Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Jag var hos min bm idag igen och fick nu nya "programmet" för hur våra träffar kommer att se ut. Stor skillnad kan jag säga. När det bara var en bebis så skulle jag dit i vecka 25, sen i 30 och sen typ varannan vecka från v 35 och framåt. Nu kommer jag förutom att gå till specMVC varannan vecka för UL också gå till min bm varannan vecka för uppföljning av blodtryck, protein i urinet, sf-mått och hjärtljud. Jesus vad jag kommer att hänga mycket på mvc!

Tyvärr så fick vi inte lyssna på hjärtljuden min bm sa att hennes apparat var ev för dålig och då skulle vi bara bli oroliga i onödan. Men jag skall på läkarkontroll redan nästa vecka igen så då får vi lyssna eller se igen

Hur mår ni andra?

• JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2014-09-29 19:24:23 följande:
    Ja, jag har det också. Tror också det är som du tror, ska till BM imorgon så jag ska fråga henne. Det är typ rutin här att sjukskriva från åtminstone v 25, för att inte barnen ska komma för tidigt.
    Jag frågade min bm idag om tyngdkänslan och hon sa att delvis var det pga extra blod men framförallt för att hormonerna gör så att bäckenbotten "slappar" sig lite och då vi har mer hormoner än vid en enkelgraviditet så känner man ofta detta tidigare vid en tvillinggraviditet. Så helt normalt

Ang sd så var det också normalt men jag tror att de kommer att göra en cervix-kontroll på läkarbesöket nästa vecka bara för att se att de inte har påverkat cervix.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-09-30 18:33:42 följande:
    Skönt ändå att de kontrollerar extra! Jag hoppas också få extrakoll av bltr/urin/glukos etc... Håller tummarna att ingen av oss här i tråden drabbas av grav.diabetes eller havandeskapsförgiftning... Ogillar att det är "dubbelt så vanligt" bara för att man väntar två. Känns som att de flesta symtomen gärna fördubblas bara för att det är tvillingar, orättvist! :P

Själv mår jag knappt illa på morgnarna längre, det var mycket värre för några veckor sedan, MEN istället har jag börjat kräkas utan större förvarning och må illa senare på dagen! Detta gillar jag verkligen inte, jag trodde ju att det var på väg att bli bättre när illamåendet förbättrades men nehedå. Har än så länge sluppit missöden på jobbet men jag känner ju att det tär på kroppen. Sen är jag så sjukligt trött att jag efter lunchen lägger mig att sova en stund, helt galet, och ändå är jag så trött när jag kommer hem på em att det första jag gör är att däcka i soffan. Fler än jag som har zombiehypertrötthet? Om det inte vänder snart kommer jag ha svårt att orka jobba heltid. :/

Idag ringde också psykologen från MVC...jag är otroligt förlossningsrädd så min bm och jag bestämde att det var bra att koppla in henne för samtal redan nu... Kan ju säga att när jag fick veta att det var tvillingar sa jag till henne att jag VÄGRAR föda vaginalt och att jag SKA ha planerat snitt... Är livrädd att de inte kommer att ge mig det och att jag kommer behöva tvingas föda vaginalt trots min rädsla, men jag hoppas verkligen på lite medmänsklighet här och att de ser att det bästa för mig nog ändå är att få ett snitt.
    Hur känner ni andra inför förlossning?

Långt blev det, nu ska jag vara tyst ett tag.  :)
    Bara trevligt att läsa långa inlägg tycker jag

Pratade idag med min bm om förlossningen och sa då att jag har bestämt mig för att det blir snitt och då sa hon att ingen tvingas till vaginal förlossning när de är två (såklart inte annars heller men speciellt inte när de är två). Sen har jag ju extra "ammunition" då jag fick en total sfinkterruptur när dottern föddes så jag stod redan innan vi visste att det var två och vägde mellan vaginalt och snitt.

Men jättebra att du får gå och prata med någon! Kanske hjälper det dig med din förlossningsrädsla eller så inser psykologen att det bästa för er är om det blir snitt.

Är det något speciellt med en förlossning som du oroar dig för?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-30 20:48:28 följande:

Min BM sa samma sak, när man väntar två så får man välja kejsarsnitt eller vaginalt. Jag är åt andra hållet, jätterädd för att göra kejsarsnitt och tycker föda barn är en häftig upplevelse. Dock har jag också fått vissa problem efter förlossningen som gjorde att jag övervägde ett tag att göra kejsarsnitt men jag känner att jag helst vill föda vaginalt. Förstår dock att man väljer kejsarsnitt om man haft sådana problem som att ha spruckit jättemycket. Det Jaguar fått göra från BM är iaf att en förlossning inte är dubbelt så svår bara för att det är tvillingar, då det är tvilling 1 man får jobba mest med som sedan "banar väg" för tvilling 2. Sen är dom ju oftast mindre också. Är även rädd att dom ska komma alldeles för tidigt, tror det är vanligare när man väntar enäggs om jag inte minns fel.

Jag tror också att det är vanligare vid enäggs än tvåäggs men skall fråga specifikt om detta nästa vecka när vi träffar läkaren igen. Vad kan vi ställa in oss på egentligen, vecka 36? Vecka 34? Vecka 30?

Vad jag läst så rekommenderas KS om de kommer innan vecka 34 (lite osäker på veckan, kan varit några veckor tidigare), för att "skona" dem från de påfrestningar det blir med en vaginal förlossning då de nog inte är så jättepigga. Rent generellt så det kan vara bra att läsa på om båda scenariona (det hade det iofs varit även när jag väntade dottern men var väldigt opåläst om KS då. Som tur var blev det inget akut snitt men såhär i efterhand kunde det ju blivit det och då hade det varit skönt att veta lite mer känner jag).

