Anonym (Bea) skrev 2014-08-21 22:05:07 följande:
Ja, vissa föräldrar har helt sneda uppfattningar när det gäller barnets kostnader. Och det gäller åt båda hållen såklart.
Det viktiga tror jag är att man skiljer på om UF betalar underhållsstöd eller underhållsbidrag. Eftersom det skiljer sig åt vad som ingår i de beloppen.
Sedan tror jag att det är viktigt att belysa för föräldrarna att det inte alltid krävs jättehöga löner för att man istället bör räkna ut ett rättvist underhållsbidrag. Min uppfattning är att det många gånger kan underlätta för föräldrarnas samarbete om man har satt sig ner och fått reda på fakta om vad som egentligen gäller och rett ut de olika siffrorna som behövs för att göra en beräkning som är rättvis mellan föräldrarna.
Sedan är det ju också svårt i och med att de ingående kostnaderna i underhållsstödet är utslaget på så många år. Man har t ex tagit hänsyn till att det behövs spädbarnsutrustning men eftersom summan är utslagen på så många år så hjälper ju inte den en ensamstående mamma med ett nyfött barn som ska köpa spädbarnsutrustning. Hon får ju inte mer pengar i handen bara för att man pekar på att det ingår faktiskt i underhållsstödets summa.
Du har också helt rätt i att möbler inte alls ingår i underhållsstödet (förutom spädbarnsutrustningen då). Men däremot så anses möbler ingå i schablonbeloppets summa när man räknar ut underhållsbidrag. Så det gäller alltså att hålla koll på vad det är för sorts underhåll som föräldrarna diskuterar.
De specifika kostnader som barnet har synliggörs bättre när man räknar ut underhållsbidrag. Dessutom kommer då underhållet när det behövs. Man får t ex UF:s andel av barnomsorgskostnaden redan när barnet går i förskolan och räkningen ska betalas. Medan barnomsorgskostnaden är uppdelad på 18 år när man använder sig av underhållsstödets summa.
Så det finns många anledningar till att jag förespråkar att man använder sig av underhållsbidrag OM uf:s inkomst överstiger beloppet för att ha rätt till utfyllnadsbidrag genom underhållsstödssystemet.
Fast nej, jag tycker inte man måste skilja på om man betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd eftersom man faktiskt har fullgjort sin ekonomiska plikt när man betalar ngt av det...
Jag är även ganska säker på att underhållsstödet, barnbidraget samt boendeförälderns egen del av barnets försörjning täcker barnets normala omkostnader. Jag har barn och de kostar inte flera tusen varje månad. Inte ens när jag skulle köpa spädbarnsutrustning... Man kan låta barn kosta hur mkt som helst men har man inte hur mkt som helst så sätter man gränsen efter plånboken. Vi fick köpa begagnat, låna saker osv. Visst bor jag med barnens pappa men eftersom han knappt har ngn inkomst så hjälper ju inte det ngt alls....
Dessutom anser jag att man glömmer att underhållsföräldern ofta har kostnader förutom underhållet.
Tar man vår situation så har mamman barnbidrag och underhåll. Vi har naturligtvis inget sådant utan betalar underhållet (sedan en tid tillbaka gör vi inte ens det eftersom min man som sagt hamnat mellan stolarna och inte har ngn inkomst). Men vi har ungefär samma kostnader för bonus som mamman har. Det hon betalar extra är mat, schampoo, duschtvål (och det används inte alltför frekvent), deo, toapapper o andra förbrukningsvaror. Och mobilabonnemang (tidigare även barnomsorgskostnaden) Klädkostnader har vi ungefär samma eftersom bonus har egen garderob här - det gäller även termokläder, regnkläder, stövlar, extra skor o kängor, flytväst, badkläder osv. Hon har ett fullt utrustat rum med alla möbler som behövs, böcker, pysselsaker, tv osv. Självklart har hon även cykel, skidor osv. Eftersom hon inte har några aktiviteter som kostar, inte går på bio speciellt ofta osv så är det ingen extra kostnad. Hennes intresse är att spela dator och teckna. Datorn har vi betalt tre fjärdedelar av och konstnärsgrejor lägger vi ihop med mina föräldrar för att kunna köpa till henne. Även mobilen har vi köpt.
Jag får ofta höra att umgängesföräldern inte betalar mer än underhållet och att boendeföräldern betalar så mkt mer. Och faktiskt så håller jag inte med. Alls. Visst FINNS det underhållsskyldiga föräldrar som har minimalt umgänge och inte har rum o saker till barnen hos sig, men det är faktiskt inte merparten som har det så,..