• miss85

Snälla ge mig hopp! Flera misslyckade IVF

Hej alla där ute..

Nu behöver jag stöttning och solskenshistorier.
    Jag är 29 år och min man är 30. Vi har kämpat i flera år utan att lyckas.
    Jag har käkat pergotime i flera omgångar utan att lyckas. Sedan började vi med IVF. Vi provade två ET och tre FET. Idag är jag på ruvardag 1, satte in 2 embryon igår. Blir alltså vår 6:e FET.

Jag har lyckats få fram många och fina ägg av toppkvalité, hela tiden har det enbart krävts ett ägg att tina. Vi lyckades befrukta många av äggen och allt är som sagt toppen. MEN jag har aldrig lyckats bli gravid. Inget ägg har fäst!

Vi är långt ifrån att ge upp men detta börjar kännas hopplöst och omöjligt. De senaste 2 gångerna har vi även testat med Bisolvon för att förbättra sekretet i livmodern. Jag är inte överviktig och frisk i övrigt.

Någon som har andra tips? Vad kan jag göra annorlunda? Någon som lyckats till slut efter många försök?

Hjälp mig att orka :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-21 11:03
    Inte 6:e FET utan 2 ET och 4 FET, sammanlagt 6 insättningar.

• Svar på tråden Snälla ge mig hopp! Flera misslyckade IVF
  • LisaW81

Miss85: vid vårt 7 försök (den gången FET) fäste embryot och fick vi behålla vår lille son som nu är 1,5 år. I morgon gör vi ett syskonförsök och denna gången kör jag samma 'kur' som när vi lyckades sist, immunnedsättande (prednisolon), blodförtunning (fragmin) och trombyl + habtornskapslar för att öka slemhinnans fuktighet.

Olivia596: Det låter som om vi gått i samma tankar kring våra behandlingar? Har ni gjort syskonförsök efter er senaste lyckade graviditet? Vilken mängd prednisolon tog du/dag? Jag har fått10mg ordinerat men tycker det låter lite?

Miss85: Ta upp allt detta med din läkare! Jag är helt överytgad om att detta har hjälpt oss bli gravida! Jag vet vilken oerhörd sorg och längtan du bär på, tvivla inte att fråga precis vad du vill! Kram!

• Anonym

Åh tjejer, jag vill så gärna få tag på dessa läkemedel.. Känns skönt att höra era lyckade berättelser. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare..
    Jag kan tjata på kliniken men jag är osäker på om de kommer att nappa..
    Ni har inga undanstoppade tabletter någonstans :) Skämt å sido, jag ska luska vidare i detta. 

Jag hamnar i tankarna att våra embryon kanske inte är så fina inuti. Men det känns också konstigt, varför skulle alla 6 vara fula inuti när de är så fina inuti. Alla har klarat upptining och ser superfina ut. Jag blir så irriterad över att vi "slösar" embryon..om det nu är så "enkelt" som att tillägga lite andra preparat!

• miss85

Nu blev jag också anonym..det var självklart jag som skrev #22

• olivia596
    LisaW81 skrev 2014-08-21 22:23:17 följande:

Miss85: vid vårt 7 försök (den gången FET) fäste embryot och fick vi behålla vår lille son som nu är 1,5 år. I morgon gör vi ett syskonförsök och denna gången kör jag samma 'kur' som när vi lyckades sist, immunnedsättande (prednisolon), blodförtunning (fragmin) och trombyl + habtornskapslar för att öka slemhinnans fuktighet.

Olivia596: Det låter som om vi gått i samma tankar kring våra behandlingar? Har ni gjort syskonförsök efter er senaste lyckade graviditet? Vilken mängd prednisolon tog du/dag? Jag har fått10mg ordinerat men tycker det låter lite?

Miss85: Ta upp allt detta med din läkare! Jag är helt överytgad om att detta har hjälpt oss bli gravida! Jag vet vilken oerhörd sorg och längtan du bär på, tvivla inte att fråga precis vad du vill! Kram!

Ja, vi verkar gå i samma tankar, intressant att vi båda faktiskt fått ett barn efter dessa tillägg, är det slumpen eller behövdes det?Jag kommer ju aldrig få veta det men har svårt att efter alla misslyckanden att tro på slumpen.
    Vi har tänkt oss syskonförsök senare i höst, har ett embryo i frysen.Jag kommer förstås medicinera på samma vis då, törs inte annat!Går inte det kommer vi dock inte orka med lika många äggplock igen, ett kan jag tänka mig men förmodligen inte fler.
    Jag tog trombyl med start några dagar före äggplock, började med fragmin samma dag som äggplocket på kvällen. 
    Blodförtunning höll jag på med första trimestern.
    Prednisolon tog jag i ungefär 3 veckor. Började ett par dagar före äggplock med 10 mg men vid ET höjde jag till 15mg och tog det i en vecka innan jag sänkte till 10mg igen.Utöver detta tog jag också intralipid flera ggr under graviditeten samt förstås inför ET, det ges som intravenöst dropp, lite mer krångligt alltså.
    Kortisonet kändes farligast att hålla på med för länge men om man bara tar det en kort period är risken för biverkningar rätt liten.
    Anonym skrev 2014-08-22 08:58:17 följande:

Åh tjejer, jag vill så gärna få tag på dessa läkemedel.. Känns skönt att höra era lyckade berättelser. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare..
    Jag kan tjata på kliniken men jag är osäker på om de kommer att nappa..
    Ni har inga undanstoppade tabletter någonstans :) Skämt å sido, jag ska luska vidare i detta. 

