• helena29

Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??

Hej!
    Jag är gravid med mitt andra barn. Mitt sf-mått har i vecka 25 och 29 legat precis på översta kurvan. Idag, i vecka 32 var mitt sf-mått 34-35. Vilket gör att det hoppat upp lite ÖVER den översta kurvan.
    Jag blev skickad på tillväxt-ul och för att kolla fostervattensmängd på torsdag.
    Vad betyder detta? Behöver jag oroa mig?
    Vad kan det betyda om det är för mycket fostervatten? Om det visar sig att barnet är stort?
    Eller om det visar sig vara normalt allt?
    Eventuellt skulle jag få göra glukosbelastning, men det vet jag efter UL.
    Bm kände på magen och hon trodde inte att bebisen var stor, snarare lite mycket fostervatten! Vad innebär detta?
    Hur har det varit för er som haft högt sf-mått och fått göra UL!?

//Orolig...

• Svar på tråden Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??
  • Kattägd

Hemma från ultraljudet, han väger ca 4200gram så det är en stor bebis. Ska tillbaka om en vecka om inget hänt så får vi prata om igångsättning.

• helena29

Kattägd; ok, vilken vecka är du i då?
    Hade du mycket vatten också?
    Sitter i väntrummet nu...

• bohan85

jag har endast erfarenhet genom att jag jobbar som barnmorska.
    Stort sf-mått beror ju på stor bebis och/eller mycket fostervatten. Mycket vatten kan man "bara ha" men det kan också bero på avvikelser hos fostret eller diabetes hos mamman.

• bohan85

Tillägg: Har man mycket fostervatten kan man tappa ur en del av det om det bedöms nödvändigt

• Diche79

Hej,
    fick mitt första barn i höstas, han är född 22/10 2013.

Hade oxå SF-mått som låg på översta strecket på kurvan plus min BM sa flera gånger "han känns ju
    åt det större hållet".
    Så jag bad om att få ett TUL eftersom jag hade en rädsla för att lillen skulle fastna på vägen ut med axlar eller liknande.
    Fick ett TUL 3v innan BF och då beräknades han ligga på ca 3kg, vilket var rätt så exakt
    mitt på pojkars tillväxtkurva i magen!
    De sa att "om han föds på BF kommer han ligga på ca 3,6kg vilket är normalt för en pojke".

Sen föddes han 8dgr före BF och vägde då 3430gr och var 51cm lång. Deras TUL och viktuppskattning
    var alltså helt korrekt! (De flesta foster ökar 150-200gr/v under slutfasen)

När jag sen hade uppföljningssamtal med min BM så sa jag till henne att jag tyckte det var dåligt gjort att säga att
    han kändes stor i magen, speciellt med tanke på att jag hade sagt från början att jag var rädd för en stor bebis och att han skulle fastna isf.
    Hon kom med massa dåliga bortförklaringar som jag inte alls köpte...

• Kattägd
    helena29 skrev 2014-08-21 12:57:23 följande:

Kattägd; ok, vilken vecka är du i då?
    Hade du mycket vatten också?
    Sitter i väntrummet nu...

Har en vecka kvar till bf. Ja, det var gott om vatten. Jag tycker ju att jag har stor mage men inte jättestor, har heller inga bristningar (beror väl kanske mest på hormoner iofs) men det känns att det är mycket bebis i magen som läkaren sa.

Hon var in och pillade lite också, har haft mensvärk i ryggen efter det, hoppas det sätter igång värkarna.

Hur har det gått för dig idag?
  • helena29

Bohan85; vad för avvikelser??? Sånt man kan se på UL? De såg att min bebis hade fungerande system. Magsäck, njure, urinblåsa.

• helena29

Kattägd; polyhydraminos.
    För mycket vatten ca 300ml. Ska göra glukosbelastning och extra UL.
    Vad de kunde se va allt bra ned barnet men är ändå jätteorolig.

• Kattägd

Skönt att allt såg bra ut med bebisen, men förstår att du är orolig ändå.

Jag är orolig för akutsnitt så jag nästan överväger att be om ett planerat snitt om han inte kommit innan bf. Igångsättning verkar ju inte vara det bästa när det är stort barn då värkarna kan bli svaga och ändå sluta med snitt. Har ju en vecka på mig att fundera i alla fall.

Svar på tråden Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??