• joss82

BIM September 2014

EmmaK1 skrev 2014-08-27 17:41:52 följande:
    Hänger också gärna med på den pessimistiska linjen. Känns som att denna månaden är körd för våran del, har inte fått någon glad gubbe på ägglossningstestet och jag skulle ha ägglossning idag. Såg när jag var på toan innan att jag bara har tjocka lotion flytningar och inga ägglossningsflytningar så känns inte så positivt just nu :( det enda som säger att det skulle va ägglossning på g är att jag har ömma bröstvårtor men tror inte att hjälper. Vi har sagt att vi ska fortsätta med mys varannan dag för säkerhets skull. 

Hoppas att det går bra för alla er andra Kyss
    Samma här, ingen ÄL eller tecken på ÄL än. Deppigt.
  • joss82
    Zora skrev 2014-08-29 09:07:34 följande:
    lnzmra skrev 2014-08-29 08:20:23 följande:

Hej!

Jag fick positivt på äl testet den 26/8 är jag då idag på äl +3?

Fast ger inte äl testen utslag någon/några dagar innan äl? Eller har jag fattat fel? Isåfall borde du vara på äl + 1 eller +2 idag. Rätta mig om jag har fel någon
    Håller med. Om du fick positivt på ÄL-test 26/8 betyder det att du troligtvis hade ägglossning 27/8 eller möjligen 28/8. Alltså är du på ÄL +1 eller +2 idag.
  • joss82
    SRMmamma87 skrev 2014-08-29 12:59:42 följande:

så när ägget släppt = brobyggande sekret, eller hur?

Verkar väldigt olika när och hur länge folk har ÄL-sekret, jag har ibland haft det i 4-5 dagar och då har ÄL varit någonstans runt den sista dagen eller till och med dagen efter det. Så det kan du nog inte gå efter.
  • joss82
    SRMmamma87 skrev 2014-08-29 13:02:33 följande:

eller tänker ni att det är när man inte längre får utslag på ÄL-test?

ÄL är som jag fått lära mig det 12-36 timmar efter ditt sista positiva test, får du bara ett positivt är det såklart det som räknas.
  • joss82
    Det vackraste skrev 2014-08-29 13:02:57 följande:

Jag tycker då att äl+1 ska vara dagen efter äl annars blir det ju konstigt. Det är ju då lutealfasen börjar. Man får pos ältest ca en dag före äl. 14 dgr lf ger bim äl+15.

Men ja folk gör väl som dom vill? .;)

Det är mer rättvisande att tala om dgr efter äl ist för bim när det gäller att testa tex. Men jaja? :)

Håller helt med dig. ÄL+1 betyder på att det är ägglossningsdagen + 1, alltså en dag efter ägglossningen. Men som sagt, det spelar väl ingen större roll egentligen...
  • joss82
    NILE90 skrev 2014-08-29 13:44:19 följande:

Hur vet ni att ägget har släppt då? Om jag testar positivt ena dagen (dag 1) och negativt dagen efter (dag 2) så tar jag för givet att ägget släppt under dag 1 eftersom det också är då jag har känningar, och räknar därför dag 2 som ÄL+1. 

Idag är jag på ÄL+9, fick positivt på ÄL-stickan den 20 aug, negativt den 21 aug. 

Man kan aldrig veta säkert att ägget släppt, testerna mäter Lh-nivån men ett fåtal kan få förhöjd Lh utan att ett ägg släpper, tex om man har PCO eller andra problem. Men om ägget släpper (vilket det ju gör för de flesta) gör det det efter att Lh minskat, alltså efter att sista positiva testet varit. En del säger 12-36 timmar efter sista positiva testet, en del säger 24-48 timmar efter. Jag skulle alltså säga att ditt ägg släpper en eller två dagar efter att du testat positivt. Så om testet visar positivt dag 1 släpper ditt ägg dag 2 eller 3. Om ditt ägg släpper dag 2 blir dag 3 ÄL+1.
  • joss82
    VioloLaviose skrev 2014-08-29 14:46:43 följande:
    Vilket proffs vi har i tråden! Nu måste du hjälpa min oroliga hjärna . :)

Jag har inte använt tester och om man räknar sådär menscykelvis så skulle jag ha ägglossning i tisdags (dag 14 efter sista mens) och enligt flytningar verkade det stämma. Men... Betydde det då att ägglossningen var på tisdagen eller kom efteråt? Vi har inte haft sex Sedan måndags liksom. Är det kört för oss? :(
    Tackar :). Nåt proffs är jag inte alls, men efter att ha försökt i snart ett halvår börjar man ju få viss koll...
    Det är svårt att veta när du har ÄL bara genom att utgå från när du har mens, framförallt om du räknar från din senaste mens. Troligast är att du har ÄL ca 14 dagar för BIM. Om du har 28 dagars cykel blir det ju som du säger 14 dagar efter första mensdagen, men om du har längre eller kortare cykel blir det något annat. Lutealfasen, tiden mellan ÄL och BIM, är oftast samma från cykel till cykel. Men den kan vara allt från ca 10 till 17 dagar, så svårt att veta hur lång just din lutealfas är.
    Låter inte som att det är kört för er;).
  • joss82
    dahlia92 skrev 2014-08-29 14:54:47 följande:
    Men för mig då tex. Nu i min förra cykel fick jag positivt äl-test en lördag. Söndagen var jag borta och kunde inte testa. Måndagen fick jag positivt äl-test och även tisdagen var positivt. Sen tog mina stickor slut så vet inte hur det säg ut sen. Men betyder det då att jag inte hade något ägg som släppte eller vad?? :o blir orolig nu när jag läste detta.
    Oj, det vet jag inte. Man kanske kan få positiva tester så länge och ändå ha vanlig ägglossning, har faktiskt ingen aning. Någon annan som vet? Var testerna lika starka som kontrollstrecket eller starkare hela tiden? Har det varit så tidigare också?
  • joss82

Någon som kan hjälpa mig här? Har använt RFSU ägglossningsstickor flera månader nu och har alltid lyckats upptäcka min ägglossning med dem. Men den här månaden vill de inte. Sexlust och flytningar säger att ÄL borde vara nu, men testen visade bara halvstarkt för ett par dagar sen och nu ingenting. Kan man ha äl utan att det syns på test? Jag brukar få positivt i typ två dagar annars? Eller är detta en månad utan ägglossning, trots ÄL-flytningar? Suck!

• joss82
    Alvolina skrev 2014-08-31 18:10:26 följande:

Fick en liten liten stegring på ÄL-test i går. Idag är det lite svagare igen. Är på dag 22 så det hade varit trevligt med ÄL snart. Har haft sedan en vecka tillbaka väldigt ont i magen. Får kraftig molvärk ca 3-4 gånger om dagen. Det behöver ju inte vara äggledarna/livmodern som gör ont men det känns verkligen så. Orkar inte ringa gyn eftersom jag ändå aldrig får hjälp, men är det någon som känner igen detta kring ägglossning?

Börjar känna att det troligtvis finns en anledning till att vi inte lyckas bli gravida. Men nu gör vi några försök till, det borde ju gå:)

En vacker dag är det vår tur
    Jag känner igen det, åtminstone har det varit så den här gången. Jag är också på dag 22 nu och tycker verkligen att det är hög tid för ägglossning! Men min kropp verkar liksom inte kunna bestämma sig. Får flytningar lite till och från och molvärk som kommer och går. Hur länge har ni försökt?
Svar på tråden BIM September 2014