• Ledsentjej95

Att ha hunden lös

Jag har en 3-årig Engelsk Springer Spaniel-tik som jag gärna har lös när jag promenerar med henne. Hon har haft 2 kullar med 8 valpar i vardera. Väldigt lugn hund, reagerar inte på något i omgivningen. Vi har mött joggare, cyklister, barnfamiljer och även andra hundar (kopplade och okopplade) utan att hon någonsin har gått i närheten. Hon är väldigt lyhörd och kan kommandon som "stanna", "vänta" och "kom hit" och lyssnar direkt. Hon är dock lite rädd för hanhundar, och kommer dom för nära så säger hon ifrån (kanske inte så konstigt haha), och går bara förbi om jag först och visar att det är ok, lägger gärna svansen mellan benen. Skulle dock aldrig ha henne lös i stan eller på bilväg- för hennes säkerhet. Brukar hålla henne lite när jag märker att den som passerar blir osäker av respekt för andra människor som inte känner min hund. Nu har jag inga egna barn utan vill fråga er som har; hur tycker ni om att ha en sån hund lös? Hur skulle ni vilja att jag agerade om det var ni som kom gåendes? Tillägger att hon aldrig får gå längre än två meter framför mig om jag inte ser hela vägen själv.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Att ha hunden lös
  • Ogago
    Ledsentjej95 skrev 2014-08-26 15:02:02 följande:

Var bor du Ogago? Du borde hållas kopplad.

Ogago är ingen hund. Hundar borde hållas koppade.
  • hundpuss

TS, jag hade inte haft problem med hur du har din hund om jag mött er. Däremot tycker jag att alla hundar ska vara kopplade i tättbebyggt område, alltid oavsett. Däremot på en landsväg, en enslig cykelväg vid havet eller liknande där hade jag inte brytt mig.
    Jag får väl erkänna att jag har en del rädslor för större hundar, dock av andra raser än din. 

Kan tycka att vissa raser drar till sig viss typ av människor (japp jag generaliserar och hoppas ingen blir jättearg på mig). Fast jag grundar det på de arga/ouppfustrade hundar jag mött som varit väldigt obehagliga att möta lösa. Tycker man kan se mycket på ägaren i en sådan situation! 

Om man däremot inte själv är hundmänniska så är det nog svårare att läsa av hundägaren, jag har ju hund själv så för mig är det inte så svårt givetvis. 
    Kan erkänna att jag blir mer nervös om jag ser en lös schäfer med en 30årig kille som ser ut som en hippie än om jag ser en lös schäfer med en människa iklädd SKK-jacka och har en hundgodispåse fast i bältet. 

Så dömande är jag.

• hundpuss

Kan tillägga att även hundägare inte uppskattar meningen "han är jättesnäll" alternativt "han vill bara hälsa". Det är inget enbart icke-hundägande folk upplever som problem. 
    Har knäat bort otaliga hundar och skällt ut desto fler ägare. 

• boundforglory

Jag tycker att hundar alltid ska vara kopplade om de inte är på inhägnat område. Jag tycker det är lite obehagligt med lösa hundar.

• Ledsentjej95

Även kopplade hundar kan vara otrevliga att möta. Min hund går som sagt bredvid mig när vi är ute och när vi ibland passerar kopplade hundar så kastar dom sig efter min. Då är det väl för väl att dom hundarna är kopplade. Frasen "han vill bara hälsa" är väldigt typiskt då oxå. Ja, men hon vill inte hälsa!

• boundforglory
    Ledsentjej95 skrev 2014-08-26 23:15:50 följande:

Även kopplade hundar kan vara otrevliga att möta. Min hund går som sagt bredvid mig när vi är ute och när vi ibland passerar kopplade hundar så kastar dom sig efter min. Då är det väl för väl att dom hundarna är kopplade. Frasen "han vill bara hälsa" är väldigt typiskt då oxå. Ja, men hon vill inte hälsa!

Det är svårt att veta också hur hunden är. Har träffat många som haft sina hundar lösa som inte har haft koll alls.
  • Ledsentjej95

Haha roligt att det blev en så mångsidig diskussion tror jag fortsätter på mitt sätt, det blir bäst då jag är den enda i denna tråden som känner min hund, känns som kontentan av detta

• Modesty1972
    Ledsentjej95 skrev 2014-08-27 03:31:50 följande:

Haha roligt att det blev en så mångsidig diskussion tror jag fortsätter på mitt sätt, det blir bäst då jag är den enda i denna tråden som känner min hund, känns som kontentan av detta

Ett litet tips om du absolut vill ha din hund okopplad är att du kopplar den vid ett möte alternativt kallar till dig hunden och håller i den så att den mötande ser att du har koll. Vi som möter er vet inte hur ni är och tyvärr blev jag som liten attackerad av en hund som sprang lös där ägaren inte hade koll. Ett stort ärr mitt i ansiktet är inte så kul för en ung tjej.... och du som äger hunden vet inte vilka erfarenheter som den du möter har. Så SNÄLLA visa tydligt att du har koll på din hund och inte bara med ord utan även handling. Håller du inte i din hund vet inte jag om den kommer att attackera mig.
  • Ledsentjej95
    Modesty1972 skrev 2014-08-27 04:40:02 följande:

Ett litet tips om du absolut vill ha din hund okopplad är att du kopplar den vid ett möte alternativt kallar till dig hunden och håller i den så att den mötande ser att du har koll. Vi som möter er vet inte hur ni är och tyvärr blev jag som liten attackerad av en hund som sprang lös där ägaren inte hade koll. Ett stort ärr mitt i ansiktet är inte så kul för en ung tjej.... och du som äger hunden vet inte vilka erfarenheter som den du möter har. Så SNÄLLA visa tydligt att du har koll på din hund och inte bara med ord utan även handling. Håller du inte i din hund vet inte jag om den kommer att attackera mig.

Läste du min trådstart? :D
  • 10oktober

Jag ser egentligen inga större problem i ditt agerande TS, men kan tycka att man faktiskt kopplar sin hund vid möten, inte bara håller. Det ser helt enkelt bättre ut och kan göra ganska stor skillnad för den som ni möter. Själv har jag en hund som jag aldrig släpper i skog och mark då han har stuckit på vilt ett par gånger.

Min hund har dessutom väldigt svårt för hundmöten och gör rätt ordentliga utfall (en sådan som du kallar "obehagliga att möta" kan jag tänka mig?) När vi får ett hundmöte måste jag lägga allt mitt fokus på min hund för att träna och lindra utfallet. Ser jag då att du har kopplat din hund (och inte bara håller den eller kallar in den) så vet jag att jag inte behöver hålla koll på din hund utan kan fokusera på min. Det gör hundmötet lättare för både er och oss. Jag visar respekt genom att gå undan med min problemhund (upp i skogen/ner i diken/ut på åkrar etc.), då uppskattar jag gesten tillbaka att din hund är kopplad.

En ytterligare aspekt av det hela är att faktiskt respektera de lagar och regler som finns. Där vi går som oftast (en motionsstig i skogen) står det uttryckligen att hundar ska hållas kopplade. Trots detta möter vi hela tiden hundar som inte är kopplade. Så här års är det dessutom olagligt att ha hunden lös, det är också viktigt att tänka på.

Svar på tråden Att ha hunden lös