Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

stinaa skrev 2014-10-30 15:18:57 följande:
    Underbart att höra! Nu kan du pusta ut i två veckor! :) Nästa vecka är det min tur igen så nu kan man snart börja oroa sig IGEN.. ;)
    Ja fy, jag är alltid helt slut efter mina UL då det är så stor anspänning innan och efter när jag slappar av så kommer allt över en liksom.

Huvudmåttet skiljde bara en millimeter men lårbenet tyckte jag inte hon fick till en bra mätning på och det konstiga var att det var "extremvärden" som blev registrerade så bf skiljde sig med allt från att jag skulle vara i 18+3 (vilket inte är möjligt) till 17+5 (vilket inte heller är möjligt ) men hon sa att hon inte ändrade mitt bf så det kvarstår som den 31/3
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-10-30 19:00:14 följande:

Är det någon som vet hur de är med att färga håret? Är det farligt på något sätt för de små?

Nej det anses inte vara farligt för bebisarna men däremot kan färgen ta annorlunda pga alla hormoner man har. Jag rekommenderar att gå och färga hos en frisör och inte hemma.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-11-01 18:35:30 följande:

Sitter här och har börjat fundera över lite praktiska grejer... Dels är det frågan "vad kommer vi behöva handla åt dem innan förlossning?" och sen NÄR borde man egentligen börja handla? Jag tänker skötbord, babysitters, kläder, allt sådant. Känns tidigt att börja handla redan nu (v 16), men är lite nyfiken hur ni andra har tänkt och hur ni gör? Vi har inga barn sedan innan så allt blir ju nytt för oss. Och i dubbel uppsättning av förskräckligt mycket känns det som. :P

Ni som har barn sedan innan, praktiska tips - vad får vi bara inte glömma att införskaffa? :) 

Jag funderar lite på samma saker. Vi har ju en dotter sedan innan så en hel del saker har vi men inte i två uppsättningar såklart. Jag tänkte väl försöka inhandla det mesta en bit innan vecka 30 då de kan komma tidigt men samtidigt så finns det i princip inte så mycket man bara måste ha redan från början utan det mesta går att köpa på sig via nätet ex.

Men en spjälsäng är ju bra att ha, och två babyskydd så att man kan få hem dem från bb. Sen ersättning och några nappflaskor då man aldrig vet hur bra/om amningen kommer igång. Samt blöjor i minsta storleken och ett antal ombyten i stl 44 och 50. Sen är tvättlapparna som heter Krama guld värda (från Ikea) då man behöver torka upp allt från kräk till bröstmjölk mm mm. Vi hade alltid ett antal utströdda i huset de första månaderna så var det aldrig långt till möjlig upptorkning. Om du vill amma så är det bra med några sköna amningstoppar, bra amningsbh:ar och amningsinlägg som suger eller samlar upp överflödet. Sen skulle jag också rekommendera en amningskudde samt att man köper några bröstvårtsskydd (kommer inte ihåg vad de heter) som hjälper bebisarna på traven om de har svårt att få grepp.

Skötbord med skötbädd och några torra tvättlappar också. Jag kommer säkerligen på fler saker att tipsa om
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-02 09:22:54 följande:

Hur många kläder kan man behöva egentligen? När man har tillgång till tvättmaskin och torktumlare. Sist jag hade bebis var det tvättid en gång i veckan som gällde, och då behövde man mycket smile1.gif

Beror nog på om man får en eller två kräkbebisar eller inte . Dottern kräktes inte speciellt mycket så då gick det inte åt så mycket. Men har man tvättmaskin och torktumlare så blir det iaf aldrig panik.

Jag hade tänkt att packa fram dotterns bebiskläder under julen och tvätta dem och då även kolla hur mycket vi hade i stl 50 så jag får återkomma
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-11-02 20:26:14 följande:

Jag har tydligen börjat få sammandragningar... Och visst haft det någon /några veckor utan att fatta det. Barnmorskan sa att det var normalt och inte farligt så länge som de inte gjorde ont. Tydligen kunde man ha trettio stycken under en dag utan att det var onormalt många. Fler än jag som har såhär "redan"? Jag trodde själv det skulle dröja flera veckor till innan de kom...

Fick det redan i vecka 15 tror jag men nu mer sällan (v 19), jag försöker ta det lite lugnare och det gör dem bättre.

