Inlägg från: J Hanna |Visa alla inlägg
  • J Hanna

Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?

Jag åkte tunnelbana i Sydney ensam mitt i natten. Jag var 18 år. Längst bort i vagnen satt en grov, ärrig man som såg allmänt "farlig" ut och tittade på mig hela tiden. Det var bara han och jag i vagnen. När jag reser mig och ska gå av reser han sig med. Jag var säker på att något hemskt skulle hända. När vi gått av och står på den mörka perrongen kommer han fram till mig och sa att jag inte borde gå ensam mitt i natten. Han frågade om jag bodde långt bort och insisterade på att följa mig hem, så jag skulle slippa gå ensam. Jag var skitnervös hela vägen. När vi kom fram till mitt hostel önskade han mig god natt och en fortsatt trevlig vistelse i Australien. Han skulle därefter gå tillbaka till tunnelbanan, för det visade sig att han egentligen skulle gå av på en annan perrong. Jag tackade för hjälpen men önskar att jag inte hade förutsatt att han skulle göra något dumt. Skenet kan bedra.

• J Hanna

Kpax - Så himla fint gjort! Jag håller med. Jag hann vara med om mycket under mitt år i Australien. Blev bland annat rånad och av med allt jag hade. En brittisk kille följde med mig mitt i natten till polisen och tröstade mig. En annan brittisk kille (minns att han var dragshowartist) som bodde på mitt hostel lånade mig motsvarande 500 SEK så jag kunde resa in till centrum till svenska ambassaden, ringa försäkringsbolag etc. Han sa "betala tillbaka när du kan". En annan man (hostelägare) följde med mig och intygade att jag var jag, så jag kunde skaffa nya id-handlingar. Fast han hade ju egentligen ingen aning. Minns mitt omtumlande år med värme och många otroligt vänliga människor.

Svar på tråden Kvinna - har främmande karlar erbjudit dig praktisk hjälp?