Inlägg från: Axo |Visa alla inlägg
  • Axo

Att ha hunden lös

Min hund går alltid lös när vi går här hemma. Han bryr sig inte om folk vi möter, men jag kallar alltid in och har honom vid min sida vid möten. Skulle jag möta någon som ber mig hålla i hunden skulle jag utan tvekan koppla honom, likaså har jag honom vid min sida när vi går förbi hus.

Möter jag någon som går med sin hund lös så vill jag att de kallar in och håller sin hund vid sidan. Jag har inget intresse av att hälsa på andras hundar, och går jag med min egna hund och möter en lös hund så blir jag vansinnig om de inte kopplar den. Vill inte att några okända hundar ska springa fram till min.
    Jag tycker det är respektlöst att inte hålla in sin hund vid möte!

• Axo
    Hoppfull84 skrev 2014-08-25 19:27:15 följande:

helt ärligt så blir jag förbannad varje gång jag ser någon på promenad med hunden lös.

Jag förstår inte vad som är så himla hemskt med att ha hunden kopplad? en hund som är korrekt uppfostrad mår inte illa av att gå i koppel så varför kan man inte bara visa hänsyn till sin omgivning?

jag har funderat mycket kring detta och det enda jag kan komma fram till är att det är en egoboost för ägaren. att man vill visa för andra vilken bra pli man har på sin hund, att man minsann inte behöver ha koppel. titta vilken bra husse/matte jag är som kan gå på promenad utan koppel.

men vet ni vad...jag struntar ärligt talat i hur bra pli du har på din hund, jag blir inte imponerad när ni kommer gående utan koppel. jag blir arg. arg för att det är hänsynslöst mot omgivningen att inte ha koppel. arg för att man sätter sin egen fåfänga över andras trygghet. för en lös hund, vet du som ägare kan skapa otrygghet i dina medmänniskor, oavsett hur söt och snäll den än må vara.

så snälla snälla snälla sätt på kopplet. varför ska det vara så svårt?

Du kan ju få ha min hund 1 månad och bara gå i koppel så tror jag du ändrar uppfattning!
  • Axo
    Hoppfull84 skrev 2014-08-25 22:06:32 följande:

har du inte koppeltränat hunden?

på promenad arbetar hunden, det är inte lektid eller vila. att i samband med promenad/träning ha på sig ett arbetsredskap är väl det mest naturliga i världen.

om du vill ha hunden lös i hundgård, i din egen trädgård, eller liknande för att låta hunden spralla av sig och leka har jag inget emot. men går man på promenad där man kan möta andra människor, och djur som man inte känner så SKA hunden vara kopplad från start till mål. punkt slut.

det har väl iaf förr om åren varit allmän ordningsregel att man i bebyggt område SKA ha hunden kopplad. men det struntar ju folk i för det är tydligen viktigare att glänsa. än att mötande ska känna sig trygga i sin närmiljö.

Spelar ingen roll om jag har koppeltränat eller inte, min hund mår inte bra av att gå i koppel, han behöver springa.

Promenader för mig och min hund innebär inte arbete, utan då får han vara hund och göra som han vill (med vissa begränsningar). Har en tävlingshund som jag tränar med ungefär 4-7 dagar i veckan.

Nu bor jag på landet, hade jag bott i stan hade det varit koppel på vid bebyggelse eller där det rör sig mycket folk.
Svar på tråden Att ha hunden lös