Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

nokla skrev 2014-10-28 17:57:59 följande:

Hej, jag är beräknad 25 mars och fick veta på ultraljudet idag att jag väntar tvillingar. Troligtvis tvåäggs och flickor. Har gjort VUL innan men de missade att det var två. Jag tycker det känns jätteläskigt, verkligen. Det är lite chock kanske bara. Tyckte magen blev stor tidigt men tänkte att det blir väl så när det är tredje graviditeten...

Välkommen och grattis! Förstår verkligen både chocken och rädslan, vi var också på VUL och de missade att det var två där inne men vi fick sedan på kub reda på det. Det måste vara än mer chockartat att få reda på detta vid RUL!

Nu har chocken lagt sig för mig (fick reda på det i vecka 13 och är nu i vecka 18) men orolig är jag fortfarande men nog bara lite mer än vad jag var med dottern.

Chock är en naturlig reaktion, ni tänkte skaffa ett tredje barn och sen vips så fick ni ett fjärde på köpet också.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-10-29 06:43:15 följande:
    I wish. Jag och min man har 5 barn, sammanslagen familj. Vi fick ett sjunde på köpet! Han har tvillingar sen innan så jag har i alla fall någon med erfarenhet alldeles i närheten smile1.gif

Jag är väldigt rädd för att inte räcka till och att bara hinna med det praktiska. Det är inte jättesvårt att ha ett spädbarn i famnen och samtidigt vara tillgänglig och närvarande för de äldre barnen, det har jag gjort förr, men två? Jag har stor åldersskillnad mellan mina äldre barn just för att jag tycker det är så himla viktigt att man verkligen har tid för barnet de där första åren innan de börjar skolan. Haha.
    Haha, ja ett sjunde är ju fint det med . Bra att han har tvillingerfarenhet iaf, det måste kännas tryggt.

Hur gammalt är ert/ditt yngsta?
  • JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-29 07:43:36 följande:

Jag känner mig så himla less. Har kräkts nu i 11 veckor och det visar inga tecken på att det ska sluta snart. Har ont i ryggen, blir trött fort och känner mig ofta ledsen eftersom jag inte orkar någonting. Känner att jag oroar mig mycket inför allt som ska komma. Igår gick jag till mataffären som ligger typ 300 meter bort, handlade och gick hem igen. Efter det mådde jag jättedåligt och var tvungen att vila 40 minuter innan jag orkade börja med middagen. Detta var det enda jag gjorde på hela dagen och ändå är jag helt slut på kvällen. Jag har ingen ork och ingen motivation till att plugga längre och är bara i vecka 16. Vet inte vad jag ska göra :( Tankar? Tips? Råd?

Usch så jobbigt! Tar du någon medicin mot illamåendet? Finns starkare saker än lergigan tror jag. Har du kollat upp ditt järnvärde för lågt hb kan göra en dödstrött.

Såsom du mår så borde du vara sjukskriven tycker jag, såklart du inte orkar plugga! Jag funderar på att be om att bli 20-25% sjukskriven och då är jag "bara" väldigt trött och illamående, jag spyr inte.

Sen tycker jag att du skall prata med din bm om hur du mår psykiskt, man kan få graviddepression och hon borde kunna avgöra om du ligger inom "riskgruppen" eller vad man säger. Det finns ett formulär som man får fylla i som nybliven mamma som innehåller lite frågor om ens allmänna mående, om man ser fram emot saker, om man oroar sig mycket etc. Samma formulär borde kunna användas redan nu tycker jag (och att man tar bort ev bebis-frågor då).

Finns det någon tvillinggrupp kopplad till ditt mvc? Det hade kanske varit skönt att få träffa andra i samma situation?
  • JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-29 09:01:20 följande:
    Tack för svar<3

Jag har lergigan men grejen är att nu mår jag egentligen inte särskilt illa. Det kommer oftast ganska plötsligt och så måste jag kräkas. Vill ju inte ta lergigan när jag inte mår illa. Jag hade 110 i hb på inskrivningen för 4 veckor sen, nu vet jag inte.

Jag vet inte hur man "gör" för att bli sjukskriven. Har aldrig varit det. Hör bara om folk som är jättesjuka som inte beviljas sjukpeng och "graviditet är ingen sjukdom" så vet inte om jag "kvalificerar".

Känner inte heller så stort förtroende för min barnmorska längre. Har ringt henne efter vi fick veta att det är tvillingar och jag har typ tusen tankar och frågor men det känns inte som att hon har tid/vill lyssna. Ska inte träffa henne förrän i slutet av november nästa gång.

Bor på ett ganska litet ställe så tror inte det finns någon tvillinggrupp här. I närmsta större stad har politikerna valt att prioritera bort tvillingträffarna som jag vet fanns när ettan var liten.
    Men 110 i hb är redan på gränsen till för lågt! Och du väntar två som tar järn från dig. Jag hade 116 när jag var hos min bm senast och då hon vet att jag är väldigt trött så hon sa att jag skulle börja äta järntabletter varannan dag redan nu. Trots bra reserver skall tilläggas.

Det är en läkare som sjukskriver dig. Har du inte fått träffa någon läkare via mvc? För här är det iaf alltid en läkare som bedömer vilken typ av tvillingar det är och sedan läggs en plan upp baserat på den infon.

Nej, graviditet är ingen sjukdom men symptom man får under graviditeten berättigar definitivt sjukskrivning. Jag blev sjukskriven för foglossning fyra veckor innan bf med dottern och fick ersättning för det.

Numera så är det mycket lättare att få beviljad ersättning och speciellt när man väntar två.

