Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

plopp76 skrev 2014-10-14 20:42:24 följande:

Alltså... barnvagnar. Vi har kollat ut en bil som vi tyckte skulle vara bra att byta till. Vi har en liten BMW idag så vi måste byta. Så skulle vi åka och testa med en Emmaljunga Double Viking i den. 

VI vek ihop den och la liggdelarna på... Fick vi in når mer. Nej.

Ska vi åka nånstans lite längre så är det takbox som gäller. Näää... alltså!

Vad har ni för bilar och hur tänker ni med vagnen i bilen? Måste man iallafall inte få plats med en påse bredvid eller så?

Vi ska kolla på Bugaboon till helgen... men vi känner lite grann att vi nästan vill ha en typ Touran eller S-max för att kunna få in mer än barnvagen i bak.

Vi har en Ford Focus och den lär vi väl behålla den första tiden iaf då vi troligtvis inte kommer att åka några längre sträckor alls de första månaderna. Sen så behöver vi helt klart köpa något större men då blir det nog att vi byter ut vår mindre bil (en Renault Clio) till något större istället då Forden ändå funkar.

Och tänk på att liggdelarna har de inte länge och man kan ju alltid få in en kasse i baksätet eller framsätet men tight blir det. (Speciellt för oss som kommer ha tre barn)
  • JhjärtaK

Åh nu blev jag helt nojjig. Läste att de i USA rekommenderade 1 mg folsyra per dag när man väntar tvillingar och jag som bara ätit 500 mikrogram . Men vi visste ju inte att de var två innan vecka 13 och efter det skall ju folsyra inte "hjälpa". Vare sig läkare eller bm nämnde mer folsyra.

Åååh, nojjig jag är!

Har ni fått några råd kring kost, vitaminer etc?

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-10-15 10:51:19 följande:
    Äter du bara folsyra? Eller ingår det i nån multivitamin du tar? 

Det är säkert ingen fara alls, men ring din BM och fråga.

Jag har ätit en multivitamin hela tiden och tagit Folsyra vid sidan om. Tror det totalt är 800 mikrogram ihop då. 400 i multivitaminen och 400 i den extra tabletten.

Min BM sa att det jag åt var bra, hon visste inte att det var tvillingar då när vi sågs. Jag äter:
    1 multivitamin
    1 folsyra
    1 Omega 3
    1 D-vitamin (2500 ie)
    1 järntablett varannan dag
    Jag åt Aco Gravid tills för några dagar sedan då burken tog slut och i den är det 500 mikrogram folsyra bland annat. Innan jag blev gravid åt jag enbart folsyra i tre månader för att bygga upp reserverna (eller ja, jag blev gravid och började äta men det slutade i mf men jag fortsatte såklart då vi försökte bli gravida igen).

Nu efter vecka 12 dock så skall ju folsyra inte hjälpa något mer så jag tänkte börja äta följande istället:

Omega 3 (äter fet fisk alldeles för sällan)

D-vitamin, ca 30 mikrogram

Probiotika från Biogaia

Och sen järn vid behov.

Jag kan ju fråga min bm men ang folsyran så är det ju "försent" ändå men skall fråga om det finns något annat jag bör tänka på.
  • JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-15 12:48:57 följande:
    Känner igen ditt nick också, jag var med i en apriltråd förut men den spårade så jag lämnade, är det den? Annars vet jag inte riktigt. 

Nu har jag lite att läsa ikapp :)
    Ja det måste vara därifrån . Haha, ja den spårade ju rejält med troll hit och dit och folk som tog illa vid sig bara man nämnde någon man oroade sig över

Ja läs ikapp och välkommen återigen!
  • JhjärtaK
    Lily2 skrev 2014-10-15 13:40:48 följande:
    Vad är probiotika? Åh nu blir jag också stressad över det där med folsyra. Frågade gynekologen hos BM när jag var i v 9 och tänkte att det lät rimligt att behovet ökade när det var två foster. Men hon bara skrattade och sa att så var det inte och man behövde inte äta mer av nåt annat heller men ibland känner jag att Sverige ligger efter i så mycket. Skriv gärna om din BM rekommenderar ngt annat, bra att höra från olika håll!
    Det var verkligen inte meningen att sprida min oro, dumma mig som googlar saker

Men om din gynekolog sa det så stämmer det säkerligen. Det jag läste var ju någon jäkla random sida på nätet liksom.

