• känsligo1

Har inget barn längre

Jag har en nybliven tonåring som inte vill träffa mig längre tack vare att barnets pappa har betett sig så illa mot mig o vände mitt barn emot mig! Vet inte hur jag ska göra längre! Mitt ex försöker göra att jag inte ska ha något med mitt barn att göra längre! Har knappt träffat mitt barn på 4 månader! 3 veckor sedan vi sågs! Vet inte hur jag ska gå tillväga! Jo ta en advokat funderar jag på men är det värt det med tanke på att vi har gemensam vårdnad men skulle vilja ha skriftligt på varannan vecka! Men familjerätten säger att det kanske inte hjälper att man lyssnar mycket på vad barnet vill! Ska man då gå igenom allt o i slutändan vill hon inte bo här ändå! Är det värt det? Eller ska jag bara ge upp allt! Har verkligen försökt men finns det så mycket mer att göra! Tycker det är jobbigt att jobba o låtsas som att jag mår bra när jag egentligen ramlar ihop! Funderar på art göra någon förändring i mitt liv o kanske flytta eftersom jag ändå inte har något barn längre som vill veta av mig!

• Svar på tråden Har inget barn längre
  • Anonym (mamma)

Kan inte råda alls. Har däremot en egen 12 åring som hux flux försvann ur mitt liv för ca 2 månader sen.

Jag och pappan har legat i konflikt i flera år och jag misstänker att barnet blir påverkat/manipulerat.

Det är ett delemma. Jag har juridisk rätt att hämta hem barnet då boendet står hos mig, domslut. Men jag är rädd att jag gör saken värre genom att tvinga eller börja pressa själv.

Jag är besviken och ledsen som mamma då jag kämpat som ett djur för hen. Vi hade det så bra men helt plötsligt försvann hen och tänker inte förklara vad jag gjort för fel. Jag får inte heller hjälp av pappan. Vet inte vad jag ska göra, inte ens vad jag vill göra.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2014-09-15 20:09:28 följande:

Kan inte råda alls. Har däremot en egen 12 åring som hux flux försvann ur mitt liv för ca 2 månader sen.

Jag och pappan har legat i konflikt i flera år och jag misstänker att barnet blir påverkat/manipulerat.

Det är ett delemma. Jag har juridisk rätt att hämta hem barnet då boendet står hos mig, domslut. Men jag är rädd att jag gör saken värre genom att tvinga eller börja pressa själv.

Jag är besviken och ledsen som mamma då jag kämpat som ett djur för hen. Vi hade det så bra men helt plötsligt försvann hen och tänker inte förklara vad jag gjort för fel. Jag får inte heller hjälp av pappan. Vet inte vad jag ska göra, inte ens vad jag vill göra.

Usch ja jag hör att du är i en liknande situation! Låter inget vidare! Nej det är ju det som är det värsta att man inte kan tvinga ett så gammalt barn att bo med en! De får ju inte bestämma själva men de lyssnar ju mycket på dem! Här har mitt barn alltid bott hos mig o det är jag som gjort allt under alla år! Men nu vill han tydligen ta henne från mig o ändra folkbokföringen men där ger jag mig aldrig! Men ska man bara glömma sitt barn o hoppas att den kommer i framtiden, det är ju frågan!
  • Anonym (mamma)

Ja, det är ju det. Man vill ju att de ska få känna att det blir vardag där med. Att pappa inte alltid kommer vara lekfarbror utan kommer också gnälla om dammsugning och läxor.

Men man blir ledsen och besviken. Dels på barnet som inte har förmåga att se det vi faktiskt varit med om. Vi har haft en lång och bökig historik, jag är den sim funnits för hen. Pappan har inte funnits med mycket alls, aldrig gått på uppvisningar, utvecklingssamtal osv. Men mest ledsen är jag över att pappan passar på att gömma henne för mig istället för att försöka hitta en fungerande lösning. Barnet är inte moget att fatta såhär stora beslut själv.

• Anonym (Soc.)

Oavsett vad du eventuellt får "på papper" i en vårdnadstvist så kommer ingen att i praktiken tvinga ett barn så stort som 14 år att bo hos dig mot sin vilja. Så dom pengarna kan du spara. Däremot ska du givetvis aldrig ge upp, men heller aldrig försöka tvinga eller övertala. Du ska fortsätta att erbjuda, ta kontakt uttrycka din längtan och kärlek samtidigt som du visar att du respekterar barnets önskan . Så länge du inte gjort nåt helt oförlåtligt mot barnet som övergrepp eller misshandel så kommer dina ansträngningar så småningom att ge resultat. För en 14 åring är världen svart eller vit. Sina föräldrar tillåter man ej svagheter, och en manipulerande förälder kan lätt få en tonåring att "välja sida". Men de goda nyheterna är att man inte är 14 för evigt. Fortsätt hänga kvar, släpp ej kontakten. Tiden är till din fördel.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2014-09-15 20:43:16 följande:

Ja, det är ju det. Man vill ju att de ska få känna att det blir vardag där med. Att pappa inte alltid kommer vara lekfarbror utan kommer också gnälla om dammsugning och läxor.

