Anonym (Har varit barnet) skrev 2014-09-15 21:10:21 följande:
Jag flyttade från min mamma när jag var tretton och hade ingen kontakt med henne fram tills att jag blev myndig. Nu vet jag inte alls hur situationen är i ditt fall men för min del så var det helt frivilligt, men ändå inte. Jag hade under flera år känt att min pappas nya fru skulle "tycka om mig" om jag bara flyttade dit och bröt kontakten med min mamma. Nu var (och är) pappas nya fru inte helt frisk och det blev naturligtvis inte bättre, men ur mitt barnperspektiv så såg det ut som den bästa lösningen. Jag har i efterhand fått veta att mamma försökte skapa kontakt men det var tyvärr inget jag kände till då. Men såhär i efterhand kan jag säga att hade någon berättat för mig att jag faktiskt kunde bo hos mamma utan att riskera några repressalier från min styvmammas sida så hade jag flyttat till mamma på en sekund. Som sagt, jag vet inte alls hur det ser ut i ditt fall, men misstänker du att ditt barn har blivit pressad till det så tycker jag att du ska försöka få någon neutral person att förklara att barnet faktiskt har rätt att ha kontakt med dig utan att riskera att få skit för det.
Sorry för rörigt inlägg, bara att fråga om du undrar över något!
Nej jag förstår vad du menar men eftersom du gjorde detta valet hur reagerade din mamma! Hon måste ju varit helt knäckt! Här vet hon om att jag vill att hon ska bo här men det ville hon innan bo varannan vecka som vi gjorde tidigare men de få gånger jag haft henne på 4 månader så har det blivit diskussioner o tjafs mellan oss o hon fixar inte att prata om jobbiga saker eller att man ställer krav o säger nej för då ringer man pappa så kommer han som en räddande ängel! Det började med att jag sa nej till barnbidraget! Men det ordnade han o tog halva från mig o gav henne istället! Hon är duktig i skolan men på fritiden är det bara pengar, hår, kläder, smink, kompisar o killar som betyder något! Hon ringde faktiskt för ett tag sedan o bad mig om något som pappa sagt nej till eftersom det var åldersgräns på det så ville hon att jag skulle skriva på att hon var ett år äldre än hon är o ljuga om åldern! Men jag sa nej! Hon ringde inte mig för att hon saknade mig utan för att få hjälp med en helt meningslös sak! Fast för 3 veckor sedan grät hon o ville hem men då var hon här någon natt men sen har jag inte sett henne. Vad tycker du att jag ska göra! Jag vet att jag skulle kunna få hem henne ibland om jag köper hennes kärlek men det är jag inte ute efter! Vad råder du mig till att göra? Tacksam för att du delade med dig av din berättelse!