Inlägg från: Pernilla0414 |Visa alla inlägg
  • Pernilla0414

BF inom två månader

Då är säkert din lilla inom normalvikt trots att du gått över mega länge. Min lille är 10 dagar idag :) ja tiden går lite fortare när de är ute ;)

Max 4 dagar till du ha din lilla i famnen :D myys!! Så nära nu...

Kram

• Pernilla0414
    Jessica 868 skrev 2014-10-28 12:34:50 följande:

HAN är äntligen här.!!!!

Förlossningen blev igångsatt igår( dom tog vattnet ) 10:10. 12 kom kraftiga värkar, 14:55 var han ute. Gick super bra och snabbt. MEN sen började allt bli sämre. Vet inte hur jag ska beskriva eller berätta allt för er. Den mest dramatiska em/kväll/natt jag varit med om. Trodde inte jag skulle ligga med min bebis, sambo och flicka i min famn idag.

Han väger 4800g och är 54 lång , så när den stora moderkakan skulle ut kom det ca 2 liter blod med och jag höll på att försvinna. In kom massa människor, förberede narkos, gav dropp, syrgas, mannen var livrädd, bebis skrek osv. Det var den värsta natten i mitt liv som äntligen är över och nu mår vi mycket bättre med är kvar på bb.

Nu ska jag bara vila och njuta av att vara vid liv.. Kramar

Ps: bild lägger jag tyvär inte upp än i sociala medier. Väntar tills vi återhämtat oss helt och är hemma smile1.gif

O fy fan så hemsk upplevelse :(

Men stort stort grattis till er son !! Å gu så stor grabb också :) inte illa, även om min är 11 dagar äldre så väger din pojk mer haha

Du gick över 17 dagar?!

Hoppas du/ni mår bra nu?!
  • Pernilla0414
    Jessica 868 skrev 2014-10-28 23:03:55 följande:

Jag gick över så många dagar man fick här i Ystad. Max var 18. Känns så konstigt att han är här nu och det tråkigaste är att jag inte alls är i den form jag ville eller förväntade mig.

Mitt tillstånd är stabilt och jag fick ju blod mm, äter och dricker bra. Men duschade idag med personal som hjälp och efter det steg pulsen igen och kroppen orkade inte mer. Så jag måste verkligen tänka på vare rörelse och bara ligga och vila i sängen. Jag längtar oerhört till mina två älsklingar där hemma. Tråkigt att ligga här på bb helt ensam ( fast med världens finaste pojke ). Men annars är det dö trist.

Fast jag är så tacksam för att allt gick bra och att dom ändå slapp söva mig och operera ut delar av moderkaka. Så vi får se det bra i det dåliga.

Hoppas allt går bra med din son.? Ammar du? Jag börjar redan få jätte ont när han suger. Men vet att de avtar, men just nu är det hemskt..

Kram

Nä förstår det men endel saker kan man inte styra över tyvärr :/

Du måste lyssna åå kroppen nu och verkligen ta det lugnt.. När tror de att du är återställd ? Tråkigt sånt händer, inget man räknar med.

Är du kvar på bb?

Hur är det med dina eftervärkar ? Jag upplevde dom som grymt smärtsamma.. Är så skönt när all smärta är över nu. Min lille Charlie är två veckor idag :)

Ja amningen var jätte jobbig, gjorde sååå ont första veckan!! ja jag ammar och det verka fungera bra för han går upp riktigt bra. Först 300g på fyra dagar och nu 500g på en vecka.. Haha kommer nog bli en stor gosse det här :)

Kram
  • Pernilla0414
    BigMami skrev 2014-10-29 11:53:40 följande:

Jag har varit så ARG sedan i söndags då jag fick knas på min familjelivssida och kunde inte komma ut på den. Jag har ju varit så nyfiken på hur det har gått för dig och bebisen.

Blev så klart jätteglad att se att han är här nu äntligen! & så stor gosse smile1.gif

Tråkigt att det gick som det gick med dig. Usch vilken dramatik och stackars pappan! Hoppas ni för övrigt mår bra och snart får komma hem.

Ett jättegrattis till dig i alla fall!

Kram

Vad har era be isar fått för namn? Vilken var det som skulle heta Charlie?

Min lille grabb som heter Charlie :)
  • Pernilla0414
    Jessica 868 skrev 2014-11-02 08:17:35 följande:

Godmorgon.

