• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (???)
    Anonym (-) skrev 2014-08-20 11:38:07 följande:
    När hade du bostadsbidrag då?
    Det har sett likadant ut under en väldigt lång tid, nämligen. Du kanske bara kommer ihåg fel.
    Kan vara så att minnet sviker.
  • Anonym (På FK)

För något år sedan när jag och min sambo separerade fans det ett verktyg på försäkringskassans sida där man kunderäkna ut vad underhållsbidraget skall vara.
    Underhållsbidraget handlar ju inte enbart om vad barnet kostar utan också om att barnet skall kunna ha jämförbar levnadsstandard hos båda sina föräldrar.

• Anonym (jur)

En 5-åring kostar 2410 kronor per månad i basbehov. Sen lägger ni på ev. barnomsorgsavgift, glasögon, mediciner och drar ifrån barnbidrag och efter det har ni en summa som säger vad barnet kostar. Lägg ihop båda era inkomster och betala procentuellt, så blir det rättvist.

Boendekostnaden är inte barnets kostnad och ska inte ingå.

• sextiotalist
    Anonym (jur) skrev 2014-08-20 12:19:46 följande:

En 5-åring kostar 2410 kronor per månad i basbehov. Sen lägger ni på ev. barnomsorgsavgift, glasögon, mediciner och drar ifrån barnbidrag och efter det har ni en summa som säger vad barnet kostar. Lägg ihop båda era inkomster och betala procentuellt, så blir det rättvist.

Boendekostnaden är inte barnets kostnad och ska inte ingå.

Om du är jurist eller går på den utbildningen, så borde du veta att det är överskottet man räknar på, man får alltså dra av sina egna boendekostnader och ett belopp för sig själv och därefter så fördelar man det efter förmåga,

3 § När underhållsbidrag bestäms enligt 2 § får den bidragsskyldige förbehålla sig ett belopp för eget eller annans underhåll enligt andra?fjärde styckena.

Förbehållsbelopp för den bidragsskyldiges eget underhåll innefattar alla vanliga levnadskostnader. Bostadskostnaden beräknas för sig efter vad som är skäligt. De andra levnadskostnaderna beräknas med ledning av ett normalbelopp. För år räknat utgör normalbeloppet 120
  • Anonym (Bea)
    sextiotalist skrev 2014-08-20 12:28:32 följande:

Om du är jurist eller går på den utbildningen, så borde du veta att det är överskottet man räknar på, man får alltså dra av sina egna boendekostnader och ett belopp för sig själv och därefter så fördelar man det efter förmåga,

3 § När underhållsbidrag bestäms enligt 2 § får den bidragsskyldige förbehålla sig ett belopp för eget eller annans underhåll enligt andra?fjärde styckena.

Förbehållsbelopp för den bidragsskyldiges eget underhåll innefattar alla vanliga levnadskostnader. Bostadskostnaden beräknas för sig efter vad som är skäligt. De andra levnadskostnaderna beräknas med ledning av ett normalbelopp. För år räknat utgör normalbeloppet 120

Helt rätt, båda föräldrarna får förutom boendekostnad och egna levnadskostnader också göra avdrag för arbetsresor (motsvarande deklarationens avdrag) samt avdrag för återbetalning av studielån.

Jag gissar att anonym i tidigare inlägg om bostadsbidrag menade att bostadsbidraget kommer båda föräldrarna till godo eftersom den föräldern som får bostadsbidrag därmed får ett högre ekonomiskt överskott eftersom man räknar med bostadsbidraget när man gör avdrag för föräldrarnas boendekostnader.

Slutligen så ligger Schablonbeloppet för en 5-årings grundbehovet i år på 2.405 kr, inte 2.410 kr även om det egentligen är en struntsak när det bara handlar om 5 kr men ändå.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 14:04:49 följande:
    Helt rätt, båda föräldrarna får förutom boendekostnad och egna levnadskostnader också göra avdrag för arbetsresor (motsvarande deklarationens avdrag) samt avdrag för återbetalning av studielån.

Jag gissar att anonym i tidigare inlägg om bostadsbidrag menade att bostadsbidraget kommer båda föräldrarna till godo eftersom den föräldern som får bostadsbidrag därmed får ett högre ekonomiskt överskott eftersom man räknar med bostadsbidraget när man gör avdrag för föräldrarnas boendekostnader.

Slutligen så ligger Schablonbeloppet för en 5-årings grundbehovet i år på 2.405 kr, inte 2.410 kr även om det egentligen är en struntsak när det bara handlar om 5 kr men ändå.
    Ungefär så, svarade lite snabbt under rasten bara.
    Räknade på att basbeloppet skulle vara 44 500 för enkelhetens skull. :)
  • Brumma

Sextiotalist beskriver det bra, men vill ni ha ett verktyg så finns det på försäkringskassans hemsida. Där fyller ni gemensamt i vad ni anser att barnet kostar - är det svårt att komma på så kolla på Konsumentverkets hemsida, men lägg på barnomsorgsavgift för jag har för mig att det inte ingår. Sedan dras barnbidraget bort och slutligen fyller båda föräldrarna i sitt överskott. Så får man en summa som den underhållsskyldiga skall betala.

Tänk bara på att barns omkostnader ändras (så även föräldrars överskott om jobb ändras, man får fler barn osv) så kom gärna överens om att räkna om vartannat år eller så.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

• Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 14:04:49 följande:

Vad är det för schablonbelopp ni pratar om?

Går man efter Konsumentverket så kostar en femåring 2070:- i månaden om alla måltider äts i hemmet. 200:- mindre om lunch äts utanför hemmet. Plus barnomsorg då...

Var hittar ni era uppgifter? Och vad ingår?
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-20 18:51:44 följande:

Vad är det för schablonbelopp ni pratar om?

Går man efter Konsumentverket så kostar en femåring 2070:- i månaden om alla måltider äts i hemmet. 200:- mindre om lunch äts utanför hemmet. Plus barnomsorg då...

Var hittar ni era uppgifter? Och vad ingår?

Vid underhållsbidragsberäkning använder sig domstolarna av schablonbelopp för tex barnets grundbehov och förälderns avdrag för egna levnadskostnader. För ett barn mellan 0-6 år är Schablonbeloppet 65 % av prisbasbeloppet.

Se tex Socialstyrelsens information för att se olika schablonbelopp som används.

www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-7-Olika-kostnadsberakningar.pdf
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-08-20 18:42:29 följande:

Sextiotalist beskriver det bra, men vill ni ha ett verktyg så finns det på försäkringskassans hemsida. Där fyller ni gemensamt i vad ni anser att barnet kostar - är det svårt att komma på så kolla på Konsumentverkets hemsida, men lägg på barnomsorgsavgift för jag har för mig att det inte ingår. Sedan dras barnbidraget bort och slutligen fyller båda föräldrarna i sitt överskott. Så får man en summa som den underhållsskyldiga skall betala.

Tänk bara på att barns omkostnader ändras (så även föräldrars överskott om jobb ändras, man får fler barn osv) så kom gärna överens om att räkna om vartannat år eller så.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

Om föräldrarnas ekonomiska förhållanden ändras rejält är det bra att göra en beräkning av underhållsbidragets storlek men annars behövs inte det eftersom till skillnad från underhållsstödet så är underhållsbidraget indexreglerat enligt lag (1966:680) och försökringskassan meddelar varje år hur stor höjningen är.

Sveriges domstolar skriver om underhållsbidrag och även om indexreglerandes här:

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/
Svar på tråden Underhållsbidrag