Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Att ha hunden lös

Problemet är att det finns hundar som inte sköter sig och det är inte alltid så lätt att veta vilken hund man möter. Hur ska någon annan kunna veta att din hund sköter sig och hur den kommer att reagera när man kommer nära?

De flesta problem med hundar jag haft har varit när jag är ute och springer i skogen. En hund som knappt noterar mig när jag närmar mig känner jag direkt att jag kan lita på.
    De hundar som börjar att skälla och/eller rycka i kopplet har jag större problem att läsa. Flera hundägare jag möter ska absolut dra in sin hund blixtsnabbt och hålla den åt sidan så fort någon kommer i närheten. Jag är osäker på om den reaktionen är positiv för hunden och jag känner mig osäker att närma mig dem. Är deras hund så aggressiv att den måste hållas så kort när någon kommer i närheten eller ha de så dålig pli på hunden att om de inte håller in den så börjar den jaga folk och fä?

• sportpappa
    Ledsentjej95 skrev 2014-08-24 16:57:26 följande:
    Så du föredrar att jag låter bli att hålla min hund när vi får möte? Jag håller henne bara för den andres skull, då hon ändå håller sig undan om jag säger till henne.
    Jag är inte hundrädd (även fast jag blivit biten och jagad flera gånger) så för min skull behöver man inte hålla in hunden så länge den inte blir för "intresserad" av mig eller om man har dålig koll på den.

Det finns nog ändå många som är hundrädda som uppskattar att man håller in hunden lite i alla fall.
Svar på tråden Att ha hunden lös