Men man blir ledsen och besviken. Dels på barnet som inte har förmåga att se det vi faktiskt varit med om. Vi har haft en lång och bökig historik, jag är den sim funnits för hen. Pappan har inte funnits med mycket alls, aldrig gått på uppvisningar, utvecklingssamtal osv. Men mest ledsen är jag över att pappan passar på att gömma henne för mig istället för att försöka hitta en fungerande lösning. Barnet är inte moget att fatta såhär stora beslut själv.

Känns som att detta skulle kunna vara min egen berättelse men att mitt ex har gjort helt sjuka saker som att hitta på ihop med min dotter att polisanmäla mig för misshandel! Som tur är så kunde jag visa att upp att detta handlade om konflikter med mitt ex o åklagaren bestämde sig för att lägga ner ärendet! Men socialen var snabb att haka på! Men jag är oskyldig så jag är inte orolig men det är jobbigt! Men detta har gjort att hon inte har någon respekt mot mig eftersom pappan visar att jag är ingen person man lyssnar på! Säger jag nej så säger han ja! Så vad ska jag göra! Skiter snart i allt detta! Allt som jag ställt upp under alla år o detta är tacken! Trodde aldrig detta kunde hända!
  • Anonym (Har varit barnet)

Jag flyttade från min mamma när jag var tretton och hade ingen kontakt med henne fram tills att jag blev myndig. Nu vet jag inte alls hur situationen är i ditt fall men för min del så var det helt frivilligt, men ändå inte. Jag hade under flera år känt att min pappas nya fru skulle "tycka om mig" om jag bara flyttade dit och bröt kontakten med min mamma. Nu var (och är) pappas nya fru inte helt frisk och det blev naturligtvis inte bättre, men ur mitt barnperspektiv så såg det ut som den bästa lösningen. Jag har i efterhand fått veta att mamma försökte skapa kontakt men det var tyvärr inget jag kände till då. Men såhär i efterhand kan jag säga att hade någon berättat för mig att jag faktiskt kunde bo hos mamma utan att riskera några repressalier från min styvmammas sida så hade jag flyttat till mamma på en sekund. Som sagt, jag vet inte alls hur det ser ut i ditt fall, men misstänker du att ditt barn har blivit pressad till det så tycker jag att du ska försöka få någon neutral person att förklara att barnet faktiskt har rätt att ha kontakt med dig utan att riskera att få skit för det.

Sorry för rörigt inlägg, bara att fråga om du undrar över något!

• Anonym
    Anonym (Har varit barnet) skrev 2014-09-15 21:10:21 följande:

Jag flyttade från min mamma när jag var tretton och hade ingen kontakt med henne fram tills att jag blev myndig. Nu vet jag inte alls hur situationen är i ditt fall men för min del så var det helt frivilligt, men ändå inte. Jag hade under flera år känt att min pappas nya fru skulle "tycka om mig" om jag bara flyttade dit och bröt kontakten med min mamma. Nu var (och är) pappas nya fru inte helt frisk och det blev naturligtvis inte bättre, men ur mitt barnperspektiv så såg det ut som den bästa lösningen. Jag har i efterhand fått veta att mamma försökte skapa kontakt men det var tyvärr inget jag kände till då. Men såhär i efterhand kan jag säga att hade någon berättat för mig att jag faktiskt kunde bo hos mamma utan att riskera några repressalier från min styvmammas sida så hade jag flyttat till mamma på en sekund. Som sagt, jag vet inte alls hur det ser ut i ditt fall, men misstänker du att ditt barn har blivit pressad till det så tycker jag att du ska försöka få någon neutral person att förklara att barnet faktiskt har rätt att ha kontakt med dig utan att riskera att få skit för det.

Sorry för rörigt inlägg, bara att fråga om du undrar över något!

