med magen i vägen var det omöjligt. Jag ställde mig på tå, föste magen över kanten på frysboxen och sträckte mig ned. I nästa sekund låg jag med huvudet före i boxen, mammaklänningen runt höfterna, och bara mina ben och de rejäla mammatrosorna stack upp. Tur det fanns en till anställd där, som kunde hjälpa mig upp ... Cool
    Ursäkta men: hahaha! Vilken syn!
    Tur att du fick hjälp upp.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee
    lövet2 skrev 2014-09-20 00:04:24 följande:
    Sann historia:
    Förlåt mig, men jag garvade högt åt det där. Hoppas du gör detsamma, så här i efterhand Solig
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • lövet2
    Aniiee skrev 2014-09-20 18:33:23 följande:
    Förlåt mig, men jag garvade högt åt det där. Hoppas du gör detsamma, så här i efterhand Solig
    Ja, det tog några år, men sedan såg också jag det roliga i alltihop!
Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?