Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

nokla skrev 2014-11-15 10:04:08 följande:

Men herregud vilken puckad kommentar! smile4.gif

Fick du några bra tips på barnvagnar annars? Jag känner mig helt rådvill i detta vad för vagn man ska satsa på.

Jag har fortfarande bara fått positiva kommentarer från omgivningen. Det trodde jag faktiskt inte själv att ingen skulle kommentera det totala antalet barn. Har en kollega som fick sitt sjätte barn för ett tag sen och det var många kommentarer både med det barnet och det femte så jag har väl tur som sluppit undan hittills.

Jag har sån himla huvudvärk. Det går över när jag äter nåt, för en liten stund, sen kommer den tillbaks. Vet inte om jag inte äter tillräckligt eller skulle behöva äta oftare? Eller om det inte har med det att göra överhuvudtaget. Jag har haft ganska dålig aptit sen jag blev gravid jämfört med annars, är mest bara sugen på vatten...

Huvudvärken kanske beror på lågt hb? Jag hade lite huvudvärk till och från men sen började jag äta niferex och sen dess har jag inte haft ont i huvudet (förutom nu under förkylningen då )

Om du är sugen på vatten så kan det ju också vara obalans i kroppen så testa med ett glas resorb kanske?

De tips jag fick var Emmaljunga double Viking -15 så ingen möjlighet till begagnat chassi iaf :-/

Vi funderade ett tag på Teutonia team Cosmo, finns mycket begagnat, men alla som har haft en sådan sa att den var otymplig och tung och efter att ha kollat på Teutonias hemsida så förstår jag varför, den väger 24 kg!
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-15 12:36:49 följande:
    Vi funderar på 1,5 plans garage med möjlighet att inreda lägenhet på övervåningen eftersom våra stora kommer vara i övre tonåren när/om det blir tvunget att bygga till.

Jag har ätit järntillskott Niferex sen jag fick veta att det var tvillingar också, men det var ju typ nyss. Vecka 19 var jag väl i då och nu vecka 22. Ska till bm på torsdag så då kollar vi hb givetvis.
    Såg inte detta när jag skrev om niferex såklart, så blir det när man bara svarar
  • JhjärtaK

Tack för allt stöd, det värmer!

Jag somnade när jag la dottern för sin middagslur så fick lite vila där i någon timma, mysigt också att sova tillsammans

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-15 16:10:05 följande:

Har ni fått några biverkningar av niferex?

Blir hård i magen men inget annat. Vet dock många andra som får fler och värre biverkningar av dem.
  • JhjärtaK
    ValentinaCW skrev 2014-11-15 20:03:51 följande:

Hej! Hoppas jag får hoppa in här! :) Väntar enäggstvillingar med bf 29 april.

Välkommen!

Då är vi tre st i tråden som väntar enäggs (sen kanske jag har glömt någon, sorry isf!)

När fick du reda på att ni väntade tvillingar? Några barn sedan innan?
  • JhjärtaK
    Kidz08 skrev 2014-11-15 20:14:35 följande:
    Tack! smile1.gif Det är tvåäggstvillingar.

Måste fråga om det är nån av er andra som har haft blödningar? Jag hade en störtblödning i torsdags kväll, fick åka in på en gång och kolla, var helt övertygad att jag förlorat en då jag blödde igenom binda,trosa o byxa. Men lyckligtvis så levde båda och det var full aktivitet i magen. Läkaren kunde inte se nåt som såg konstigt ut och kunde heller inte säga varför jag blödde. Blöder fortfarande litegrann men har fått blodstoppande medicin. Har 2 barn sen tidigare och blödde inget med dom så klart att man är lite orolig men försöker lugna mig med att allt såg bra ut. Vore skönt o höra om fler vart med om samma.
    Jag har inte blött men läst att det är mycket vanligare att göra det när man väntar tvillingar så du är säkert inte ensam.

Skönt att allt såg bra ut! Då kom blodet säkerligen inte från livmodern utan från någonstans i slidan kanske.
  • JhjärtaK
    VVW skrev 2014-11-16 12:10:34 följande:

Tack! Jag fick veta i vecka 10 att jag väntade enäggs men då sa barnmorskan att ena kunde tillbakabildas så jag har varit väldigt försiktig med att tro att det ska bli två. Nu börjar jag sakta våga tro det :)

Jag har en son som är två år.

Ni som väntar enäggs, hur har mödravården varit för er hittills? Hur många ultraljud, läkarbesök osv?

Vi fick reda på att de var två vid kub i vecka 13 och bm som kollade sa att det med största sannolikhet var enäggs. Hon bokade in oss på läkarbesök redan veckan därefter för att det är en läkare som skall bedöma huruvida det är enäggs eller tvåäggs sa hon. Så UL i vecka 14 igen där läkaren konstaterade att det var enäggs och han skickade sedan remisser till specialmödravården och dit fick jag gå på UL igen i vecka 17 och efter det har det varit UL med två veckors mellanrum. Första gången jag var på specMVC så bokade vi in de nästkommande två UL och nu när jag var där i torsdags så bokade vi in de fyra kommande UL, också de med två veckors mellanrum, eller mindre. Uppepå det så går jag på vanliga mvc varannan vecka och träffar min bm där. UL görs alltid av läkare, så även RUL och sen har jag träffat läkaren kopplad till min mvc två gånger utöver UL för att prata om sjukskrivning mm.

Hur har ditt schema sett ut?
  • JhjärtaK

Nu har jag köpt de allra första sakerna till småtjejerna! Det dröjde "bara" till vecka 21

Hittade så söta saker i stl 44 på Åhléns, kan verkligen rekommendera! Två pyjamasar (en i stl 50 för den var slut i 44) och en body.

• JhjärtaK
    VVW skrev 2014-11-16 22:14:12 följande:

Tack för att ni delar med er!

Jag har känt mig osäker på om min mödravård har gått rätt till. Jag gjorde ultraljud i vecka 10 och då såg de att det var monochoriotiska tvillingar och sen fick jag göra ultraljud i vecka 13. Jag har inte fått träffa någon läkare än. Nästa ultraljud blir i vecka 18 fast på specialmödravården. Jag tycker att jag har fått väldigt lite information. Allt det där med riskerna vid monochoriotiska tvillingar har jag fått läsa om själv. Jag hoppas jag får lite mer information vid nästa ultraljud!

Hur har era magar växt? Min mage ha blivit jättestor de senaste två veckorna.

Jag tycker att du skall ringa upp specMVC och be om ett UL (som skall göras av läkare, det skall alla dina UL på specMVC göras) och sen kolla med dem om det är "ok" att vänta till vecka 18 med nästa UL.

Min mage är ändå rätt så "modest" tycker jag, dels för att vara omföderska och dels för att de är två. Men den växer snabbt nu, är i vecka 21.

Kortet nedan är från vecka 20.

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-11-17 09:04:53 följande:

Känns himla trist att ni inte får information tycker jag. Vi har turen att vara lite under lupp denna gång pga vårt sena missfall sist. Men sen verkar det väldigt olika i olika landsting oxå.

Ring till era barnmorskor och ifrågasätt. Boka in ett extra snack med dem och förklara att ni känner att ni vill veta mer om vad en tvillinggraviditet innebär för er, hur det fungerar med kontroller och allt sånt.

Även om man kan läsa sig till ganska mycket så tycker jag man har rätt till att få information från vården med!

Våga ställ krav :)

Håller helt med. Vi bokade in ett extra läkarbesök då vi hade så många frågor kring risker mm och sådant vill man liksom inte googla fram, då får man bara höra om skräckhistorierna och det är svårt att hitta statistik.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D