• Anonym (TS)

Underhållsbidrag

Jag och min sambo ska separera och jag behöver hjälp med att räkna ut underhållesbidraget. Vi har ett barn på 5 år och jag ska bo kvar med barnet i vår lägenhet. Pappan kommer att ha barnet varannan helg. Jag har googlat och försökt hitta information på internet om vad man ska räkna med och inte, men tycker det är svårt. När det står att man ska räkna med el och hyra t.ex, hur mycket av den faktiska elräkningen eller hyran ska man ta med i uträkningen?
    Finns det någon som har räknat ut vad sitt barn kostar och har lust att dela med sig? Är jättetacksam om någon har lust att hjälpa mig.

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:02:04 följande:
    Om det bara är umgängesföräldern som har råd med större boende så är det ju bättre om barnen bor där. Nä just det glömde, han är kanske inte alltid varken en lämplig eller villig förälder.

Jag skiljer på minimistandard och normalstandard. Ska underhållet baseras på minimistandard eller normalstandard.
    Många boendeföräldrar är inte heller särskilt lämpade att ha barnen boende hos sig och många försöker aktivt få bort den andra föräldern ur barnens liv och minimerar umgänge osv.

Vill du bo stort så får du betala för det själv. Det är inte umgängesförälderns skyldighet.
  • Anonym (nyfiken)
    sextiotalist skrev 2014-08-21 10:58:27 följande:

Eftersom socialtjänsten har olika belopp hur mycket ett barn kostar, beroende om det är försörjningsstöd eller familjehemsplacerade barn, så förlitar jag mig inte på att socialtjänsten har rätt.

Domstolen utgår från basbeloppet och utifrån detta lägger till om barnet har övriga behov som ska ersättas.

Det lägre beloppet är baserat på miniminivå (försörjningsstöd) och det andra på normalnivå (svenssonliv).
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:01:31 följande:

205 %??? I domstolen får man 65 % av basbeloppet för en 5-åring, plus extra kostnader... Inte 205 %.

Menar du att 3885 är 105% av prisbasbeloppet?
  • sextiotalist
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:02:04 följande:
    Om det bara är umgängesföräldern som har råd med större boende så är det ju bättre om barnen bor där. Nä just det glömde, han är kanske inte alltid varken en lämplig eller villig förälder.

Jag skiljer på minimistandard och normalstandard. Ska underhållet baseras på minimistandard eller normalstandard.
    Men varför ska UF försörja BF och BF kan göra sitt för att få ett bra boende, Har man valt att separerat så har man som vuxen inte del i den andras pengar och boende får man ta mig sjutton fixa själv.

Dessutom så i de allra flesta fall så är de som separera normalinkomstagare och har inga jättehus eller jättelägenheter och har man som kivnna skaffat barn utan att ha en egen ekonomisk försörjning, då får man lite stå sitt kast,
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:10:05 följande:
    Det lägre beloppet är baserat på miniminivå (försörjningsstöd) och det andra på normalnivå (svenssonliv).
    Nej. Riksnormen för en 5 åring ligger på 1730 per månad, om barnet går i förskolan och äter där. Dvs föräldern kan få 1730-1050 (barnbidrag)= 680 kronor per månad i försörjningsstöd till barnets kostnader, om föräldern inte har underhåll av den andra föräldern, samt saknar egen inkomst.
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:11:09 följande:
    Menar du att 3885 är 105% av prisbasbeloppet?
    Ja.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:07:21 följande:

Många boendeföräldrar är inte heller särskilt lämpade att ha barnen boende hos sig och många försöker aktivt få bort den andra föräldern ur barnens liv och minimerar umgänge osv.

Vill du bo stort så får du betala för det själv. Det är inte umgängesförälderns skyldighet.

Om ett barn bor hos den mest villige och lämpade föräldern är inte särskilt relevant för en diskussion som handlar om underhåll.

För håller du inte med om att det relevanta för underhållsdiskussionen är vad barn kostar?
  • Anonym (jur)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 11:17:02 följande:
    Om ett barn bor hos den mest villige och lämpade föräldern är inte särskilt relevant för en diskussion som handlar om underhåll.

För håller du inte med om att det relevanta för underhållsdiskussionen är vad barn kostar?
    Jag svarade bara på ditt off topic påstående om att umgängesföräldrar inte alltid är lämpliga eller villiga att ha barnen boende hos sig. Blev det problematiskt att få svar på tal?

Förälderns val av boende är inte barnets kostnad.
  • Anonym (sdrtbhjn,lö)

Enligt konsumentverket kostar ett barn på 5 år 2070 kr per månad. )Barnbidrag plus minimiunderhåll täcker den summan och lite till)

Om ni anser att ert barn kostar mer så finns det en hjälp på FK´s hemsida väl?

Hyran ska inte räknas in då du har rätt att söka bostadsbidrag, däremot räknas ju din hyra, minus bostadsbidraget in i beräkningen som görs på vad du har kvar när du har betalt hyran, el osv. (Inte dina personliga kostnader, de ska inte räknas med.)

Ni ska alltså först räkna ut vad var och en av er har kvar när er hyra och andra nödvändiga kostnader räknas in.
    Sen ska ni räkna ut vad ni tror att ert barn kostar per månad.

Tänk på ytterkläder, vad brukar det kosta ungefär? Andra kläder? Skor? Ska du få underhåll för att kunna lägga undan till ev cykel senare osv.
    Eller ska du ha till det löpande och cyklar mm går utanför?

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (jur) skrev 2014-08-21 11:19:05 följande:

Jag svarade bara på ditt off topic påstående om att umgängesföräldrar inte alltid är lämpliga eller villiga att ha barnen boende hos sig. Blev det problematiskt att få svar på tal?

Förälderns val av boende är inte barnets kostnad.

Har inte ett barn behov av ett boende?
Svar på tråden Underhållsbidrag