Inlägg från: Ledsentjej95 |Visa alla inlägg
  • Ledsentjej95

Att ha hunden lös

Jag har en 3-årig Engelsk Springer Spaniel-tik som jag gärna har lös när jag promenerar med henne. Hon har haft 2 kullar med 8 valpar i vardera. Väldigt lugn hund, reagerar inte på något i omgivningen. Vi har mött joggare, cyklister, barnfamiljer och även andra hundar (kopplade och okopplade) utan att hon någonsin har gått i närheten. Hon är väldigt lyhörd och kan kommandon som "stanna", "vänta" och "kom hit" och lyssnar direkt. Hon är dock lite rädd för hanhundar, och kommer dom för nära så säger hon ifrån (kanske inte så konstigt haha), och går bara förbi om jag först och visar att det är ok, lägger gärna svansen mellan benen. Skulle dock aldrig ha henne lös i stan eller på bilväg- för hennes säkerhet. Brukar hålla henne lite när jag märker att den som passerar blir osäker av respekt för andra människor som inte känner min hund. Nu har jag inga egna barn utan vill fråga er som har; hur tycker ni om att ha en sån hund lös? Hur skulle ni vilja att jag agerade om det var ni som kom gåendes? Tillägger att hon aldrig får gå längre än två meter framför mig om jag inte ser hela vägen själv.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Att ha hunden lös
  • Ledsentjej95
    sportpappa skrev 2014-08-24 16:06:22 följande:

Problemet är att det finns hundar som inte sköter sig och det är inte alltid så lätt att veta vilken hund man möter. Hur ska någon annan kunna veta att din hund sköter sig och hur den kommer att reagera när man kommer nära?

De flesta problem med hundar jag haft har varit när jag är ute och springer i skogen. En hund som knappt noterar mig när jag närmar mig känner jag direkt att jag kan lita på.

De hundar som börjar att skälla och/eller rycka i kopplet har jag större problem att läsa. Flera hundägare jag möter ska absolut dra in sin hund blixtsnabbt och hålla den åt sidan så fort någon kommer i närheten. Jag är osäker på om den reaktionen är positiv för hunden och jag känner mig osäker att närma mig dem. Är deras hund så aggressiv att den måste hållas så kort när någon kommer i närheten eller ha de så dålig pli på hunden att om de inte håller in den så börjar den jaga folk och fä?

Så du föredrar att jag låter bli att hålla min hund när vi får möte? Jag håller henne bara för den andres skull, då hon ändå håller sig undan om jag säger till henne.
  • Ledsentjej95
    zine skrev 2014-08-24 16:09:54 följande:

Tycker du har tränat hunden på ett utmärkt sätt.. Önska att fler tog mer hänsyn till dom som är hundrädda, ser jag att en har ett sånt kontroll över hunden som du har så hade jag känt mig lite säkrare att gå förbi . Måste säga att jag är rädd för hundar, väldig rädd o det har jag vart sen jag var liten, när jag blev jagad av en enorm hund. Önska att fler va som du o verkligen har pli på hunden.

Tusen tack! Är man uppmärksam på mötet så märker man själv oxå om mötet är rädd och då försöker jag stanna och visa att hon håller sig till mig så att den andra kan känna att det är lugnt att gå förbi henne.
  • Ledsentjej95

Full respekt för er som tycker att man ska ha koppel. Har själv haft en annan hund tidigare som aldrig fick vara lös då han var mycket mer livlig och ville hälsa på alla. Min tik som jag har nu är inte intresserad öht av andra när vi promenerar, hon har lika stor respekt för människor som vissa har för hundar. Och nej, även om jag har henne lös där vi promenerar hemma så är det inte "lekdags" för det, hon är inte ens intresserad av att leka på promenad, däremot gillar hon att gå och nosa längs vägen och det gör hon inte när jag har henne kopplad, för så tränad på att gå i koppel är hon. Kopplet= gå bredvid matte, inte dra och inte nosa. Koppelfri= ok att vara hund och göra det hon behöver i fred. Det är en väldigt "privat" hund som inte vill utföra sina behov när folk kollar på om man säger så och då får jag som ägare försöka tillgodose det. I stan däremot är hon givetvis kopplad ALLTID och behöver hon kissa då så hittar vi en lugn miljö där hon får va i fred. Sen ska man inte ha med hunden till stan anser jag så har bara med henne om jag måste eller ska vara ute en längre tid på dagen. Man ska dessutom inte ha hunden lös för att den ska få härja fritt, det ska vara i princip samma avstånd som med koppel men som sagt så har hon friheten att träna nosen som hon vill.

• Ledsentjej95

Även kopplade hundar kan vara otrevliga att möta. Min hund går som sagt bredvid mig när vi är ute och när vi ibland passerar kopplade hundar så kastar dom sig efter min. Då är det väl för väl att dom hundarna är kopplade. Frasen "han vill bara hälsa" är väldigt typiskt då oxå. Ja, men hon vill inte hälsa!

• Ledsentjej95

Haha roligt att det blev en så mångsidig diskussion tror jag fortsätter på mitt sätt, det blir bäst då jag är den enda i denna tråden som känner min hund, känns som kontentan av detta

• Ledsentjej95
    Modesty1972 skrev 2014-08-27 04:40:02 följande:

Ett litet tips om du absolut vill ha din hund okopplad är att du kopplar den vid ett möte alternativt kallar till dig hunden och håller i den så att den mötande ser att du har koll. Vi som möter er vet inte hur ni är och tyvärr blev jag som liten attackerad av en hund som sprang lös där ägaren inte hade koll. Ett stort ärr mitt i ansiktet är inte så kul för en ung tjej.... och du som äger hunden vet inte vilka erfarenheter som den du möter har. Så SNÄLLA visa tydligt att du har koll på din hund och inte bara med ord utan även handling. Håller du inte i din hund vet inte jag om den kommer att attackera mig.

Läste du min trådstart? :D
Svar på tråden Att ha hunden lös