Hur går allt för alla ? Själv är det bra. Fast Ralf är lite röd och irriterad runt där naveln satt. Har försökt läsa mig till hur man på bästa sätt ska sköta det, men jag är super rädd att han ska få en infektion. Bvc ska ringa imorgon så kan nog vänta en dag med att rådfråga dom. VAr ni andra med om att det blev lite rött efter naveln?

Han är väldigt röd i rumpan också. Gör allt så hoppas det också blir bättre.

Känns som om det var jätte mycket lättare att ta hand om min flicka än Ralf. Minns inte rodnad runt navel eller röd rumpa på henne.

Väcker ni era små mitt på dagen och natten för att byta blöja.?

Kram

Ralf låter tufft :D

Charlie tappade sin navelstump efter 5 dagar.. Såg väldigt omoget ut o ha kommit lite blod men sköterskan sa att allt är normalt ock det ser bra ut. Hon tipsade om lite vaselin runt om och det ha faktiskt hjälpt. Doxk ha han inte varit så röd.

Rumpan var han röd om de två första dagarna då vi använde våtservetter (libero) sen dess kör vi torra tvättservetter som vi blöter med vatten och smörjer inityol-salva varenda gång så han ha varit fin sen dess.

Jag byter nästan två blöjor om natten då han antingen kissat jätte mkt eller bajsat, men han är vaken rätt många ggr per natt så väcka behöver jag aldrig göra :P

Sover Ralf mkt om natten?

Hörseltestet som görs på BB blev inte godkänt på Charlies höger öra så vi ska tillbaka nu på tisdag och hoppas det bara var fostervatten i vägen vid testet!! Va alla test bra med Ralf?

Min pojk går upp i rasande fart, 1/2 kilo i veckan :S

Dags att sova, passa på när lillen sover :)

Godnatt kram
  • Pernilla0414
    Jessica 868 skrev 2014-11-10 08:37:58 följande:

Var tar alla vägen ? Länge sedan någon skrev smile1.gif

Haha ojdå! ;) allt rullar på bra hemma nu, eller bättre iaf.

Charlie är fyra veckor på torsdag. Han hade en hel del magont så nätterna var hemska men vi uteslöt ddropparna (oljebaserade) vilket hjälpte jättebra! Sedan ha han tagit flaskan mer o mer för jag är så förbannat trött på att amma hela tiden. Aldrig nöjd ock sov aldrig längre stunder. Men nu med flaska så kan han sova 3-4 h i streck ibland vilket är skönt. Så troligen kommer amningen successivt trappas ner o sedan sluta fungera helt. Men så få det va. Han är så mkt

Nöjdare o då är jag nöjd :)

Och det här eviga bajsandet, 90 blöjor på 5-6 dagar.. Helt otroligt va han "småbajsar" haha, jobbigast på natten då jag få byta 3-4 ggr/natt.

Tyvärr här han också vänt lite på dygnet med, sover som mest och tyngst på dagen och natten är han vaken mkt :/

Men de bli väl bättre snart !

Ska faktiskt dra mig och mina 8 extra kilo till gymmet på torsdag och köra ett pass .. Ska bli såå kul och skönt! Nyttigt för sambon med som kanske låter mig ta liten för mkt bara för jag är mer "säker" som förälder.. Han är ju lite mer osäker som nybliven förälder. Känns som jag ha haft Charlie på armen 24/7 sen han föddes.

Hur är det med lille Ralf? Och dig? :)
  • Pernilla0414
    BigMami skrev 2014-11-10 10:08:21 följande:

Tänkt att ni har fullt upp hemma nu med bebisar och allt smile1.gif

Själv har jag varit på RUL och det visar sig vara en lillebror som blev beräknad till 6 april smile1.gif En riktig vilbas! Haha.. Så nu får vi 2 tjejer och 2 pojkar. Men det är lååång väntan dit smile1.gif

Hur går det för er med bebisar och allt?

Åh va mysigt med en stor familj :) kul med lillebror! Hur gamla är dina barn ?
  • Pernilla0414
    Jessica 868 skrev 2014-11-12 11:22:31 följande:

Allt är jätte bra här. Detta är första veckan som vi är ensamma hemma jag och lillebror. Storasyster är på dagis och pappa jobbar. Så rutinerna finns inte riktigt här än.

Ralf är en jätte snäll kille. Fast han är som din pojk och sover bäst och djupast på dagen. Jag tror det beror på alla ljud, på natten är det så tyst.