Nej jag förstår vad du menar men eftersom du gjorde detta valet hur reagerade din mamma! Hon måste ju varit helt knäckt! Här vet hon om att jag vill att hon ska bo här men det ville hon innan bo varannan vecka som vi gjorde tidigare men de få gånger jag haft henne på 4 månader så har det blivit diskussioner o tjafs mellan oss o hon fixar inte att prata om jobbiga saker eller att man ställer krav o säger nej för då ringer man pappa så kommer han som en räddande ängel! Det började med att jag sa nej till barnbidraget! Men det ordnade han o tog halva från mig o gav henne istället! Hon är duktig i skolan men på fritiden är det bara pengar, hår, kläder, smink, kompisar o killar som betyder något! Hon ringde faktiskt för ett tag sedan o bad mig om något som pappa sagt nej till eftersom det var åldersgräns på det så ville hon att jag skulle skriva på att hon var ett år äldre än hon är o ljuga om åldern! Men jag sa nej! Hon ringde inte mig för att hon saknade mig utan för att få hjälp med en helt meningslös sak! Fast för 3 veckor sedan grät hon o ville hem men då var hon här någon natt men sen har jag inte sett henne. Vad tycker du att jag ska göra! Jag vet att jag skulle kunna få hem henne ibland om jag köper hennes kärlek men det är jag inte ute efter! Vad råder du mig till att göra? Tacksam för att du delade med dig av din berättelse!
  • Anonym (Här är en till)

Känner så väl igen mig.
    Skulle kunna vara jag som skrivit detta.
    Får inte kontakt alls med mina barn eftersom deras pappa har tagit dem på heltid trots att vi haft dem växelvis.
    De är i tonåren och har pressats till att tycka illa om mig. Men när jag varit ensam med dem (har bara hänt 3 gånger i år) så har de sagt att de längtat efter mig.
    De skyller på att jag kränkt dem när jag pratar med dem i luren.
    Jag har alltså skrikigt åt dem ibland när de inte har gjort som jag sagt flera gånger i rad. Blivit arg och tappat humöret men vilken förälder har inte det?
    Pappan har gjort saker som är flera gånger värre och han skriker och skäller ännu mera (tills de blir livrädda) men han blir visst förlåten.
    Har också varit inne på att flytta och ta farväl för att dränka mina sorger.
    Det som gör mest ont i mig är att jag inte får prata med dem ifred i telefonen utan att pappan övervakar alla samtal. Att få träffa dem finns inte på kartan.
    Lever på att de kanske söker upp mig när de blir myndiga.

• Anonym
    Anonym (Här är en till) skrev 2014-09-15 22:15:31 följande:

Känner så väl igen mig.

Skulle kunna vara jag som skrivit detta.

Får inte kontakt alls med mina barn eftersom deras pappa har tagit dem på heltid trots att vi haft dem växelvis.

De är i tonåren och har pressats till att tycka illa om mig. Men när jag varit ensam med dem (har bara hänt 3 gånger i år) så har de sagt att de längtat efter mig.

De skyller på att jag kränkt dem när jag pratar med dem i luren.

Jag har alltså skrikigt åt dem ibland när de inte har gjort som jag sagt flera gånger i rad. Blivit arg och tappat humöret men vilken förälder har inte det?

Pappan har gjort saker som är flera gånger värre och han skriker och skäller ännu mera (tills de blir livrädda) men han blir visst förlåten.

Har också varit inne på att flytta och ta farväl för att dränka mina sorger.

Det som gör mest ont i mig är att jag inte får prata med dem ifred i telefonen utan att pappan övervakar alla samtal. Att få träffa dem finns inte på kartan.

Lever på att de kanske söker upp mig när de blir myndiga.

Men kan du inte söka upp dem i skolan! Så du träffar dem själva! Ja frågan är ju varför man ska trampa på i samma stad o bara vänta på att man ska få tillbaka sitt bar o det kanske aldrig händer så varför ska man inte leva sitt eget liv innan det är försent! Jag är singel o vill ha fler barn! Ser bra ut o kan träffa någon ny o skapa en ny familj! Är så trött på jobbet med o vill göra något nytt!
  • Anonym (Ännu en)

Jag är oxå en mamma som inte längre har några barn.
    Det är mer än 2 år sen jag träffade mitt yngsta barn, hen har valt bort mej helt och hållet och det gör så ont. 
    Mitt äldsta barn är myndigt och gör som hen vill, det kan jag inte påverka på något sätt.
    Jag har försökt så mycket genom dessa år, men nu har jag faktiskt gett upp. Jag orkar inte längre, två år får vara nog, det skär i hjärtat att ta beslutet men jag har inte längre nåt val, orkar helt enkelt inte längre.
    När hen är vuxen nog så kanske vi kan återta kontakten men just nu så är alla mina försök resultatlösa.

Men det är faktiskt lite skönt att se att jag inte är så ensam som jag trodde, liten tröst i en situation då jag känner mej mest ensam i hela världen.