Kan du byta bm och / eller mvc?
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-10-29 09:21:41 följande:

Blir man alltid sjukskriven med tvillingar? Har inte ens tänkt på det brukar jobba fram till förlossning och hade ju planerat så nu med men det kanske är helt orealistiskt? Eller måste man ta ut föräldradagar i förtid för att inte provocera fram en för tidig förlossning?

Enligt tvillingklubben bör man bli sjukskriven någon gång mellan vecka 20-25 och när jag pratat med min läkare så har han hållit med om att 100% sjukskrivning från vecka 25 och innan dess nedtrappning för mig iaf.

Det är för att förhindra förtidig födsel och du får tänka på att i vecka 30 med två är du lika stor som i vecka 40 med en.

Jag vet inte om rekommendationerna skiljer sig mellan enäggs eller tvåäggs. Jag väntar ju enäggs.

Har du inte fått någon läkartid inplanerad?
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-10-29 21:00:14 följande:

Spännande att rutinerna ändå verkar vara så olika i landet även för oss med MCDA... Jag fick höra att läkarbesök planeras v 24, innan dess är det "bara" bm-kontroller... Dock hajade jag till lite när de pratade om att nästa ul efter RUL - om allt såg bra ut på RUL - skulle vara i v 24...not gonna happen, jag ska se till att få iaf ett ul däremellan och hålla tummarna att de mår bra där inne!

När jag frågade min vanliga bm om sjukskrivning sa hon att det beror på vilket arbete man har, vilket ju låter logiskt, och hur jag mår, men att det kan bli aktuellt v 25-28 kanske. Jag får väl se hur det går, och skulle jag må dåligt/visa tecken på att det skulle sätta igång för tidigt lär det ju gå att sjukskriva mig då om det skulle ske tidigare. Jag hoppas att jag får fortsätta som jag mår nu länge till! Illamåendet borta, kräks inte, är betydligt piggare än jag var i v 4-13 och har inte direkt ont någonstans. :) Eller jo, spännings/hormonhuvudvärk av och till men försöker stå ut med det. :) Är förresten i vecka 16 nu och mitt RUL är om 2 veckor! 

Nästa vecka är planen att jag ska ta influensavaccinet. Velade lite men kom fram till att fördelarna nog ändå överväger gentemot riskerna.

Nej det låter ju inte helt ok att vänta 6 veckor mellan UL då du väntar MCDA. Risken för att de utvecklar TTS är som störst där från vecka 18 till vecka 25-26 och därav går man här (Gbg) och hos Stinaa (Västernorrland??) varannan vecka på UL plus varannan vecka hos bm.

Var bor du? Kan du med så kräv två UL mellan RUL och ditt i vecka 24 och tryck på att de är MCDA och att det är en HÖGRISKgraviditet som borde följas upp därefter.

Såsom hon som förlorade sin ena son sa, det gick från bra till riktigt dåligt på 10 dagar.

Ursäkta om jag gör dig orolig men ibland måste man fajtas för att få vad man behöver inom sjukvården och då är det bra att ha argument.

Men härligt med illamåendet och orken! Jag är fortfarande trött men inte så mycket som jag var för några veckor sedan. Vill inte längre lägga mig kl 18 utan kan vara uppe till kl 20 till och med

Illamåendet är för det mesta rätt så borta men några bakslag har det ändå blivit.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-10-30 07:57:14 följande:
    Är redan orolig så det räcker känns det som... Jobbar själv inom vården,ogillar att kräva saker men jag har inga problem att tala för mig så jag ska resonera med specmvc om just extra koll eller ändrat schema. Vi reser bort v 19+20 så därför ska jag be om ul tidigt v21, sen se om jag kan få in ett tidigt v 23 också. Försöker dock ändå tänka att MCDA är vanligaste enäggsversionen och att 85% slipper TTS.. Och hoppas att jag kan få tillhöra den majoriteten. Men läskigt är det...
    Helt rätt tänkt att du är en av de 85%

Ja läskigt är det men vi kan ju inte göra något åt det, känns som en tröst ibland men lika jobbigt andra gånger.

Men bra att du kan prata med specMVC iaf och hoppas att de ger UL när ni kan vara där

Var någonstans skall ni åka förresten?

Vi tänkte passa på att ta vår (sista någonsin? ) barnfria helg i slutet av november och åka till Köpenhamn. Känns lagom nära men ändå utomlands
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-10-29 14:24:20 följande:

Nej jag fick ju veta att det är tvillingar igår och ringde barnmorskan idag och fick tid på tisdag att komma in och lägga upp planeringen. Hon sa att jag kommer få träffa läkare bland annat och göra fler ultraljud. Jag har liksom inte ens tänkt på att man kanske inte skulle kunna jobba som vanligt.

Haha, nej då är det klart att du inte hunnit med så mycket

Men bra att du får träffa läkare, då kan ni prata om ex sjukskrivning. Det finns säkert en hel del som arbetar 100% i vecka 30 tex om man mår bra och allt ser bra ut med bebisarna. Kanske är det vanligare vid tvåäggs också men det är bara en spekulation .
  • JhjärtaK

Nu har vi varit på RUL och båda hade allting på rätt ställe och lika mycket fostervatten så jättebra. Tvilling 1 var lite mer utsträckt än tvilling 2 så nr 1 mätte lite mindre i bukmåttet men bara 15 g totalt så helt inom normala gränser . Ben och armar och händer fanns på plats och ingen läppspalt eller markörer för att något skulle vara fel, puh!

De väger ca 170 g nu mina två små underbara tjejer

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D