• Brumma

Underhållsbidrag

Sextiotalist beskriver det bra, men vill ni ha ett verktyg så finns det på försäkringskassans hemsida. Där fyller ni gemensamt i vad ni anser att barnet kostar - är det svårt att komma på så kolla på Konsumentverkets hemsida, men lägg på barnomsorgsavgift för jag har för mig att det inte ingår. Sedan dras barnbidraget bort och slutligen fyller båda föräldrarna i sitt överskott. Så får man en summa som den underhållsskyldiga skall betala.

Tänk bara på att barns omkostnader ändras (så även föräldrars överskott om jobb ändras, man får fler barn osv) så kom gärna överens om att räkna om vartannat år eller så.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

• Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 14:04:49 följande:
    Helt rätt, båda föräldrarna får förutom boendekostnad och egna levnadskostnader också göra avdrag för arbetsresor (motsvarande deklarationens avdrag) samt avdrag för återbetalning av studielån.

Jag gissar att anonym i tidigare inlägg om bostadsbidrag menade att bostadsbidraget kommer båda föräldrarna till godo eftersom den föräldern som får bostadsbidrag därmed får ett högre ekonomiskt överskott eftersom man räknar med bostadsbidraget när man gör avdrag för föräldrarnas boendekostnader.

Slutligen så ligger Schablonbeloppet för en 5-årings grundbehovet i år på 2.405 kr, inte 2.410 kr även om det egentligen är en struntsak när det bara handlar om 5 kr men ändå.
    Vad är det för schablonbelopp ni pratar om?

Går man efter Konsumentverket så kostar en femåring 2070:- i månaden om alla måltider äts i hemmet. 200:- mindre om lunch äts utanför hemmet. Plus barnomsorg då...

Var hittar ni era uppgifter? Och vad ingår?
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 19:51:14 följande:
    Om föräldrarnas ekonomiska förhållanden ändras rejält är det bra att göra en beräkning av underhållsbidragets storlek men annars behövs inte det eftersom till skillnad från underhållsstödet så är underhållsbidraget indexreglerat enligt lag (1966:680) och försökringskassan meddelar varje år hur stor höjningen är.

Sveriges domstolar skriver om underhållsbidrag och även om indexreglerandes här:

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/
    Fast den höjningen beror inte på att omkostnaderna ökar när barnet blir äldre utan att underhåll är indexreglerade är för att man vill anpassa underhållet efter penningvärdets förändring. Dessutom måste man själv sköta sådant om man löser det gemensamt.

Så jag vidhåller att det är bra att titta över omkostnaderna samt föräldrarnas ändrade betalningsförmåga med jämna mellanrum - det, eller bestämma en fast summa som är ngt högre än nödvändigt för ett yngre barn och som då blir ngt lägre än nödvändigt när barnet blir äldre.
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 19:32:29 följande:
    Vid underhållsbidragsberäkning använder sig domstolarna av schablonbelopp för tex barnets grundbehov och förälderns avdrag för egna levnadskostnader. För ett barn mellan 0-6 år är Schablonbeloppet 65 % av prisbasbeloppet.

Se tex Socialstyrelsens information för att se olika schablonbelopp som används.

www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-7-Olika-kostnadsberakningar.pdf
    Tack.

Ser att skillnaden verkar vara att barnets del i boendet ingår. Vilket jag faktiskt inte trodde skulle ingå eftersom man har rätt till bostadsbidrag "lättare" om man har barn och är ensamstående. Då blir det det liksom dubbelt betalt för boendet...
  • Brumma
    Anonym (jur) skrev 2014-08-20 21:10:47 följande:
    Det ändras från 65 % till 85 % av basbeloppet när barnen blir 7. Sen till 95 % när barnen blir 12.
    Fast återigen - om man själva kommer överens om en summa, sköter det själva och inte blivit tilldömd ngt belopp - då finns inget som säger att man gör dessa höjningar. Alla som betalar efter försäkringskassans belopp tex - många tar det beloppet som underhållsbidrag och kommer överens gemensamt att använda den summan. Då ökas ingenting så länge försäkringskassan inte ökar.

Eller som min kompis som betalar femtusen i månaden till mamman till hans dotter - för att han vill... Den summan är såpass väl tilltagen (han har inte en speciellt hög lön) så det är inget som kommer att ändras.. Såvida han inte själv får för sig att ändra den - upp eller ner..

Vad jag vill få sagt är att oavsett om socialstyrelsen rekommenderar en höjning varje år så finns det inget som säger att man måste följa den höjningen om man har en egen överenskommelse. Dessutom så - om man väljer att gå efter barnets FAKTISKA kostnader - inte några kostnader som Konsumentverket tagit fram - så är det ju mer rättvist o korrekt att utvärdera när kostnaderna o förmågan ändras...

