Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Mrs N skrev 2014-10-21 16:34:06 följande:

phpSOB4kT38485.jpg

Här är min mage i förra veckan. Här är det endast gravidkläder som gäller smile1.gif

Fin mage!

Här är min i vecka 17, hade hög mage med dottern också och verkar bli samma sak denna gång. Också enbart gravidbyxor som funkar och så har det varit sedan vecka 14
  • JhjärtaK
    Sara___ skrev 2014-10-22 08:01:49 följande:
    Mysiga magar! Här är min kula för några veckor sen, dags att ta en ny nu :)

Är det nån som vet om det är naturligt att sova mindre/sämre på nätterna även om man inte har några "krämpor"?

Har visserligen ganska mkt i huvudet då vi ska flytta till större boende osv, men de senaste nätterna har jag varit vaken mycket på nätterna och beundrat taket. Inatt låg jag så länge att jag tillslut fick gå upp och äta mitt i natten, dricka lite te osv. SEN somnade jag :D phpXtxL0l09991.jpg
    Jag tror att det är väldigt vanligt då kroppen liksom kör på högvarv dygnet runt och bildar två små människor Har hört att det bästa kan vara att gå upp, göra något lugnt (ex som du gjorde och drack the) och sen gå och lägga sig igen.

Fin mage, vilken vecka var du i då?
  • JhjärtaK

Mrs N, såå fina bilder och mage!

Julii: välkommen! Skriver samma frågor här som i april-tråden. Verkar det vara enäggs eller tvåäggs och när är ditt nästa UL? Vad fick bebisarna för siffror på kub?

• JhjärtaK

Idag var jag hos bm och fick lyssnat på hjärtljuden, åh så mysigt!!! Tvilling 1 hade 143 och tvilling 2 149 så väldigt lika men den ena var lite "coolare"

Jag är riktigt trött idag så att få lyssna gjorde mig väldigt gott och gav lite välbehövlig energi

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-23 11:12:00 följande:

En fundering som kanske låter knäppt. Men senaste veckan har jag bara haft put på ena sidan av magen när jag ligger ner på rygg, detta gör mig orolig och har börjat tänka massa hemska saker som att den ena tvillingen har dött och det är därför det är mest put på ena sidan, knäppt jag vet. Men kan dom liksom kura ihop sig och ligga tillsammans på ena sidan under en längre tid? Nån fler som har så?

Låter inte knäppt alls då jag har haft samma oro. Dock inte att en av dem skulle dött utan att de har utvecklat TTS och den ena håller på att få jättemycket fostervatten!

MEN, sen kom jag på att jag oroade mig för nästan samma sak när jag väntade dottern, dvs en "osymmetrisk" mage. Då var min oro att det var utomkvedes som hade satt sig fel och gjorde så att magen var större till vänster än till höger. (Såsom den är nu)

Så min slutsats är att magen växer lite skumt och inte alltid helt symmetriskt (sällan kanske tom) och den sidan som putar på dig är nog den sidan där tvillingen ligger "längst ut" mot huden och den andra sidan där ligger den andra tvillingen längre in mot ryggraden. Det kan ju dessutom vara så att de har kurat ihop sig med huvudena mot ena hållet och de är ju rätt så stora i förhållande till övriga kroppen.

När har du nästa UL? (Inte för att du behöver oroa dig alls tror jag, mest för att du kommer få en förklaring då )
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-10-24 08:57:56 följande:

Pinsam fråga, men har ända sedan jag fick plus på stickan vart jätte hård i magen och svårt att gå på toaletten och igår fick jag springa på toa 3 gånger, var jätte lös. Någon som vart med om samma eller är de nå fel? :/

Min är lite fram och tillbaka. Mestadels hård men sen kommer dagar då den är betydligt lösare och sen tillbaka till hård igen.

Helt naturligt så du behöver inte oroa dig
  • JhjärtaK
    DiddiDoo skrev 2014-10-23 17:15:08 följande:

Nu har vi äntligen varit på rul, allt så jätte bra ut och vi blev beräknade till 13/3! Då kommer en pojke och en flicka! :)

Helt sjukt kul och spännande! phprMEuTc93464.jpg

Åh så fina! Härligt med en av varje också!
  • JhjärtaK
    LifeAsME skrev 2014-10-24 16:21:27 följande:

Hej! Vi gjorde vårt tredje IVF-försök (FET) i september och plussade för första gången efter fleera års barnverkstad.

Till vår stora förvåning syntes två pickande hjärtan på VUL i v 9. Vi har bara återfört ett embryo via IVF så antingen har vi lyckats på egen hand samma cykel eller så är det enäggstvillingar. De ligger i varsin fostersäcken (heter det så) med en ganska tjock skiljevägg men helt säkert kan man tydligen inte veta ännu. Bf är i alla fall i Maj, men smiter in här med en fråga;)

Hur som helst. Oro är mitt förnamn just nu! Blödde för 1v sedan och fick idag komma på ett UL för att kolla så allt var ok. Var så rädd att nåt skulle vara fel att jag (sambon var ej med pga bortrest) inte kom mig för att fråga så mycket. Allt såg i alla fall fint ut, de var lika i storlek och rätt storlek med hur långt gången jag är (9+2 idag). Meeen nu när jag kom hem så kom tankarna ändå (jag är hopplös).

Båda tvillingarna låg exakt likadant, helt stilla, i varsina fostersäckar. Fötterna åt samma håll och i exakt samma del av fostersäcken. Som på ett led. Barnmorskan sa inget om detta, hjärtat slog. Men kan dom verkligen vara så synkade att dom ligger så exakt? Och helt stilla? Undersökningen tog ca 10min.

Konstig fråga kanske, men kanske någon upplevt samma :) trevlig helg på er!

Välkommen! Ja det heter fostersäck (finns hinnsäck också som är innanför)

Tror precis som föregående skribent att de inte rör sig särskilt mycket såpass tidigt. Med dottern var vi på VUL i vecka 8+2 och hon låg helt stilla, man såg bara att hjärtat slog som ett flimmer på skärmen. Så oroa dig inte (lättare sagt än gjort, jag vet! )

Kul att få reda på sen om de är enäggs eller tvåäggs.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-24 20:01:25 följande:

Vart på UL idag, vecka 19+4 och allt såg helt perfekt ut. Dom var exakt lika stora och båda hade bra med fostervatten, så nu kan man pusta ut i två veckor till! :)

Härligt! Och nu börjar risken så smått att minska för TTS också
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-10-25 20:27:34 följande:
    Precis, vilket känns jätteskönt! :) Jag håller tummarna för att dom fortsätter må bra därinne och att dom vill stanna där ett bra tag till! ;) När har du nästa UL?
    Nästa är på torsdag då det är RUL . Sen skall jag se om de kan göra en cervix-koll också bara för att stilla min oro. Tror egentligen inte att den är påverkad men skulle kännas skönt att få det bekräftat.

Har du också fått tillsägelsen att inte lyfta något tungt efter vecka 22? (Ex syskon eller ens en tyngre matkasse). Och hur gör du med dottern? Har du slutat lyfta henne redan nu? Jag försöker begränsa lyften av henne men ex upp i vagnen kommer hon ju inte utan hjälp och nerför trappan på morgonen så är det ju så mysigt att bära henne när hon är helt sömnig.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D