• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

julii skrev 2014-11-24 14:35:22 följande:

Hur ofta känner ni fosterrörelser/sparkar? Går in i v.18 på torsdag och tror mig ha känt dom ett par gånger då de bubblat till. Kittlat nästan, ingen som jag känt förut iaf. Kände de i ca 1,5 vecka varje kväll men nu har jag inte känt någonting alls på en kanske nån vecka och definitivt inga sparkar. De känns som att jag borde känna mer med tanke på att de är 2 stycken. .. hur har det vart för er? Är jätte orolig.

Tror inte du behöver vara orolig alls! Jag har moderkakan i framvägg och började känna i vecka 22, då är det ändå andra och tredje barnet, sägs att det tar längre tid om man väntar första :) Fick veta på UL att jag har moderkakan i framvägg, känner fortfarande ingenting mitt på magen men däremot under revbenen och på sidorna känner jag massor nu (vecka 25).
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-26 19:32:39 följande:

Idag var det UL och bebisarna mår toppen och skiljde ynka 2% så det känns jätteskönt! Vår läkare sa att hon inte trodde att dessa två skulle utveckla TTS då allt ser och har sett så fint ut hittills. Var så skönt att höra! smile1.gif

Hon sa också att vi bara hade 2-3 veckor kvar på den "kritiska perioden" vilket också kändes så skönt för det betyder att vi kan andas ut rejält efter nästa UL om två veckor och sen nästan andas ut helt efter det nästa som är den 22 december så bästa julklappen isf smile1.gif

Jag var på tvillingklubbens utbildning igår och den var bra. Var kul att prata med andra i samma situation och önskar att det hade varit än mer utbyte och kanske lite mindre "föreläsning" över det hela.

Jag insåg igår att det verkligen är en överhängande risk för att de kommer att födas prematura då 50% föds innan 36 fullgångna veckor! Känns så skumt på något vis och satte allt i perspektiv och vi har nu insett att vi nog får fixa mer tidigare än vad vi har tänkt. Mer eller mindre ha allt inköpt och klart innan vecka 30. För hon sa att även om man går längre så är ju mamman så jäkla stor så då orkar man inte helt enkelt! :-O

Härligt! Förstår verkligen känslan när man varit på UL och sett att allt ser bra ut :)

När är den kritiska perioden över, visst är det vecka 25+0? Jag är i vecka 24+3 nu och allt har sett jättefint ut hittills så då borde samma gälla för mig? Tycker du får lite bättre information än mig, haha :) Vi ska på UL om exakt en vecka och om allt ser bra ut då så borde jag ju verkligen kunna slappna av lite mer, är ju då i vecka 25+3.
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-11-27 21:57:53 följande:
    Jag var i vecka 22+0 när hon sa det så borde vara vecka 24+0-25+0 som är slutet på den kritiska perioden så du är ju redan där smile1.gif

Kommer kännas "konstigt" om/när de drar ner på UL till var tredje vecka efter vecka 30 om allt ser bra ut, haha smile2.gif
    Åh vad skönt, hoppas det är så! Jasså gör dom det hos dig? Här kör dom UL varannan vecka fram tills dom är ute :)
  • stinaa

Hjälp vad tiden går fort tjejer! Vecka 26 idag och börjar känna mig lite stressad, haha :)

Ultraljud med läkare på torsdag, känner mig lugn då allt såg så bra ut för två veckor sedan. Nu kommer vi få en uppskattad vikt på bebisarna, känns spännande :)

Känner dom hela tiden nu, iaf den ena och undrar om det är ena riktiga vildingar vi kommer få, är inte lugnt många minuter på en dag ;) Hur mår ni? Vilken vecka är ni i nu? Är jag den den som är beräknad först? Känns som så :)

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-12-04 07:36:38 följande:
    Mina har skiljt några dagar också, beror säkerligen mest på "felmätning". De skiljde 10% en gång för att nästa gång inte skilja alls för att nästa gång skilja 2% så du märker att det ändras en hel del och att allt forfarande är bra. smile1.gif