TS bad om råd hur de ska göra, och det finns inte enbart ett sätt.. Vill de gå efter indexhöjningarna är de fria att göra det. Vill de gå efter faktiska kostnader gör de det. Vill de sätta en fast summa utan ändringar - så gör de det istället. Det finns inga rätt eller fel här, inte så länge man är överens.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-08-20 21:17:31 följande:
    Det ingår i schablonkostnaderna, så man kan inte lägga till boendekostnader utöver detta
    Vad jag menade var att om barnets underhållsförälder betalar för boendet (halva) och boendeföräldern sedan får bostadsbidrag för barnets kostnad i boendet - då blir det dubbelt bidrag...
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:21:42 följande:
    Som sagt krävs enligt 7 kap 10 paragrafen föräldrabalken att det är fråga om en lite större skillnad för att man ska jämka underhållsbidraget innan 6 år har gått från dess att avtalet eller domen vann laga kraft. Men såklart får föräldrarna om de är överens göra nya beräkningar och avtal hur ofta de vill så lönge de är just överens. Problemet är tyvärr att de oftast inte är det.
    Nej, jag vet... Och är man inte överens så kan man inte tvinga ngn att höja om man inte har avtal eller dom som säger att man ska följa höjningarna...

Är man överens uppstår nog inte problemet lika mkt ;)
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:33:57 följande:
    Barnets del i boendet ingår INTE i underhållsbidraget. Däremot får BÅDA föräldrarna räkna bort sina boendekostnader när man fastställer deras ekonomiska överskott. Eftersom man då även gör avdrag för ev bostadsbidrag så blir ju inte föräldern med bostadsbidrag dubbelkompenserad eftersom dennes avdrag för boendekostnad minskar med samma summa som bostadsbidraget. Om förälder A har 1.000'kr i bostadsbidrag och en hyra på 4.000 kr så får förälder A bara tillgodoräkna sig 1.000 + 4.000 = 5.000 kr. Om förälder A inte hade haft bostadsbidrag så hade hen ändå fått göra avdrag med samma summa dvs 5.000 kr.
    Fast du... I länken du gav mig står det ganska klart o tydligt att det i schablonbeloppet ingår kostnad barnets boende... Så går man efter schablonbeloppet ingår det ju...

"Ett annat belopp a?r det som domstolarna ofta anva?nder som schablon, dvs. en viss procent av aktuellt prisbasbelopp. I schablonbeloppet anses inga? alla vanliga levnadskostnader samt barnets del av boendekostnaderna."
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:37:05 följande:
    Anonym jurist har rätt. Boendekostnader ingår inte i vare sig Schablonbeloppet, underhållsbidraget eller underhållsstödet.

Båda föräldrarna får som sagt istället göra avdrag för boendekostnaden när man fastställer deras ekonomiska överskott som ligger till grund för kvotdelningen av barnets kostnader. Se föräldrabalken 7 kap 3 paragrafen.
    Jo. Enligt länken du gav så ingår det. Står svart på vitt.
  • Brumma
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 12:46:34 följande:
    Men blir det inte indirekt så att skattebetalarna (genom bostadsbidraget) betalar för barnets boendekostnad istället för umgängesföräldern?

Är det inte väldigt märkligt?
    Varför skulle umgängesföräldern betala dubbelt? I de flesta fall betalar umgängesföräldern barnets boende hos sig.

Väljer boendeföräldern att bo dyrare än vad man har råd med så är de inte umgängesförälderns sak att fylla upp - oavsett hur mkt du pratar köttfärs eller försöker vränga allt....
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-20 22:52:17 följande:
    Se min förklaring ovan. De menar troligen att ingen övrig kostnad ska läggas till för boendet.

Men det är lagen som gäller.

Och jag har läst lagens förarbeten eftersom jag tidigare hade många underhållsbidragsärenden. Det är klart och tydligt att inga boendekostnader ingår i Schablonbeloppet eftersom man istället tar hänsyn till dessa på annat sätt genom att båda föräldrarna får göra avdrag för sina boendekostnader.

Skulle man ha räknat med barnets boendekostnad imschablonbeloppet hade ju boendeföräldern dubbelkompenserats. Och det är ju just det som är det bästa med underhållsbidragsberäkning enligt föräldrabalken. Att båda föräldrarna behandlas exakt likadant. Barnbidrag och bostadsbidrag gynnar båda föräldrarna. Ingen dubbelkompensation sker.

Men man kan ju lite slarvigt påstå att barnets boendekostnad ingår i Schablonbeloppet eftersom man inte ska lägga till några andra boendekostnader för barnet. Det är dock fel att skriva så eftersom det inte finns någon boendekostnad medräknad i Schablonbeloppet vilket klart och tydligt framgår när man läser förarbetet.
    Jag jag måste erkänna att det är väldigt konstigt skrivet.. Och jag har nu också läst stucket i föräldralagen och där står tydligt att avdrag för boende görs innan underhåll räknas ut..