Jag är väl inte direkt "taggad" inför ett snitt då jag också tyckte att min förlossning med dottern var fantastisk. Men jag måste tänka på min bäckenbotten som jag skall ha hela livet och det faktum att när man en gång fått en total sr så höjer det risken för en ny väldigt mycket då ärrvävnad inte är så elastisk. :-/
  • JhjärtaK
    Maja1420 skrev 2014-09-30 21:54:54 följande:

Ååh, det är så skönt att läsa att flera också har denna tyngdkänsla! Jag har varit lite orolig faktiskt, men har ju inget ont eller något sånt, bara att det känns obehagligt. Känns lite mer ibland och mindre ibland. Min BM hade inte riktigt någon bra förklaring mer än att livmodern växer snabbt och ökat blodflöde då.

Den här tråden är kanon! Jag har sagt att jag inte ska läsa så mycket på nätet som kan oroa mig och så, men det är så skönt att dela erfarenheter med andra i samma situation. Tack för att ni finns! =)

Tack det samma! Haha börjar nästan gråta när jag läste ditt inlägg, jäkla dubbla gravidhormoner
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-09-30 22:08:07 följande:

Dags för vårt andra UL imorgon i v.14 för att se om det är enäggs eller tvåäggs. Är så nervös, för när jag ringde och bokade så hamnade jag hos en barnmorska som var väldigt pessimistisk tyvärr när jag sa att vi i v. 7 fick se två tickande hjärtan via vul. Svaret var ungefär "ja fast ta inte ut för mycket i förskott, det är så lätt hänt att man tappar en av dom i början, så ha inte för höga förväntningar nu". Usch! Har haft ångest ända sedan dess och det var tre veckor sedan...

Någon mer som fått detta hemska "besked" upptryckt i ansiktet? Hoppas verkligen allt är som det ska imorgon men är så orolig, magen växer så det knakar så jag tror inte det finns fog för oro, men ändå :-/

Nej vi fick inte veta förrän vid i vecka 13 och då anses den risken ha gått ner kraftigt. Det jag läst är att ungefär en tredjedel av alla graviditeter som börjar som två blir en innan vecka 10 då en tvilling tillbakabildas och absorberas av kroppen. Men jag tror att de allra allra flesta av dessa sker tidigt och säkert innan hjärtat har börjat slå. En mamma i en annan tråd hade det så. I vecka 7/8 var hon på VUL och de såg två foster men kunde bara säkerställa hjärtslag på det ena. Hon fick komma tillbaka en vecka senare och då hade det fostret utan hjärtslag börjat tillbakabildas.

Tycker att det var grymt onödigt av den bm att säga så. Drygt!

Lycka till på UL, ni får säkert se två som lever runt som vildar
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-09-30 22:08:07 följande:

Dags för vårt andra UL imorgon i v.14 för att se om det är enäggs eller tvåäggs. Är så nervös, för när jag ringde och bokade så hamnade jag hos en barnmorska som var väldigt pessimistisk tyvärr när jag sa att vi i v. 7 fick se två tickande hjärtan via vul. Svaret var ungefär "ja fast ta inte ut för mycket i förskott, det är så lätt hänt att man tappar en av dom i början, så ha inte för höga förväntningar nu". Usch! Har haft ångest ända sedan dess och det var tre veckor sedan...

Någon mer som fått detta hemska "besked" upptryckt i ansiktet? Hoppas verkligen allt är som det ska imorgon men är så orolig, magen växer så det knakar så jag tror inte det finns fog för oro, men ändå :-/

Det som stinaa skrev låter vettigt så lyssna på hennes bm istället för puckot du pratade med
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-09-30 22:43:15 följande:

Vilka i den här tråden väntar enäggs och vilka väntar tvåäggs? :)

Här är det enäggs

Skall vi göra en separat bf-tråd och en separat bild-tråd?

Det smidigaste är om TS gör det och länkar i trådstarten så är trådarna lätta att hitta.
  • JhjärtaK

På tal om dryga bm så ringde jag min mvc dagen efter att vi hade fått reda på att det var två bebisar och fick då prata med en annan bm. Jag ville veta hur programmet skulle ändras nu då de var två och jag undrade om jag skulle hänvisa specMVC exempelvis och fick till svar typ "lilla gumman du skall inte tro att du är så speciell för det här har vi gjort hundratals gånger och specMVC blir det inte tal om bara ett extra UL i vecka 28". Så jäkla dryg inställning när jag ringde och var orolig.

Jag kommer ihåg vad hon heter så funderar på att berätta för min bm (som är fantastisk) om den konversationen men kanske skall jag skippa det? De kanske är "bästisar" och så berättar jag för min bm att hennes svar till mig var drygt. Ev fail!

• JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-10-01 11:36:08 följande:
    Tack! Vi är helt överlyckliga nu då besöket gick utmärkt, båda såg fina ut med fungerande njurar, hjärta osv: tvåäggs så kändes lugnande det med att det är lägre risk :)

Man har hamnat hos några mindre bra bm men nu tror jag vi hittat rätt, barnmorskan idag lät oss titta hur länge som helst kändes det som och vi fick hälsa på våra små i säkert en kvart.

Är i 13+4 och blev förvånad av vilket liv det var på dom, dom sprattlade med ben och armar, "kliade" sig i huvudet, sög på tummen osv. Hela 7 cm långa :D

Frågade om storlek och tydligen växer de i normal takt fram tills någonstans efter v.20 (minns ej exakt vecka hon sa), så då vet man att man kan läsa veckobreven man får och veta att storlek osv stämmer :) kul att veta! phpQuVi2B56842.jpg
    Åh, underbar bild!! Stort grattis!
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D