• Zora

BIM September 2014

eagle87 skrev 2014-09-04 11:35:52 följande:

Åh vi hade sex fredag dag 37 o söndag dag 39. Tror du att de finns ngn chans att de tagit sej? Typ fredan? Fan att jag glömde tempa min cykel har blivit så oregelbunden o orkade bara inte bry mig. Men hade jätteont typ älvärk/molvärk i måndags o hade äl flytning typ torsdags. Livmodertappen va jättemjuk typ måndags. ?

Om tempen dag 39 är felaktig så kan du mycket väl ha haft Äl där i krokarna. Enligt vad jag kan se så bör Äl varit mellan dag 35 och 40 (om man inte räknar med dag 39), men det är nog näst intill omöjligt att utläsa exakt när pga att det saknas så många temperaturer, tyvärr. Hoppas ni prickat iallafall! Möjligheten finns
  • Zora
    ronja111 skrev 2014-09-04 23:46:26 följande:

Lite kort om tempen Såg det var någon som funderade tidigare

Fram tills ägglossningen har kroppen sin vanliga temperatur. Precis när ägget lossnar sänks temperaturen och når den lägsta nivån under en kvinnas cykel. Strax efter höjs temperaturen igen och blir högre än normalt. Ökningen ligger ofta mellan 0.3 till 1 grads höjning. Kroppstemperaturen håller sig hög i ungefär tre dagar för att sedan sjunka långsamt. Om temperaturen inte sjunker och mensen uteblir är du troligtvis gravid.

Ett tillägg bara. Att tempen sjunker till en lägsta nivå när ägget släpper stämmer inte. Eller det kan kanske stämma på vissa, men jag har aldrig upplevt det under alla år jag tempat, utan tempen ligger på sin vanliga temp fram till Äl och när Äl skett stiger den och ligger sedan kvar på den högre nivån.
  • Zora
    ronja111 skrev 2014-09-05 10:53:58 följande:

Detta är information från ägglosning.nu och det finns även samma information på många andra tillförlitliga sidor på webben. Men allas kroppar är unika och det kan säkert finnas individuella skillnader

Ok, jo jag har läst samma sak på någon sida jag också, men som sagt tror jag det är mer vanligt att den där temperatursänkningen inte kommer vid Äl utan att man "bara" får höjningen när Äl skett.
  • Zora

Apropå tempmetoden tänkte jag visa två av mina kurvor. Första är från förra månaden och man ser ganska tydligt temphöjningen efter Äl (även om den var lite smygande här) och sedan ser man när mensen närmar sig att tempen sjunker.

• Zora

Andra är från den här månaden, så där vet jag ju ännu inte hur det går men man ser höjningen efter Äl. Den här månaden körde jag Äl tester också för att få det ännu mer säkerställt när Äl var.

Tänkte det kanske kunde vara intressant att visa hur det ser ut om någon är sugen på att börja tempa

• Zora
    Beth1 skrev 2014-09-05 12:15:13 följande:
    Jag har funderat på det nu när jag aldrig får utslag på äl-stickorna. När ska man börja i så fall?
    Du kan börja när du vill egentligen, men kan ju vara enklast att börja första mensdagen kanske (om du tror att Äl är passerad den här månaden) Det viktiga är att tempa alla dagar (eller så många som möjligt) för annars kan man missa höjningen och det blir svårare att se mönster. Också viktigt att ta tempen vid samma tid varje morgon när du precis vaknat. Inte kliva upp.

Använd samma termometer jämt och tar du i munnen så lägg den på samma sätt varje gång. Jag brukar lägga den långt in under tungan på höger sida, men det är ju som man vill.
  • Zora

En sak till, tempmetoden visar när Äl varit och då är det redan för sent att göra bebis. Men tempar man flera månader så ser man mönster, vilken dag Äl brukar inträffa och om den varierar mycket. Vet man ungefär när man bör ha Äl så börja testa med Äl stickor lite innan så har man en bra chans att lyckas.

Den här månaden var första gången jag körde med Äl stickor och det stämde överens med tempen.

• Zora
    lnzmra skrev 2014-09-05 13:06:31 följande:

Min temp är idag på ÄL+10 37,3 vanlig temp är för mig runt 36 alltså har jag haft ÄL?

Om jag nu inte skulle vara gravid när sjunker temperaturen?

Har alla ömma bröst?

Om tempen har hållit sig hög hela tiden sedan när du tror Äl var så har du haft Äl. Om du inte är gravid sjunker tempen när du ska ha mens, dvs 14 dagar efter Äl, +- någon dag, för mig kan temp sänkningen börja några dagar innan mens lika väl som den kommer samma dag mensen kommer.
  • Zora
    Gummsan skrev 2014-09-05 20:32:57 följande:

Absolut inte. Är sällan man får svar bara om man frågar något eller så tyvärr

Det tror jag betor på att det är så många som skriver i tråden. När det blir många inlägg så hamnar enstaka långt bak och det är inte alltid man har ork att gå tillbaka i tråden tyvärr (jag brukar inte göra det jämt iallafall) så jag tror inte att någon ignorerar en med flit
Svar på tråden BIM September 2014