Känner också igen dom små bajsningarna. Här bytas det blöja hela tiden känns det som. Fast jag har blivit bättre på att vänta en liten stund, massera hans mage och sedan byta. På natten bajsar han inte alls ofta. Så det blir Max tre blöjbyten då.

Jag hade tänkt fortsätta med att amma så länge jag orkar och kan. Just nu är det lite jobbigt ibland för när han väl ätit och vaknar till vill han bara snutta lite för att kunna somna om, och då är det inte alltid man har tid att amma eller slappna av, så vi funderar på napp. Men ska hålla oss från den så länge vi kan. Vi får hitta annat sätt så han somnar om. Än så länge går det rätt bra. Han skriker aldrig hysteriskt , så skönt att ha en lugn och trygg bebis ( ta i trä ).

Hur är din flicka med Charlie? Min börjar vänja sig vid lillebror, fast det är för många pussar och närhet i ansiktet så Ralf blir rasande på henne. Och jag försöker allt jag kan för att inte bli arg på henne hela tiden.

Fyra veckor, min är redan två. Tiden går för fort nu ju.

Vi var på BVC igår och vår lille pojk ligger tre kurvor över det "normala". Han väger 5100g. Stor kille men ändå så liten.

Skönt att börja träna. Jag promenerar till och från dagis. Har redan tappat 10kg smile1.gif så det känns skönt. Kan knappt förstå att magen bara försvann. Nu är det bara en liten mjukismage kvar. Kan sakna den ibland och det är så typiskt att man känner så när man bara ville att det skulle vara slut de dagar man gick över. Hehe..

Ha det jätte bra. Kramar

Vi började med napp rätt omgående med, men i början ville han inte ha.. Men ha lärt sig ta den bättre .. För jag var hans napp! och gå upp 500g i veckan var lite väl mkt kanske så t om distriktssköterskan frågade "ha du provat napp?! För just nu verkar du vara hans napp" han får alltså i sig mat när han egentligen inte behöver utan har ett väldigt stort sugbehov. De senaste två veckorna ha han gått upp 300g/ veckan :)

Är rätt skönt nu när nappen fungerar,, känns som jag börjat få lite mer rutiner och allt fungerar bättre. Jag delammar bara nu, han står sig mkt bättre på flaska och jag upplever att han mår bättre av det ?! Så fort jag ammar så kräks han otroligt mkt ?! Och börja skrika och är hungrig efter 20 min igen. Så nä det känns som det kommer att bli flaska på heltid om någon månad. Och det känns helt ok för mig :)

Min dotter har jag inte riktigt på heltid utan hon är hos sin pappa varannan vecka fast vi träffas så klart lite grann på hans vecka också :) men hon är jättebra med lillebror. Hon är ju lite äldre än din, 10 år så det blir ju på ett annat vis. Hon är sö stor så hon förstår mig och jag kan tala om för henne på ett annat vis. För det enda negativa, vilket är självklart, är att hon upplever att jag tillägnar mkt tid till lillebror men jag kan förklara så hon förstår. Och jag har hela tiden det i bakhuvudet, att försöka ge henne tid, se henne osv. Men de första veckorna är lite speciella. Men nu är 4 veckor passerade och det är skönt :)

Han ha blivit riktigt stark i nacken redan?! När han ligger på mage så håller han huvudet väldigt högt och länge :) dock är det nog för han nästan alltid ligger på mage, han kAn inte sova på rygg o sällan på Sidan.. :/ ha för mig att Psd -risken ökar när de sover på mage?!

Hur mår din kropp då? Min är helt återställd, bara att gå ner några kilo .. Vi hade t om sex häromdan , kändes i stort sett som vanligt, och sen tränade jag på gymmet häromdab med, riktigt skönt o komma hemifrån en stund.

Önska er en trevlig helg! Kramar
  • Pernilla0414
    Jessica 868 skrev 2014-11-21 22:56:25 följande:

Tycker det är svårast att sysselsätta dottern måndag och fredag när hon inte är på dagis. Som tur är har dom öppet på öppna förskolan då så dit går vi. Men det känns jobbigt att man ska behöva göra en massa saker för att dagen ska gå. Att ha en dag hemma med bara mys, städ, tvätt mm är omöjligt nu. Jag måste trötta ut dottern annars blir hon tokig.

En handbok vill jag gärna ha. Det är så tufft när dom pressar på tålamodet så pass mycket att man nästan spricker. Nu är sambon hemma och han har tagit lilleman mycket. Imorgon ska jag på tjejkväll och ha med lillebror. Pappa och Leia ska på restaurang och bio. Tror det blir kul för henne och jag behöver verkligen komma iväg och bara få vara mig själv.