Jag hamnar i tankarna att våra embryon kanske inte är så fina inuti. Men det känns också konstigt, varför skulle alla 6 vara fula inuti när de är så fina inuti. Alla har klarat upptining och ser superfina ut. Jag blir så irriterad över att vi "slösar" embryon..om det nu är så "enkelt" som att tillägga lite andra preparat!

Hade jag haft tabletter över hade jag gärna gett bort dem, jag vet precis hur det känns när man kämpar! Tror det precis räcker till vårt syskonförsök, efter det får jag hoppas att jag inte behöver fler eftersom jag inte vet om jag kan få mer preparat.

Förstår dina tankar om embryona, jag tänkte likadant. De såg fina ut, de som frystes klarade upptining.
    Så här efteråt ångrar jag att jag lät det gå så många försök innan jag prövade med tillägg, kanske vi kunnat bli föräldrar långt tidigare?Men samtidigt känns det förstås fantastiskt nu så det är inget jag går och grämer mig över.
  • LisaW81

Olivia596: tack för bra input! Efter återföring ordinerades jag bara 5mg prednisolon, innan fet10mg, jag ska fråga läkaren om höjning i em. när vi är på kliniken. Vad är intralipid?

Miss85: har jag kortison över så skickar jag dem gärna till dig, jag vet hur desperat man blir! Jag ska kolla med läkaren idag hur länge de ska ätas. Vad gäller Fragmin så borde jAg få några sprutoröver så om du vågar på eget bevåg så hjälper jag dig gärna med det också... Nu känner jag mig brottslig men som sagt jag vet desperationen!!!!

Det jag absolut skulle rekommendera dig att göra är att byta klink. Förstår om det känns bökigt men får du ingen respons från din läkare så hade jag sett mig om efter annat. Numera vågar jag knappt skriva ut på fl var jag går, fick ett argt påhopp en gång av en som tyckte Falun tog för lättvindigt på läkemedel och gjorde en anmälan på dem, riktigt obehagligt! Har gjort flera 4 försök här uppe varav sisa lyckades (med stor hjälp av villiga hjälpande läkare).

• miss85

Åh ni är ju för gulliga! Jag tar emot allt jag kan få. Det är lite snurrigt med alla preparat och ordination men det känns som att ni kan detta. 
    Nu är det ju så att vi gör bara FET just nu. Är det någon skillnad på hur man ska ta preparaten? Är ni friska för övrigt? Övervikt? Ålder? Ni behöver inte svara om ni inte vill 

• Anonym

Har Fragmin och Trombyl samma effekt? Eller tar man bådeoch?

• Anonym
    "Studier av detta slag är viktiga eftersom "gissa och tyck" blir allt vanligare inom fertilitetsbehandlingar, något som inte bara syns på nätet utan tyvärr börjat influera kollegor att sätta in allehanda extra mediciner vid och efter IVF för att "förbättra" resultaten. Detta trots att vetenskapen talar för att de extra medicinerna är verkningslösa - och i värsta fall - inte helt ofarliga. Varken lågdos salicyl, Trombyl, eller proppförebyggande medel typ Fragmin, är helt fria från biverkningar och risker."

Kopierat från CVL's hemsida.. Känns inte lovande att tjata om andra preparat.
  • Anonym (i)

Hej hej!

Jag vill ge ytterligare hopp om man inte tycker att det är extremt viktigt att själv bära sitt barn.

Det finns vissa kvinnor som av oförklarliga anledningar misslyckas med flera ivf-försök i rad trots att embryona ser fina ut vilket kallas för Repeated implantation failure (RIF). En orsak till detta kan vara immunförsvaret och då kan det hjälpa med kortison, intralipid osv osv. Men om det inte heller hjälper så kan det vara ens slemhinna som helt enkelt inte släpper in fina embryon av än så länge oförklarlig anledning. Då kan surrogatmödraskap vara en bra lösning.

Här är en case studie gjord på 9 stycken par med flera års infertilitet och flera misslyckade ivf-försök bakom sig. Dessa fick göra en insättning i en surrogatmamma i stället och då fick 6 av 9 par en lyckad fullgången graviditet. Om ni är intresserade av att läsa hela studien så finns artikeln här.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3941386/

Jag önskar er all lycka till och hoppas förståss att ni ska lyckas med ert nästa ivf-försök, men om ni inte gör det så finns det en plan B.

Jag har själv misslyckats med 6 ivf-insättningar och nu väntar vi barn via en surrogatmamma där vi lyckades på första insättningen.

• miss85

Varför blir det anonymt!! Det är jag som skrivit kl.12, båda inläggen.

Anonym- jag uppskattar din hjälp o dina råd. Det är säkert som du skriver men vi är nog inte riktigt där än. Jag vill gärna kunna bära mitt barn.

Svar på tråden Snälla ge mig hopp! Flera misslyckade IVF