Styrkekramar till er alla!

Anonym skrev 2014-09-15 22:29:06 följande:
    Men kan du inte söka upp dem i skolan! Så du träffar dem själva! Ja frågan är ju varför man ska trampa på i samma stad o bara vänta på att man ska få tillbaka sitt bar o det kanske aldrig händer så varför ska man inte leva sitt eget liv innan det är försent! Jag är singel o vill ha fler barn! Ser bra ut o kan träffa någon ny o skapa en ny familj! Är så trött på jobbet med o vill göra något nytt!

Tyvärr jobbar jag själv när de är i skolan.
    Har sökt ett annat jobb där jag kan vara ledig en dag mitt i veckan för att besöka dem i skolan. Det är ju bättre än inget alls.
    Är inte ute efter slå tillbaka genom att flytta utan mest för att det är sorgligt.
    Känner att jag inte fyller någon funktion längre.
    Vill glömma, komma bort och även ge dem en liten tankeställare för att visa hur ledsen jag är, hur lite jag verkar betyda för dem, se hur de reagerar när det blir påtagligt att jag faktiskt inte finns där längre för dem....
    Socialen är inkopplad men det går ju inte fort med utredning och allt.
    Har gett allt en deadline och det är till sommaren 2015.
    Om jag inte fått umgänge alls eller fått prata med dem i fred i telefonen bryter jag och flyttar även fast jag inte vill :'(
    Jag hoppas att allt löser sig för dig i alla fall men i mitt fall känns det som att det är kört. Kram på dig!
  • Anonym (konstigt)

Tycker ni inte att det är lite märkligt att skylla allting på era ex istället för att respektera era barns viljor? "Jag har inget barn längre" ja herre gud.
    Jag valde själv när jag blev tonåring att inte bo hos min mamma mer och inte träffa henne heller. Från hennes håll var det också att min pappa var djävulen som tvingat mig och manipulerat mig. Att hon både psykiskt och fysiskt misshandlade mig dagligen hade hon ingen som helst självkännedom av, allting är ju pappans fel.

Anonym (konstigt) skrev 2014-09-15 22:52:53 följande:

Tycker ni inte att det är lite märkligt att skylla allting på era ex istället för att respektera era barns viljor? "Jag har inget barn längre" ja herre gud.
    Jag valde själv när jag blev tonåring att inte bo hos min mamma mer och inte träffa henne heller. Från hennes håll var det också att min pappa var djävulen som tvingat mig och manipulerat mig. Att hon både psykiskt och fysiskt misshandlade mig dagligen hade hon ingen som helst självkännedom av, allting är ju pappans fel.

Myntet har ju alltid 2 sidor så visst kan det i vissa fall vara som du beskriver.
    Men i mitt fall och i vissa andra fall är det precis som manipulation som ligger bakom. Speciellt när barnen öppnar sig och berättar sanningen när man träffar dem ensam.
    Anonym (Ännu en) skrev 2014-09-15 22:36:15 följande:

Det är mer än 2 år sen jag träffade mitt yngsta barn, hen har valt bort mej helt och hållet och det gör så ont. 
    Mitt äldsta barn är myndigt och gör som hen vill, det kan jag inte påverka på något sätt.
    Jag har försökt så mycket genom dessa år, men nu har jag faktiskt gett upp. Jag orkar inte längre, två år får vara nog, det skär i hjärtat att ta beslutet men jag har inte längre nåt val, orkar helt enkelt inte längre.
    När hen är vuxen nog så kanske vi kan återta kontakten men just nu så är alla mina försök resultatlösa.

Men det är faktiskt lite skönt att se att jag inte är så ensam som jag trodde, liten tröst i en situation då jag känner mej mest ensam i hela världen.

2 år!
    Stackare!
    Ger dig en kram Solig.
    Även till er alla andra som kämpar i motvind.
  • Anonym

Visst det låter fruktansvärt om det är som du säger i ditt fall! Jag respekterar mitt barn men att en pappa nästan aldrig ställt upp på alla år vet jag inte om jag kan kalla att jag skyller alla elakheter på han! Han är en toppen pappa som ställer upp o köper hennes kärlek o det tänker jag inte göra! Har aldrig skyllt allt på honom för det finns inget att skylla honom för för han har aldrig funnits till tidigare när det har varit någonting!
  • Anonym