Kör på samma regler och ger mig inte, men Gud så tufft det är. Men det kan ju bara bli bättre. Hoppas det är snart bara.

Trevlig helg

Dina känslor och reaktioner är normala, måste vara jäkligt tuff period för dig.

Ha skrivit tidigare men blev avbruten sen raderas all text innan jag hann skicka :( men är inne här och läser så jag är inte borta :)

Det är ju ganska fullt upp nu så inte många stunder man har att skriva här haha.. Alltid händerna fulla :) oxh när dom inte är det passa jag på att vila.

Det är bra att det finns öppna förskola o sånt, ha faktiskt gått dit också nu i veckan.. Doxk för mina egna skull endast , miljöombyte är skönt.. Bli tokig av att gå här hemma hela dagarna annars. Och äntligen ha jag börjat få ordning på hans lilla mage. Första natten sedan han föddes som jag fick sova 4h i streck :D kände mig riktigt utvilad när jag vaknade i morse :) så hopas på DN likadan natt nu.

När jag läser dina inlägg så blir jag mer tacksam att min dotter är så snäll och förstående , njuter av det lite extra .. I morse kunde vi sätta oss och spela spel på henens rum , hon lyste av lycka.

Känns som vår tuffaste period är över mellan oss, när jag var gravid hade vi riktigt jobbigt.. Mitt tålamod räckte inte, kände mig som världens uslaste mamma, sa dumma saker som jag ångrar och likaså hon. Vi hade det riktigt kämpigt nu när jag tänker tillbaka. Hon bearbetade sorgeprocessen att hon inte skulle få ha sin manma själv under tiden jag var gravid, vilket Jah är tacksam över nu så vi kan fokusera på den stora omställningen. I graviditeten kunde hon säga hemska saker om den ofödda bebisen men idag älskar hon honom.

Nej nu måste jag passa på att sova :)

Hoppas du fick en mysig tjejkväll ! Kram
  • Pernilla0414
    Jessica 868 skrev 2014-11-23 17:13:58 följande:

Jag tror det är tuffare att ha ett barn hemma som inte går i skolan. Det här med att dom måste vara sysselsatta hela tiden. Förr kunde min dotter leka ensam en hel dag, men nu fasar jag nästan lite innan jag ska hämta henne på dagis om vi inte har något planerat. Men hon blir bättre och bättre för varje dag som går och jag försöker att inte bli så arg för allt. Måste verkligen välja mina strider och ta vara på varje minut lilleman sover.

Tjejkvällen va jätte trevlig och mysig. Behövde verkligen det.

Kram

Ja, min flicka går ju i skolan 8-13.45 .

Men jag tänker förr, då man inte använde dagis när man var mammaledig, Pjuh så jobbigt, fast då såg samhället annorlunda ut,

Fler lekande barn på gatan osv.

Jag ha tänkt skaffa 2 barn relativt tätt nu och jag tänker på det varje dag, fyfasen så tufft det måste vara, aldrig vila ! Haha jag ha börjat tvivla om jag vill ha ett barn till, spec när sambo verka ha en sovsjudom. Sover fan som en tonåring!

Han ha inte tagit bebis en gång sen han kom.

Ja vi får väl se, isf får du med bli gravid så vi lan följa varandra igen ;) haha det var rätt kul o spännande ändå när man tänker tillbaka
  • Pernilla0414
    Pernilla0414 skrev 2014-11-24 07:59:43 följande:
    Ja, min flicka går ju i skolan 8-13.45 .

Men jag tänker förr, då man inte använde dagis när man var mammaledig, Pjuh så jobbigt, fast då såg samhället annorlunda ut,

Fler lekande barn på gatan osv.

Jag ha tänkt skaffa 2 barn relativt tätt nu och jag tänker på det varje dag, fyfasen så tufft det måste vara, aldrig vila ! Haha jag ha börjat tvivla om jag vill ha ett barn till, spec när sambo verka ha en sovsjudom. Sover fan som en tonåring!

Han ha inte tagit bebis en gång sen han kom.

Ja vi får väl se, isf får du med bli gravid så vi lan följa varandra igen ;) haha det var rätt kul o spännande ändå när man tänker tillbaka
    Menade att sambo inte tagit en natt sen vi fick bebis :)
Svar på tråden BF inom två månader