• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 19:51:14 följande:
    Om föräldrarnas ekonomiska förhållanden ändras rejält är det bra att göra en beräkning av underhållsbidragets storlek men annars behövs inte det eftersom till skillnad från underhållsstödet så är underhållsbidraget indexreglerat enligt lag (1966:680) och försökringskassan meddelar varje år hur stor höjningen är.

Sveriges domstolar skriver om underhållsbidrag och även om indexreglerandes här:

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/
    Fast den höjningen beror inte på att omkostnaderna ökar när barnet blir äldre utan att underhåll är indexreglerade är för att man vill anpassa underhållet efter penningvärdets förändring. Dessutom måste man själv sköta sådant om man löser det gemensamt.

Så jag vidhåller att det är bra att titta över omkostnaderna samt föräldrarnas ändrade betalningsförmåga med jämna mellanrum - det, eller bestämma en fast summa som är ngt högre än nödvändigt för ett yngre barn och som då blir ngt lägre än nödvändigt när barnet blir äldre.
  • Anonym (jur)
    Brumma skrev 2014-08-20 21:07:54 följande:
    Fast den höjningen beror inte på att omkostnaderna ökar när barnet blir äldre utan att underhåll är indexreglerade är för att man vill anpassa underhållet efter penningvärdets förändring. Dessutom måste man själv sköta sådant om man löser det gemensamt.

Så jag vidhåller att det är bra att titta över omkostnaderna samt föräldrarnas ändrade betalningsförmåga med jämna mellanrum - det, eller bestämma en fast summa som är ngt högre än nödvändigt för ett yngre barn och som då blir ngt lägre än nödvändigt när barnet blir äldre.
    Det ändras från 65 % till 85 % av basbeloppet när barnen blir 7. Sen till 95 % när barnen blir 12.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 19:32:29 följande:
    Vid underhållsbidragsberäkning använder sig domstolarna av schablonbelopp för tex barnets grundbehov och förälderns avdrag för egna levnadskostnader. För ett barn mellan 0-6 år är Schablonbeloppet 65 % av prisbasbeloppet.

Se tex Socialstyrelsens information för att se olika schablonbelopp som används.

www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-7-Olika-kostnadsberakningar.pdf
    Tack.

Ser att skillnaden verkar vara att barnets del i boendet ingår. Vilket jag faktiskt inte trodde skulle ingå eftersom man har rätt till bostadsbidrag "lättare" om man har barn och är ensamstående. Då blir det det liksom dubbelt betalt för boendet...
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2014-08-20 21:11:35 följande:
    Tack.

Ser att skillnaden verkar vara att barnets del i boendet ingår. Vilket jag faktiskt inte trodde skulle ingå eftersom man har rätt till bostadsbidrag "lättare" om man har barn och är ensamstående. Då blir det det liksom dubbelt betalt för boendet...
    Det ingår i schablonkostnaderna, så man kan inte lägga till boendekostnader utöver detta
  • Anonym (jur)
    sextiotalist skrev 2014-08-20 21:17:31 följande:
    Det ingår i schablonkostnaderna, så man kan inte lägga till boendekostnader utöver detta
    Nej.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-20 12:19:46 följande:

En 5-åring kostar 2410 kronor per månad i basbehov. Sen lägger ni på ev. barnomsorgsavgift, glasögon, mediciner och drar ifrån barnbidrag och efter det har ni en summa som säger vad barnet kostar. Lägg ihop båda era inkomster och betala procentuellt, så blir det rättvist.

Boendekostnaden är inte barnets kostnad och ska inte ingå.

Vad 'kostar' en 2-åring?
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-20 21:25:31 följande:
    Vad 'kostar' en 2-åring?
    2400 plus barnomsorg och ev. specialbehov.
  • sextiotalist
    Anonym (jur) skrev 2014-08-20 21:20:33 följande:
    Nej.
    Det står mycket tydligt
    "I schablonbeloppet anses ingå alla vanliga levnadskostnader samt barnets del av boendekostnaderna " i länken
  • Anonym (jur)
    sextiotalist skrev 2014-08-20 21:28:03 följande:
    Det står mycket tydligt
    "I schablonbeloppet anses ingå alla vanliga levnadskostnader samt barnets del av boendekostnaderna " i länken
    Var? Inte i domstolens beräkningar.
  • sextiotalist
    Anonym (jur) skrev 2014-08-20 21:33:48 följande:
    Var? Inte i domstolens beräkningar.
    Min sambo har fått det underhåll han beräknar fastställt i domstol, nej, det var endast när föräldrarnas nettobelopp skulle räknas ut, som boendekostnaden kom in, inte knutet till barnet. Det är exakt samma beräkning idag (lagstiftningen ser likadan ut, de hänvisningarna är exakt likadana)
Svar på tråden Underhållsbidrag