• Stårschan

Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?

Som rubriken lyder - har det hänt att helt främmande karlar kommit fram till dig och erbjudit sig att hjälpa till med något praktiskt utan att du bett om det? Kanske visste du inte ens om att du såg hjälplös ut?

Jag har till exempel blivit stoppad av en man på gatan i London, som tyckte att jag såg vilsen ut. Han bodde i området och hjälpte mig peka ut närmaste vägen till stationen som jag faktiskt inte riktigt var säker på var den låg. Mycket trevligt och hjälpsamt, även om jag blev lite misstänksam först.

Hemma i Sverige kom en man och skulle nödvändigtvis hjälpa mig att surra fast virke på takräcket, något som jag inte alls hade några problem med. Jag försökte snälla påtala att jag klarade mig själv, men han gav sig inte. Han såg lite snopen ut när min man dök upp.

Vad har ni andra damer för berättelser om hjälpsamma herrar att dela med er av?

• Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?
  • nernu

Aldrig här i Sverige. I USA händer det hela tiden. Hjälp att bära hjälp att lyfta hjälp att öppna dörren osv...

• Dr Mupp

Sker ofta och jag är inte den som är sen på att utnytja det. Vill de släpa tunga saker och slita och ha sig så får de väl roa sig med det 

Att hitta nån som backar släpet åt mig har aldrig varit nått problem. Inte ens när de upptäckt att de knappt får plats bakom ratten.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Centurione

Ja, men det har upphört mer och mer eftersom jag blivit äldre... vilket är rätt bisarrt, eftersom det är nu när jag inte längre är lika stark och smidig som vid 20, som jag faktiskt kanske skulle BEHÖVA hjälpen... Något säger mig, att när de erbjöd hjälp till en när man var ung och vacker, så var det i förhoppningen om annat...

• Centurione
    Centurione skrev 2014-09-21 09:03:08 följande:

Ja, men det har upphört mer och mer eftersom jag blivit äldre... vilket är rätt bisarrt, eftersom det är nu när jag inte längre är lika stark och smidig som vid 20, som jag faktiskt kanske skulle BEHÖVA hjälpen... Något säger mig, att när de erbjöd hjälp till en när man var ung och vacker, så var det i förhoppningen om annat...

Tillägg till detta: vet många som har gjort erfarenheten, att fast killar/män velat hjälpa med en massa annat förut - så erbjuder de inte hjälp att lyfta upp barnvagnen på bussen t.ex., när man fått barn. När man har barn så är man inte intressant som sexobjekt eller partner längre, antagligen.
  • Schna

Mansplainad har jag blivit en hel del, men en hjälp jag är oerhört tacksam för var när en man jagade mig ända fram till porten och där vi sen stod och slet på varsin sida av dörren. Då kom en annan man till undsättning. Han som jagade mig var en välklädd svensk man och han som jagade undan mannen var en ganska känd missbrukare. Sedär

It takes a fool to remain sane
  • K grrl

Jodå. Det lustigaste exemplet är nog att jag fick oombedd passningshjälp på gymmet när jag knäböjde. I och för sig inte fel, då man vågar ta i lite till än om man gör dem själv, men fick höra "hoppas att det var ok att jag tog lite i dig!" efteråt, haha. 

Jag brukar få gå före i köer också, och det händer ofta att män håller upp dörren för mig. Bilbekymmer är ett typiskt tillfälle då jag erbjuds hjälp. Jag har svårt att komma på konkreta exempel, faktiskt, även om jag vet att jag vänligt avböjer erbjudanden om assistens då och då!

Tacksammast var jag för hjälpen när jag körde på en ren förra året. Han letade reda på renen, sade åt mig var jag skulle sätta ut en markering och jag fick hans namn och nummer ifall polisen hade några frågor. Han tjänade in ett par tusenlappar åt mig i reducerad självrisk.

• Dina08

Både i Sverige och utomlands, men minns inte med vad. Blir alltid glad och det har aldrig känts obehagligt. Skulle det vara missriktat så klarar jag att säga nej tack på ett trevligt sätt.

• Kpax
    J Hanna skrev 2014-09-19 19:56:48 följande:

Jag åkte tunnelbana i Sydney ensam mitt i natten. Jag var 18 år. Längst bort i vagnen satt en grov, ärrig man som såg allmänt "farlig" ut och tittade på mig hela tiden. Det var bara han och jag i vagnen. När jag reser mig och ska gå av reser han sig med. Jag var säker på att något hemskt skulle hända. När vi gått av och står på den mörka perrongen kommer han fram till mig och sa att jag inte borde gå ensam mitt i natten. Han frågade om jag bodde långt bort och insisterade på att följa mig hem, så jag skulle slippa gå ensam. Jag var skitnervös hela vägen. När vi kom fram till mitt hostel önskade han mig god natt och en fortsatt trevlig vistelse i Australien. Han skulle därefter gå tillbaka till tunnelbanan, för det visade sig att han egentligen skulle gå av på en annan perrong. Jag tackade för hjälpen men önskar att jag inte hade förutsatt att han skulle göra något dumt. Skenet kan bedra.

Jag har varit med om en liknande grej i Sydney.

Jag var nyanländ och ensam, hade en skitstor väska och gick runt i Kings Cross och letade efter mitt hostel. Fram kommer en uteliggare, tar min väska och hjälper mig gå runt och leta. Inga dolda motiv, ingen förväntning på belöning. Bara så himla hjälpsam. Den mentaliteten var genomgående för min vistelse (ett år), så jäkla trevliga människor.
  • J Hanna

Kpax - Så himla fint gjort! Jag håller med. Jag hann vara med om mycket under mitt år i Australien. Blev bland annat rånad och av med allt jag hade. En brittisk kille följde med mig mitt i natten till polisen och tröstade mig. En annan brittisk kille (minns att han var dragshowartist) som bodde på mitt hostel lånade mig motsvarande 500 SEK så jag kunde resa in till centrum till svenska ambassaden, ringa försäkringsbolag etc. Han sa "betala tillbaka när du kan". En annan man (hostelägare) följde med mig och intygade att jag var jag, så jag kunde skaffa nya id-handlingar. Fast han hade ju egentligen ingen aning. Minns mitt omtumlande år med värme och många otroligt vänliga människor.

• Velouria

Aldrig. Eller jo, en gång när jag hade tappat en tiokrona så plockade en man upp den och gav den tillbaka till mig.

JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Zia29

Ja, det har hänt ett par gånger på gymmet att killar/män har erbjudit sig att ta bort "tunga" viktskivor från benpressmaskinen åt mig. Har sagt nej varje gång och även tagit det som en förolämpning. Undra hur klen jag måste se ut i deras ögon då det syns på mig att jag är vältränad.

Fick en gång hjälp av en väldigt trevlig ung man med att hålla upp min portdörr när jag skulle gå igenom med min cykel och 5 kassar med mat lastade på den. Tackade honom så många gånger för hjälpen för att han var den ende som faktiskt agerade när alla andra som gick förbi fullständigt sket i vad som pågick.

Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?