• helena29

Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??

Hej!
    Jag är gravid med mitt andra barn. Mitt sf-mått har i vecka 25 och 29 legat precis på översta kurvan. Idag, i vecka 32 var mitt sf-mått 34-35. Vilket gör att det hoppat upp lite ÖVER den översta kurvan.
    Jag blev skickad på tillväxt-ul och för att kolla fostervattensmängd på torsdag.
    Vad betyder detta? Behöver jag oroa mig?
    Vad kan det betyda om det är för mycket fostervatten? Om det visar sig att barnet är stort?
    Eller om det visar sig vara normalt allt?
    Eventuellt skulle jag få göra glukosbelastning, men det vet jag efter UL.
    Bm kände på magen och hon trodde inte att bebisen var stor, snarare lite mycket fostervatten! Vad innebär detta?
    Hur har det varit för er som haft högt sf-mått och fått göra UL!?

//Orolig...

• Svar på tråden Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??
  • bohan85
    helena29 skrev 2014-08-21 15:36:24 följande:

Bohan85; vad för avvikelser??? Sånt man kan se på UL? De såg att min bebis hade fungerande system. Magsäck, njure, urinblåsa.

ja men då har de ju kollat igenom bebisen! Vet ju inte hur mycket du vill veta men ett fall jag nyligen hörde talas om var det kromosomfel som var den bakomliggande orsaken till mycket vatten men jag vill understyrka att du är ju undersökt och jag skulle lita på det din doktor/barnmorska sagt. I de flesta fall verkar man inte veta varför man får mycket fostervatten.
  • helena29

Bohan85; jag har ju även gjort KUB som visat på låg risk, borde inte KUB då visat högre risk om det var underliggande problem?

• bohan85
    helena29 skrev 2014-08-21 18:08:33 följande:

Bohan85; jag har ju även gjort KUB som visat på låg risk, borde inte KUB då visat högre risk om det var underliggande problem?

jo det borde det väl ha gjort men det testar ju inte kromosomer men ultraljudet brukar ju innebära att de kollar för saker specifika för ex downs. Därför tror jag inte att du behöver vara orolig, de har jul kollat flera gånger.
  • helena29

Bohan85; ska dit om två veckor igen. Då skulle en läkare kolla. Vad är det läkaren kollar efter då?
    Kan mängden vatten återställas och bli normal eller mindre igen? Vad jag förstår är det vanligt med ökad mängd just i veckorna runt 32.
    Vet ju att det kan bero på stopp i mag-tarmkanalen, men det borde väl visat sig på rutin-UL eller detta UL i v. 32+4?
    Bm sa att vi kan inte se ngt konstigt med bebisen. Men kan läkaren det?? Sa nåt om att kolla anatomin? Kan det upptäckas andra fel då?

• bohan85

Barnmorskor gör ju vanligen ett rutinultraljud, när man vill titta närmare på bebisen, kallas morfologiskt ultraljud, brukar en läkare göra detta. De tittar i genom bebisens anatomi för att se om allt ser normalt ut. Läkaren gör ju också en bedömning om man skall åtgärda något (det gör ju inte barnmorskor), som jag skrev tidigare ex tappa på fostervatten (men det är ovanligt om det inte är väääldigt mycket vatten). Men som jag förstått det så i de flesta fall av polyhydroamnios så hittar man ingen orsak.

• helena29

Tack Bohan85; men tror du att läkaren skulle hitta något som barnmorskorna inte gjort? Vore det något allvarligt borde ju det synts eller?
    Kan mängden vatten normsliseras eller är det troligt att jag har mycket vatten graviditeten ut?

• Hallonbåt02

I min förra graviditet hade jag diabetes och låg över den översta kurvan med mitt sf mått, i slutändan så vägde våran bebis 3840 g.
    Det var bara myyyycket vatten och det såg ut som jag gick runt med tvillingar i magen ^^
    Det som kan hända är att bebisen snurrar runt för mycket och får navelsträngen runt halsen och liknande.
    Jag fick TUL 1 gång i veckan och de beräknade bebisen mycket större än den var egentligen.

• bohan85

Läkare har ju djupare kunskaper men barnmorskor är otroligt duktiga och hade de ens misstänkt något avvikande hade de tagit in en läkare. Vet faktiskt inte om mängden kan normalisera sig.

• helena29

Bohan85; skönt. Känns lite lugnare.
    De extra UL som jag ska på är alltså "standard" för mitt tillstånd? Inte att de misstänker nåt avvikande på bebisen? För isåfall tycker jag, som du skrev, att de borde tagit in en läkare direkt? Och de sista bm sa var att de kan inte se ngt konstigt med bebisen. Ursäkta alla mina frågor, men som gravid är man ju orolig i sig och så fort något inte löper på som det ska så blir man ännu mer orolig! Betyder mycket att du svarar!

Svar på tråden Stort sf-mått! Ska på ul... Ska jag oroa mig??