En fråga som du kanske kan hjälpa mig med? Hur kommer det sig att schablonbeloppet man utgår från när man räknar ut underhåll skiljer sig från Konsumentverkets siffror de har på hemsidan? Vad jag förstår av skrivelsen så utgår även schablonbeloppet från Konsumentverkets siffror? Alltså måste ngt annat räknas med som jag inte ser (förutom om det skulle vara boendekostnad då...)
  • Brumma
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-08-21 19:09:01 följande:
    I konsumentverkets siffror ingår inte nöjen exempelvis. Inte heller ingår glasögon och dylikt. Kanske en förklaring att man räknat in olika poster.
    Kan vara så...

Med tanke på så mkt konflikter som grundar sig i vad som ingår och inte ingår i underhållet borde det på ngt sätt finnas uppspaltat bättre än idag. Men men, man kan inte få allt :D
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 20:15:24 följande:
    Du har helt rätt i att man ursprungligen använde sig av Konsumentverkets beräkningar för skäliga levnadskostnader när man fastställde underhållsbidragets olika schablonbelopp. 

Varför dessa schablonbleopp skiljer sig åt jämfört med KoV siffror beror på flera olika faktorer. Dels så skiljer ju KoV på flickor och pojkar vilket inte shcablonbeloppen gör. Dels så har KoV även flera olika åldersgrupper än vad som används vid schablonbeloppsberäkningen. Dessutom så skiljer det sig lite åt vilka kostnader som ingår. T ex så har ju numera KoV med kostnader för mobiltelefon för barn från 11-årsåldern och uppåt och när schablonbeloppen fastställdes så var ju inte ens mobilen uppfunnen. Sedan var i vart fall senast jag kollade upp det KoV:s matkostnader beräknade så att det inte ingår någon som helst festligare mat t ex vid födelsedagar eller julhelgen. 

Därför kan man helt enkelt inte använda sig av  KoV:s siffror och rakt av jämföra dem med vare sig underhållsbidragets schablonbelopp eller med underhållsstödets summa. När det t ex gäller underhållsstödet så har man ju vid ursprungsberäkningen räknat med en utslagen på många år genomsnittlig barnomsorgskostnad samt även att barn med underhållsstöd ska kunna ha en billigare hobby vilket inte finns med i KoV:s siffror. 
    Tack. Just att barnomsorgskostnaden är medräknad känns bra och genomtänkt. Brukar använda mig av Konsumentverkets siffror (visste inte att det fanns andra speciella som man räknade med) när jag diskuterar underhåll och just att barnomsorg, kalas osv inte är medräknat brukar flitigt användas som argument för att underhållet är för litet och att umgängesföräldern skall betala extra utöver underhållet.

Kommer i fortsättningen även använda mig av schablonbeloppet när det är mer passande för diskussionen.

Sånt här intresserar mig - tack för hjälp o förklaringar. Har lärt mig lite nytt idag - alltid bra :D
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 21:15:39 följande:
    Vad kul att du är intresserad av detaljer. Jag kollade snabbt i min bokhylla här hemma och hittade bla följande angående kostnader som ingår i underhållsstödet. Siffrorna är från underhållsstödsutredningen som gjordes 2003/2004.

När det gäller barnomsorgskostnadens del i underhållsstödet så tog man hänsyn till en genomsnittlig kostnad på 255 kr/månad för barnomsorg för barn i åldern 0-12 år. Sedan har man slagit ut den kostnaden på alla månader under barnets levnadsår mellan 0-18 år. Och halva den summan blir då en del av underhållsstödets summa eftersom boföräldern ska stå för den andra halvan. Så barnomsorgskostnadens andel av underhållsstödet är endast ca 127 kr. 

När det gäller underhållsbidrag så räknar man istället med den faktiska kostnaden för barnomsorgen och lägger till denna ovanpå schablonbeloppet. 
    Tack :)

Ja, det är intressanta saker ;) Jag har en del människor runt mig som både har orealistiska krav på vad umgängesföräldern skall betala - tex en vännina som på fullt allvar menade att pappan - umgängesföräldern i det här fallet - skulle betala barnens nya möbler när hon flyttade ihop med sin nya partner. En väninna som menar att hennes del av barnets försörjning är barnbidraget - resten skall pappan stå för. Och fall där det är orealistiska krav åt andra hållet - där pappan kräver att få göra avdrag för att han skall ha barnen vh....

