Att ha hunden lös
Jag har en 3-årig Engelsk Springer Spaniel-tik som jag gärna har lös när jag promenerar med henne. Hon har haft 2 kullar med 8 valpar i vardera. Väldigt lugn hund, reagerar inte på något i omgivningen. Vi har mött joggare, cyklister, barnfamiljer och även andra hundar (kopplade och okopplade) utan att hon någonsin har gått i närheten. Hon är väldigt lyhörd och kan kommandon som "stanna", "vänta" och "kom hit" och lyssnar direkt. Hon är dock lite rädd för hanhundar, och kommer dom för nära så säger hon ifrån (kanske inte så konstigt haha), och går bara förbi om jag först och visar att det är ok, lägger gärna svansen mellan benen. Skulle dock aldrig ha henne lös i stan eller på bilväg- för hennes säkerhet. Brukar hålla henne lite när jag märker att den som passerar blir osäker av respekt för andra människor som inte känner min hund. Nu har jag inga egna barn utan vill fråga er som har; hur tycker ni om att ha en sån hund lös? Hur skulle ni vilja att jag agerade om det var ni som kom gåendes? Tillägger att hon aldrig får gå längre än två meter framför mig om jag inte ser hela vägen själv.
Tacksam för svar!