Men skall fråga bm imorn för säkerhets skull och skriver här vad hon säger frågar även på specMVC som är vana vid tvillinggraviditeter och ser vad de säger.

Probiotika är bra bakterier som stärker ens immunförsvar genom att bakteriefloran i mag- och tarmkanalen blir bättre.
  • JhjärtaK
    Krisse80 skrev 2014-10-15 15:43:33 följande:

Hej tjejer, hoppar också in här då vi igår vid KUB-ultraljudet (vecka 11+6)fick veta att det fanns två små liv i magen. Total chock!! Jättekul såklart men samtidigt lite läskigt, hur ska vi kunna ta hand om två små bebisar?! Inte lättare när vi bor i London och har släkt och familj i andra länder...

Hon som gjorde ultraljudet var säker på att det var tvåäggstvillingar men undrar hur hon kan vara så säker på det. De har visserligen varsin fostersäck (heter det på svenska va?) och varsin moderkaka men ändå, har förstått att även enäggstvillingar kan ha det eller?

Mycket nytt att sätta sig in i, glad att jag hittat denna tråd, känns som att man kommer ha tusen frågor framöver när chocken har lagt sig lite :)

Grattis!

Ja det mest troliga är att det är tvåäggs men som du säger så kan det även vara enäggs som delade sig riktigt tidigt.

Vi fick också reda på kub att de var två. En otroligt stor chock då jag hade varit på ett VUL i vecka 8 och då hade bara en av dem synts så jag "visste" ju att det bara var en bebis, feeel!

Nu har det hunnit lägga sig lite (vecka 17 imorn) men desto fler frågor har ju kommit upp
  • JhjärtaK

Nu har jag googlat på "best twin diaper bag" och kommit fram till att två starka kandidater är Skip Hop duo double deluxe och Ju Ju Be be prepared. Den senare finns i ruggigt snygga designer men kostar därefter också, 180 dollar! :-O

Till dottern har vi haft en väska från Stadium som kostade 99 kr så en aningens skillnad kan man väl säga på prisklass

• JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-15 19:55:12 följande:
    Som vi då, fick också reda på det igår (vecka 14) och hon som gjorde ultraljudet sa att det är tvåäggs. Vi har också familjen långt borta. Närmsta är 65 mil bort och sambons bor i ett annat land. 
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 17:55:09 följande:

Nu har jag googlat på "best twin diaper bag" och kommit fram till att två starka kandidater är Skip Hop duo double deluxe och Ju Ju Be be prepared. Den senare finns i ruggigt snygga designer men kostar därefter också, 180 dollar! :-O

Till dottern har vi haft en väska från Stadium som kostade 99 kr så en aningens skillnad kan man väl säga på prisklass

Vi hade skip hop med ettan och den var bra. Köpte den i holland och där kostade den bara hälften av vad den kostar här. Det är så löjligt dyrt med vissa barngrejer bara för att de är just barngrejer. 
    Åh så intressant att höra att de var billigare i Holland! Jag har några kollegor där så kanske kan jag be dem att handla den åt mig och sedan skicka eller tipsa om någon bra webbsida som skickar till Sverige. Tack för tipset.
  • JhjärtaK

Nu har jag varit hos min bm.

Ang folsyra. I Sverige rekommenderas inte tvillinggravida att äta dubbel folsyra men om jag förstår det rätt så är det ju inte dåligt att äta lite mer (förutom då kopplingen till bröstcancer :-/ ).

Min bm rekommenderade mig att fortsätta med aco gravid då även om folsyran inte hjälper mot ex ryggmärgsbråck längre så förbättrar den hjärnupptaget och det behöver vi tvillingmammor all hjälp vi kan få med då blodbrist är vanligare för oss än vid enlingar. Jag skall komplettera med lite mer D-vitamin och probiotika och omega-3 tänkte jag.

Mitt hb hade sjunkit från 133 till 114 så fortfarande ok men i aco finns det också järn så det hjälper nog lite också.

Blodtrycket var 105/60 så yrseln har sin förklaring, haha

Senare idag är det första UL på specMVC, spännande!

• JhjärtaK
    Bomerang skrev 2014-10-16 08:16:28 följande:

ang vagn har vi lite problem med bilen. har en kia suv. 75 cm bred o 111 cm lång. enda vagnen som jag hittat som kanske går in är kronans tvillingvagn.

har ni några andra förslag?

Vill inte behöva byta bil:(

Bugaboo donkey blir ju rätt liten när man fäller ihop den. Kanske den får plats?
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D