Usch det låter hemskt fattar inte att du orkar så länge! Jobbar du o försöker hålla skenet uppe! Jobbar men fattar inte hur jag ska orka längre nu för detta leder snart till en sjukskrivning o så känner jag snart att jag skiter snart i jobbet för det betyder inget för mig! Men att gå till jobbet o ta på mig en mask varje dag för att alla ska tro att livet leker är inget vidare! Eller att ständigt få frågan hur det är med mitt barn o vad vi gjort får mig att må illa! Styrlekramar till dig o alla andra!
  • Anonym

Usch det låter hemskt fattar inte att du orkar så länge! Jobbar du o försöker hålla skenet uppe! Jobbar men fattar inte hur jag ska orka längre nu för detta leder snart till en sjukskrivning o så känner jag snart att jag skiter snart i jobbet för det betyder inget för mig! Men att gå till jobbet o ta på mig en mask varje dag för att alla ska tro att livet leker är inget vidare! Eller att ständigt få frågan hur det är med mitt barn o vad vi gjort får mig att må illa! Styrkekramar till dig o alla andra!
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2014-09-15 21:07:49 följande:

Känns som att detta skulle kunna vara min egen berättelse men att mitt ex har gjort helt sjuka saker som att hitta på ihop med min dotter att polisanmäla mig för misshandel! Som tur är så kunde jag visa att upp att detta handlade om konflikter med mitt ex o åklagaren bestämde sig för att lägga ner ärendet! Men socialen var snabb att haka på! Men jag är oskyldig så jag är inte orolig men det är jobbigt! Men detta har gjort att hon inte har någon respekt mot mig eftersom pappan visar att jag är ingen person man lyssnar på! Säger jag nej så säger han ja! Så vad ska jag göra! Skiter snart i allt detta! Allt som jag ställt upp under alla år o detta är tacken! Trodde aldrig detta kunde hända!

Exakt samma här. Fick samtal från socialjouren om att mitt barn var livrädd för mig.....Eh, vi har haft ett jättebra sommarlov och barnet ville ha en vecka hos pappa. Själv satt jag på jobbet när samtalet kom haha.... Soc har jag ingen respekt för längre, det har var varit en lång resa och ingen gör något iaf. De tittar bara på, nickar och ler. Vi har gjort 3 utredningar, samtliga säger att pappan har ett impulsivt beteende, barnen har sagt att han slagits, blåmärken finns.....men allt vi får är rekommendation till rådgivning. Soc gjorde dock en polisanmälan men den ledde ingenstans. Barnens advokat sa att man i princip behöver filma misshandel för att barn ska ha någon rättighet när det gäller vårdnadshavare. Tack för det, man står helt själv.

Igår fick jag chansen att prata lite med hen. Tog ett par timmar tills jag fick tillbaka det hundra gånger om, förvridet och imålat. Förstår inte vad som hänt. Bäst är att hålla låg profil så pappan inte behöver använda barnet.

Jag har kämpat som ett djur i många år. Jag orkar inte längre. Det får gå som det gör. Har sörjt och är inte klar än. Ligger i hennes säng och gråter varje natt....i 2ånader har det varit så. Äktenskapet mitt knakar. Mina andra barn känner att jag bara älskade hen som drog. Så jag måste avsluta, låta hen gå.
  • Anonym (mamma)

Som två vuxna ansvarsfulla föräldrar hjälper man barnet genom att inte lägga dessa tunga beslut på dennes axlar. Att välja boende är inte en förvirrad 12 årings ensak. Jag att jag och pappan kunde sätta barnens behov i fokus istället för att använda barnen som slagträ.

I situationen som befinner sig nu borde jag och pappan ses för att lägga upp frågan vårdnad, boende och umgänge. Utifrån barnets önskan men även behov, ett behov hen kanske inte kan se nu pga hormoner och omogen hjärna. Jag är villig att mötas medan pappan ser detta som ett guldläge för att straffa mig. Det var jag som lämnade för en annan man.

Jag köper att barnet vill bo där, däremot önskade jag att jag och barnet kunde ha en relation för det. Utan övervak och informationspress. Att barnet kan komma hit avslappnat för en filmkväll utan att bli straffat på något sätt.
  • Anonym (mamma)

Ni som vill anklaga oss mammor som bittra kärringar kan söka upp en annan tråd. Som ni ser så har vi inte kidnappat tillbaka barnet mot sin vilja, vi pratar om vår sorg att släppa ett barn när det inte känns bra i tron om att det är bäst för barnet, itminstone lugnare. Vi ger bort vår rätt till våra barn för att skänka barnet lugn och pappan inte har förmåga att se vikten av att barnet behåller sin mamma på något sätt. De verkar inte förstå att barnet kan drabbas av övergivnadakänslor som kan påverka deras relationer och även deras roll till sina barn.

Svar på tråden Har inget barn längre