Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Nu har jag varit på specMVC och allt såg fint ut med de två! Bra med fostervatten och skiljde bara en mm på huvudstorleken så det känns toppen! Alla organ fanns där och ryggraderna såg fina ut.

Det var lite svårt att se sa hon men troligtvis är det två tjejer där inne.

Jag skall tillbaka om två veckor för RUL och kommer att gå hos samma läkare alla besök (så långt det går) och lustigt nog var det samma läkare idag som för 2,5 år sedan opererade mig för bröstböld! Liten värld

Jag fick också reda på att när man får en sfinkterruptur där tarmslemhinnan är inblandad så är rekommendationen att det blir snitt vid nästa förlossning så skönt att inte behöva tänka på det heller

• JhjärtaK

Och här är en bild på dem

Vanligtvis så säger man att tvilling 1 är den som ligger närmst "utgången" men båda låg med huvudet precis bredvid varandra så det blev lite godtycklig numrering av dem idag

• JhjärtaK
    Krisse80 skrev 2014-10-16 14:48:14 följande:
    Har ni hunnit fundera något på hur ni ska göra? Kommer ni kunna vara hemma båda två någonting? Har ganska stor erfarenhet av bebisar så även om det här är våra första så kändes EN bebis lätt som en plätt, har tom skrattat åt mannen som har varit skräckslagen över att få barn. Nu när det är två har skrattet fastnat lite i halsen kan man säga ;) Min man kan bara vara hemma 10 dagar och sen blir jag ensam hemma men det löser sig väl på något sätt.
    Min make skall vara hemma 2-4 månader och sedan börja jobba halvtid är tanken nu iaf.

Tänk på att pappan får 20 "pappadagar" där i början istället för 10 som det är vid enlingar.
  • JhjärtaK
    Krisse80 skrev 2014-10-16 14:51:44 följande:
    Åh så fina!! Längtar tills jag får se mina igen men dröjer tyvärr ända till vecka 21...
    Förstår att det känns som en evighet!

Vi får se dem igen redan om två veckor (var egentligen tre men läkaren ville ha strikt två veckors mellanrum och inte mig emot )

Men med dina hade de konstaterat att de var tvåäggs eller iaf DCDA antar jag?
  • JhjärtaK
    Tjej 85 skrev 2014-10-16 18:19:46 följande:

Jag fick idag veta att jag har två små liv i magen! smile2.gif Är beräknad till den 30/4-15

Det var en stor glädjande chock!

Någon mer från Stockholms området tro?

Andrea

Välkommen!

Jag bor inte i Sthlm nu men gjorde det när jag var gravid med dottern.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-10-16 18:35:19 följande:
    Vi var och testade vagnar idag och försökte packa in i bakluckan...Ehhh...vi behöver en ny bil! Med ligg/sittdelar går Bugaboon in precis om man komprimerar den till mono-läge, men Emmaljungan är körd... Jag tyckte när vi provkörde dem bäst om Bugaboon även om jag egentligen tycker att Emmaljungan känns mer "stabil" i grunden. Lutar just nu väldigt mycket åt att det blir en Bugaboo och en ny bil.

Känns som att jag behöver få högre lön typ..nu! :P
    Haha, ja kan man få högre lön med argumentet "för att det är dyrt med tvillingar"?
  • JhjärtaK
    Krisse80 skrev 2014-10-16 18:56:50 följande:
    Tyvärr får pappan bara 10 dagar oavsett antal barn här i england där vi bor men får hoppas att vi har snälla föräldrar som kan komma hit. skönt att ni kan vara hemma båda två så pass länge, det känns ju som drömmen
    Ah, sorry. Det var ni som bodde i London ju, missade det!

Ja bjud över all hjälp ni kan få. Sen är väl nannies desto vanligare i England så ni kanske kan hitta någon bra sådan för att få lite avlastning (jag tänker mig någon som kan ta hand om tvillingarna i några timmar säg två ggr i veckan så att du kan vila)?
  • JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-16 20:33:59 följande:

Om ni inte köper ny donkey så tänk på att det äldre chassit blir mycket större när man fäller ihop det än vad det nyare chassit blir. Så ni inte mätt efter nya och råkar köpa en bagagnad med äldre chassi som sen inte får plats i bilen.

Är det bara jag som är rädd att bebisarna ska komma alldeles för tidigt och hamna på neo med allt vad det innebär?

Bra info! Det hade jag inte tänkt på.

Nej det oroar jag mig också för men innan dess så oroar jag mig för TTS så får de inte det så är jag mer än tacksam. Sen skall jag bli sjukskriven 100% från vecka 25 och man har sett att tidiga sjukskrivningar förhindrar förtidig födsel när man väntar två så jag hoppas att det skall hjälpa.
  • JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-16 22:17:53 följande:

Jag vet inte riktigt när men har man en donkey vet man nog om det är nya chassit eller inte.

Vad jobbigt. Vilken vecka var du i då?

Jag försöker också koncentrera mig på det jag faktiskt kan kontrollera men tankarna på att bebisarna kan komma alldeles för tidigt, att det kan bli komplikationer vid förlossningen och att min kropp kommer ta så extremt mycket stryk av den här graviditeten kommer ändå. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till allt.

Om du oroar dig mycket för komplikationer under förlossningen så tänk på att kejsarsnitt alltid är ett alternativ när man väntar två. Som någon skrev innan så tvingas ingen att föda två barn vaginalt om man inte vill.

Och ca 50% av alla tvillingfödslar sker ju via snitt så det är nog bra att vara påläst även om det.
  • JhjärtaK
    Mamapingu skrev 2014-10-17 15:53:03 följande:
    Så fruktansvärt sorgligt. Kan inte ens tänka mig hur det måste ha varit att gå igenom.

Vilken vecka är du i nu då?

Jag var på babyproffsen och barmens hus idag och kollade på vagnar och babyskydd. Kom fram till att bugaboo donkey är enda tvillingvagnen en kan fästa två babyskydd på samtidigt. Det var en funktion vi saknade med ettan och hade tänkt se till att ha med nästa men är inte så säker på att jag vill lägga ut 20 000 kr på vagn :/
    Nej på Emmaljungan kan man också fästa två babyskydd och från årsskiftet så är det maxi cosi babyskydd som går att klicka i på den mha en adapter (fick lite förhandsinfo från personalen på babyproffsen när jag var där)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D