Min läkare kollade tappen vid RUL och den var lång och fin så inget som har påverkat den iaf vilket känns skönt.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-03 10:31:38 följande:

Jag har fått två gånger på kvällen sd när jag sprungit runt för mycket innan på dagen, båda ggr innan jag visste att det var tvillingar och att jag borde ta det ganska lugnt. Båda mina tidigare graviditeter har jag kunnat köra på precis som vanligt fram till förlossningen och inte känt en enda sammandragning innan förlossningen satte igång. Nu funderar jag på saker som vad menas med "måttlig" motion tex..? Har inte känt mig så stark denna gången jämfört med tidigare graviditeter, tänkte att så blir det väl när man är gravid efter 30 smile1.gif

Måttlig motion har jag tolkat som promenader, yoga, pilates och vattengympa typ. Jag går på vattengympa för gravida och där kan man anpassa träningen till sin egen nivå. Passen leds av en bm och hon sa att sd är kroppens sätt att säga att man borde ta det lite lugnare. Jag har inte fått sd när jag tränat där eller efteråt. De har kommit mer på em/kväll när jag haft mycket på jobbet.
  • JhjärtaK

Imorgon skall jag prata med min läkare på mvc ang sjukskrivning och hur vi skall lägga upp det. Fattar knappt att jag på onsdag går in i vecka 20!!

Jag skall även be honom göra ett UL för jag har känt tryck upp mot revbenen på eftermiddagarna/kvällarna och jag blev nojjig då det var en som skrev att det kunde vara tecken på TTS. Min bm kollade mitt blodtryck idag pga denna ömhet och det var perfekt, 125/60 så inte hf iaf. Misstänker att trycket mest troligt kommer från min bygelbh och kanten på gravidbyxorna än tecken på TTS men vill ändå kolla.

Någon mer än jag som börjat må illa när ni ligger på rygg? Vet att vena cava trycks ihop lite och att det kan vara det som ger illamåendet men minns inte att det kom såhär tidigt med dottern?

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-03 22:24:46 följande:
    Det är säkert ingen fara, tycker mig känns tryck både lite här och där beroende på hur jag sitter, men bra att du kollar upp det! :)

Jag kan inte alls ligga på rygg, mår illa efter typ en minut så här är det sidoläge som gäller ;)

Någon som fått problem med halsbränna än? Jag har det så himla jobbigt, bränner i hela magen och halsen (mest på kvällarna) så jag nästan blir tokig. Inget hjälper, det enda som hjälper gör stunden är att dricka bubbelvatten. Omeprazol får jag ont i magen och mår illa av.. :(
    Tack för lugnande ord

Halsbränna har jag inte fått än (men hade en hel del med dottern så den lär dyka upp snart). Jag har alltid ett glas med mjölk ståendes vid sängen (har man nära till kylen kan man gå upp och ta sig en "färsk" klunk) och sen kombinerade jag det med Novalucol. Hjälpte en hel del faktiskt.

Alltså mina bröst! De har blivit helt gigantiska (enligt mig, allt är ju relativt) och jag tycker att det är jobbigt! Jag har i vanliga fall en nätt c-kupa (har 70 i omkrets så den är en liten c) men nu är jag uppe i F-kupa (fortfarande 70 i omkrets). Bläh! Vet att de allra flesta tycker att det är kul att brösten blir större men jag trivs inte med det och sen så vet jag ju att det bara är sådant som kommer att försvinna sedan och som töjer ut huden så hej hundöron till bröst sen

Jag skall passa på att boka in influensavaccin nu också när jag ändå är på mvc.
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-04 10:18:37 följande:

Precis varit hos BM och allt såg bra ut :) MEN inte konstigt jag tyckt att jag har stor mage, hade ett SF-mått på 27, vilket motsvarar vecka 28+0 :O Haha :)

Vad har ni för SF-mått och vilken vecka är ni i?

Oj oj oj . Jag har inte fått något sf-mått än. Är i vecka 20 imorn och skall till bm på fredag så kanske mäter hon då för första gången. Jag hade en "tjockismage" med dottern, sf-måttet låg åt den övre gränsen hela tiden och lär väl bli samma sak denna gång fast på steroider typ, haha

Härligt att allt såg bra ut. Vad hade småkillarna för puls?
  • JhjärtaK

Det gick bra idag hos läkaren. Tvillingarna har bra med fostervatten båda två så inga tendenser alls till TTS trots mina ömma revben, puh!

Däremot så kände jag att det blev ett lite "bakslag" när vi började prata sjukskrivning. Innan har jag förstått det som att det mer eller mindre är upp till mig att bestämma när jag slutar jobba och när jag vill trappa ner. Enligt tvillingklubben bör man sjukskrivas mellan vecka 20-25 och vara helt sjukskriven efter vecka 25. Så det var den "planen" som jag lagt upp och även meddelat jobbet. Nu sa läkaren att nej 100% sjukskrivning blir det oftast inte förrän 28-30 fulla veckor och på deltid så helst tidigast vecka 24! Jag blev helt paff iom att jag fått en helt annan bild innan. :-/

Jag vill såklart jobba så länge jag bara kan men jag känner ärligt talat redan nu ett behov av kanske 10-20% sjukskrivning då jag orkar att jobba men sen INGET mer, är som en zombie på kvällarna och däckar alltid vid kl 20 när jag lägger dottern.

Jag är rädd för att läkaren kanske inte skriver en sådär jättebra motivation om jag vill sjukskriva mig tidigare delvis och 100% i vecka 25 (från 24+5) och att jag då inte får någon ersättning från fk.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D