Min läkare sa att upp till 25% skillnad på tvillingar var inom normalspannet och behövde inte indikera vare sig TTS eller tillväxthämning.
    Vad mycket bra information du har fått, jag har inte alls fått höra det. Idag är första gången vi ska göra UL och mäta flödet, få en uppskattad vikt och en procent. Lite nervigt men känner mig ändå lugn :) Vecka 25+3 idag. Håll tummarna för oss!
  • stinaa

Hemkommen från UL! Allt såg helt fantastiskt ut med våra pojkar, tvilling 1 beräknas väga 800 gram och tvilling 2 beräknas väga 790 gram, helt otroligt och tydligen väldigt ovanligt att dom är så exakt lika stora. Skiljde endast 1 mm på huvudmåttet och resten inget alls. Läkaren sa att risken för att utveckla TTS nu när det ser och har sett så bra ut är i stort sett obefintlig! Vi är så glada :)

• stinaa

Just ja, tvilling 1 låg med huvud ner och troligen så ändrar han inte position och jag kan föda normalt, håller tummarna för att dom ligger stilla nu! :)

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-12-04 13:57:03 följande:
    Härligt att höra! De fettar på sig bra på bara några veckor helt klart smile1.gif . Vet du vad enlingar generellt väger i din vecka?
    Ja, cirka 800 gram! Haha! :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-12-05 11:10:24 följande:

Gick faktiskt riktigt snabbt! Fick komma in kl 10.10 redan och läkaren gjorde en undersökning och sedan VUL för att se så att tappen såg bra ut vilket den gjorde. 34 mm och helt stängd och allt över 25 mm ansågs vara bra, puh! Fick mig även en titt på bebisarna och de mådde toppen så tummen upp!

Blev rekommenderad hemgång och vila så är på väg hem för en lugn lunch och sedan soffläge.

Åh vilken dramatik! Vad skönt att allt såg bra ut. Tycker du gör helt rätt som går hem nu, försök att vila och förbereda inför vad som komma skall. Jag blev ju sjukskriven redan i vecka 17 pga foglossning som varit vidrig (knappt kunnat gå) men jag kan ärligt säga att det bara blivit bättre och bättre, nu kan jag till och med ta minipromenader :) Min sjukgymnast trodde att jag skulle hamna i rullstol sista tiden i graviditeten men förmodligen slipper jag det, mår typ bättre nu än vad jag gjorde i vecka 10, är så glad att jag faktiskt kan njuta av graviditeten denna gång, det kunde jag inte med dottern då jag hade fruktansvärt ont men vägrade sjukskrivning förrän det var försent, något som jag verkligen ångrat och lovat mig själv att aldrig göra om. Sen har ju du en 2-åring också, ännu viktigare då att få återhämtning! :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-12-10 09:55:52 följande:

Nu har vi varit på UL igen och flickorna mår fortfarande toppen och är väldigt likstora, skiljde bara 3% mellan dem. smile1.gif

De är mindre än om de hade varit enlingar, idag var första gången som de jämfördes med en simplex graviditet och de ligger på -17% respektive -20% men de har jättebra flöden i navelsträngarna så läkaren var inte orolig alls och detta krävde inte tätare kontroller utan ansågs vara normalt för tvillingar. Kanske speciellt då de är tjejer som tenderar att vara lite mindre dessutom.

Bokade tid för ytterligare två UL så nu är jag inne i februari, känns skumt på något vis då det fortfarande är december liksom smile1.gif

Är det någon annan vars tvillingar blivit jämförda med en simplex graviditet än?

Härligt! :) Ja, mina låg på -3% tror jag det var, dom är ganska stora alltså men det tycker jag bara känns skönt! :) Hon tippade på stt dom skulle väga runt 2800-3000 gram om dom föds i vecka 38+0.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D