justordinary skrev 2014-10-29 21:00:14 följande:
Spännande att rutinerna ändå verkar vara så olika i landet även för oss med MCDA... Jag fick höra att läkarbesök planeras v 24, innan dess är det "bara" bm-kontroller... Dock hajade jag till lite när de pratade om att nästa ul efter RUL - om allt såg bra ut på RUL - skulle vara i v 24...not gonna happen, jag ska se till att få iaf ett ul däremellan och hålla tummarna att de mår bra där inne!
När jag frågade min vanliga bm om sjukskrivning sa hon att det beror på vilket arbete man har, vilket ju låter logiskt, och hur jag mår, men att det kan bli aktuellt v 25-28 kanske. Jag får väl se hur det går, och skulle jag må dåligt/visa tecken på att det skulle sätta igång för tidigt lär det ju gå att sjukskriva mig då om det skulle ske tidigare. Jag hoppas att jag får fortsätta som jag mår nu länge till! Illamåendet borta, kräks inte, är betydligt piggare än jag var i v 4-13 och har inte direkt ont någonstans. :) Eller jo, spännings/hormonhuvudvärk av och till men försöker stå ut med det. :) Är förresten i vecka 16 nu och mitt RUL är om 2 veckor!
Nästa vecka är planen att jag ska ta influensavaccinet. Velade lite men kom fram till att fördelarna nog ändå överväger gentemot riskerna.
Nej det låter ju inte helt ok att vänta 6 veckor mellan UL då du väntar MCDA. Risken för att de utvecklar TTS är som störst där från vecka 18 till vecka 25-26 och därav går man här (Gbg) och hos Stinaa (Västernorrland??) varannan vecka på UL plus varannan vecka hos bm.
Var bor du? Kan du med så kräv två UL mellan RUL och ditt i vecka 24 och tryck på att de är MCDA och att det är en HÖGRISKgraviditet som borde följas upp därefter.
Såsom hon som förlorade sin ena son sa, det gick från bra till riktigt dåligt på 10 dagar.
Ursäkta om jag gör dig orolig men ibland måste man fajtas för att få vad man behöver inom sjukvården och då är det bra att ha argument.
Men härligt med illamåendet och orken! Jag är fortfarande trött men inte så mycket som jag var för några veckor sedan. Vill inte längre lägga mig kl 18 utan kan vara uppe till kl 20 till och med
Illamåendet är för det mesta rätt så borta men några bakslag har det ändå blivit.