• Ledsentjej95

Att ha hunden lös

Jag har en 3-årig Engelsk Springer Spaniel-tik som jag gärna har lös när jag promenerar med henne. Hon har haft 2 kullar med 8 valpar i vardera. Väldigt lugn hund, reagerar inte på något i omgivningen. Vi har mött joggare, cyklister, barnfamiljer och även andra hundar (kopplade och okopplade) utan att hon någonsin har gått i närheten. Hon är väldigt lyhörd och kan kommandon som "stanna", "vänta" och "kom hit" och lyssnar direkt. Hon är dock lite rädd för hanhundar, och kommer dom för nära så säger hon ifrån (kanske inte så konstigt haha), och går bara förbi om jag först och visar att det är ok, lägger gärna svansen mellan benen. Skulle dock aldrig ha henne lös i stan eller på bilväg- för hennes säkerhet. Brukar hålla henne lite när jag märker att den som passerar blir osäker av respekt för andra människor som inte känner min hund. Nu har jag inga egna barn utan vill fråga er som har; hur tycker ni om att ha en sån hund lös? Hur skulle ni vilja att jag agerade om det var ni som kom gåendes? Tillägger att hon aldrig får gå längre än två meter framför mig om jag inte ser hela vägen själv.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Att ha hunden lös
  • sthlmsgirl94

Hundar ska vara kopplade om det är andra människor där, jag är rädd för lösa hundar och behöver alltid ta omvägar om jag ser nån med lös hund. Och ni vet aldrig, en dag kanske de bara råkar hända nåt.

• Modesty1972
    Ledsentjej95 skrev 2014-08-27 12:57:00 följande:

Läste du min trådstart? :D

Ja, du håller i hunden om du uppfattar att den du möter är osäker. Jag uppfattas inte generellt som osäker vilket gör att du inte skulle behandla mig som jag önskar. Jag är inte rädd för hundar längre - det är nu över 30 år sedan jag blev biten men jag tycker det är respektlös av hundägaren när de inte visar hänsyn - då de omöjligt kan veta vilken erfarenhet jag har. Jag hade dock tur när jag blev biten - jag överlevde
  • jamieblue

I tättbebyggt område tycker jag man ska ha hundar kopplade eftersom man träffar människor hela tiden och man har inte en aning om de är hundrädda. I skogen tycker jag det är en annan sak, där har jag min hund lös för motionens skull men kallar alltid in honom om jag mot förmodan skulle möta någon. 

• redhead71

En fråga bara ni som tycker att alla hundar borde vara kopplade... Är ni rädd för en chihuahua också? Måste den vara kopplad hela tiden? Eller är det skillnad på hund och hund?

• Ogago
    redhead71 skrev 2014-09-03 08:29:11 följande:

Eller är det skillnad på hund och hund?

Ja, det är skillnad på hund och hund. Visste du inte det?
    Jag blir hellre attackerad av en Chihuahua än en Pitbull. En Chihuahua kan man sparka åt sidan eller trampa sönder. En Pitbull å andra sidan är en killer.

Men enligt lagen ska det inte vara någon skillnad, om du frågar mej. Det finns alltid en gränsdragning som inte är så lätt att göra under tiden man blir attackerad. Ska en snäll Pitbull behandlas enligt lagen annorlunda än en elak Pitbull?
  • UCharlotte
    Ledsentjej95 skrev 2014-08-24 15:27:59 följande:

Som ägare av en drös 50-kiloshundar, och en treårig dotter ser jag inga som helst problem i att du låter din vovve traska fritt. Jag gillar att du sätter koppel på den när folk närmar sig, även om vovven är genomsnäll. Så gör vi oxå.
    Intellekt i bimbodräkt
  • Hoppfull84
    redhead71 skrev 2014-09-03 08:29:11 följande:

En fråga bara ni som tycker att alla hundar borde vara kopplade... Är ni rädd för en chihuahua också? Måste den vara kopplad hela tiden? Eller är det skillnad på hund och hund?

nej jag tycker inte det är någon skillnad, en chihuahua, eller en jackrussel eller en sanktbernard spelar ingen roll. hund som hund och i bebyggt område/där man kan tänkas möta andra SKA hunden ha koppel punkt slut.det finns hundrastgårdar, gärden, din egen trädgård eller liknande där du kan ha hunden okopplad. men på den dagliga promenaden längs promenadvägen eller på väg till affären/förskolan eller var det nu kan vara så är det allmän ordningsregel att ALLA hundar ska vara kopplade.

• BandAnna

En okopplad kontrollerad hund stör mig inte ett dugg.

Jag är mer rädd för ungdomar som ränner runt på gatorna på nätterna, störda bilister, narkomaner och alkoholister.

• Ogago
    Hoppfull84 skrev 2014-09-03 10:24:02 följande:
    nej jag tycker inte det är någon skillnad, en chihuahua, eller en jackrussel eller en sanktbernard spelar ingen roll. hund som hund och i bebyggt område/där man kan tänkas möta andra SKA hunden ha koppel punkt slut.det finns hundrastgårdar, gärden, din egen trädgård eller liknande där du kan ha hunden okopplad. men på den dagliga promenaden längs promenadvägen eller på väg till affären/förskolan eller var det nu kan vara så är det allmän ordningsregel att ALLA hundar ska vara kopplade.
    Helt rätt.

Alltför ofta hör man hundägare som säger, att det gäller inte min lilla voffsin, han är bara sååå snäll, han skäller lite och morrar, men det är ingen fara, och det där att han hoppar på dej är bara för att han vill leka.

Sådana hundägare finns i sån stor mängd att reglerna verkligen behövs. Med rättigheten att ha hund följer också skyldigheter. Långt ifrån alla inser detta.
  • MonaS1966

barn/tonåringar/pundare osv som inte är kopplade brukar jag knäa eller slå hårt, oansvarigt av deras ägare och inte tänka på mina tidigare erfarenheter! Idioter som klagar på okopplade hundar och lutar sig emot lagen kanske borde läsa lagen i fråga först.

Det värsta är ju människor som låter sina katter gå okopplade, de dödar massa oskyldiga djur och river människor,  det antar jag vi alla kan vara överens om!

• IceKitten

Jag hade tidigare hand om en hund som hade problem med hundaggression och jag hatade varje gång någon hade sin hund lös.

Min hund var alltid kopplad men det hjälper inte om en lös hund kommer framspringandes mot en och jag kan omöjligt omdelbart veta hur bra koll du har på din hund.

Jag vet vad lagen säger, men jag skulle verkligen uppskatta om alla höll sina hundar kopplade. Det är det absolut bästa för majoriteten.

• Deceree1
    UCharlotte skrev 2014-09-03 08:58:12 följande:

Som ägare av en drös 50-kiloshundar, och en treårig dotter ser jag inga som helst problem i att du låter din vovve traska fritt. Jag gillar att du sätter koppel på den när folk närmar sig, även om vovven är genomsnäll. Så gör vi oxå.

Håller med dig :) om hunden ändå inte går fram till nån och den lyder så.
Svar på tråden Att ha hunden lös