Jag försöker i dessa fallen runt mig vara ett bra bollplank med korrekt information och förhoppningsvis har jag lite bättre koll på vad som bör ingå än ovanstående.... Men man kan alltid lära sig mer :D

Sedan gillar jag ju att diskutera här på FL om både detta och annat som rör tex bonusfamiljer ;D
  • Brumma
    Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 22:05:07 följande:
    Ja, vissa föräldrar har helt sneda uppfattningar när det gäller barnets kostnader. Och det gäller åt båda hållen såklart.

Det viktiga tror jag är att man skiljer på om UF betalar underhållsstöd eller underhållsbidrag. Eftersom det skiljer sig åt vad som ingår i de beloppen.

Sedan tror jag att det är viktigt att belysa för föräldrarna att det inte alltid krävs jättehöga löner för att man istället bör räkna ut ett rättvist underhållsbidrag. Min uppfattning är att det många gånger kan underlätta för föräldrarnas samarbete om man har satt sig ner och fått reda på fakta om vad som egentligen gäller och rett ut de olika siffrorna som behövs för att göra en beräkning som är rättvis mellan föräldrarna.

Sedan är det ju också svårt i och med att  de ingående kostnaderna i underhållsstödet är utslaget på så många år. Man har t ex tagit hänsyn till att det behövs spädbarnsutrustning men eftersom summan är utslagen på så många år så hjälper ju inte den en ensamstående mamma med ett nyfött barn som ska köpa spädbarnsutrustning. Hon får ju inte mer pengar i handen bara för att man pekar på att det ingår faktiskt i underhållsstödets summa. 

Du har också helt rätt i att möbler inte alls ingår i underhållsstödet (förutom spädbarnsutrustningen då). Men däremot så anses möbler ingå i schablonbeloppets summa när man räknar ut underhållsbidrag. Så det gäller alltså att hålla koll på vad det är för sorts underhåll som föräldrarna diskuterar. 

De specifika kostnader som barnet har synliggörs bättre när man räknar ut underhållsbidrag. Dessutom kommer då underhållet när det behövs. Man får t ex UF:s andel av barnomsorgskostnaden redan när barnet går i förskolan och räkningen ska betalas. Medan barnomsorgskostnaden är uppdelad på 18 år när man använder sig av underhållsstödets summa. 

Så det finns många anledningar till att jag förespråkar att man använder sig av underhållsbidrag OM uf:s inkomst överstiger beloppet för att ha rätt till utfyllnadsbidrag genom underhållsstödssystemet. 
    Fast nej, jag tycker inte man måste skilja på om man betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd eftersom man faktiskt har fullgjort sin ekonomiska plikt när man betalar ngt av det...

Jag är även ganska säker på att underhållsstödet, barnbidraget samt boendeförälderns egen del av barnets försörjning täcker barnets normala omkostnader. Jag har barn och de kostar inte flera tusen varje månad. Inte ens när jag skulle köpa spädbarnsutrustning... Man kan låta barn kosta hur mkt som helst men har man inte hur mkt som helst så sätter man gränsen efter plånboken. Vi fick köpa begagnat, låna saker osv. Visst bor jag med barnens pappa men eftersom han knappt har ngn inkomst så hjälper ju inte det ngt alls....

Dessutom anser jag att man glömmer att underhållsföräldern ofta har kostnader förutom underhållet.

Tar man vår situation så har mamman barnbidrag och underhåll. Vi har naturligtvis inget sådant utan betalar underhållet (sedan en tid tillbaka gör vi inte ens det eftersom min man som sagt hamnat mellan stolarna och inte har ngn inkomst). Men vi har ungefär samma kostnader för bonus som mamman har. Det hon betalar extra är mat, schampoo, duschtvål (och det används inte alltför frekvent), deo, toapapper o andra förbrukningsvaror. Och mobilabonnemang (tidigare även barnomsorgskostnaden) Klädkostnader har vi ungefär samma eftersom bonus har egen garderob här - det gäller även termokläder, regnkläder, stövlar, extra skor o kängor, flytväst, badkläder osv. Hon har ett fullt utrustat rum med alla möbler som behövs, böcker, pysselsaker, tv osv. Självklart har hon även cykel, skidor osv. Eftersom hon inte har några aktiviteter som kostar, inte går på bio speciellt ofta osv så är det ingen extra kostnad. Hennes intresse är att spela dator och teckna. Datorn har vi betalt tre fjärdedelar av och konstnärsgrejor lägger vi ihop med mina föräldrar för att kunna köpa till henne. Även mobilen har vi köpt.

Jag får ofta höra att umgängesföräldern inte betalar mer än underhållet och att boendeföräldern betalar så mkt mer. Och faktiskt så håller jag inte med. Alls. Visst FINNS det underhållsskyldiga föräldrar som har minimalt umgänge och inte har rum o saker till barnen hos sig, men det är faktiskt inte merparten som har det så,..
Svar på tråden Underhållsbidrag