• Iustitiae

Adoptera sambons dotter?

Hej!!

Jag och min sambo har diskuterat det här och det är något vi vill göra i samband med när vi gifter oss. Dottern i fråga är strax under två år och hon har känt mig som sin mamma sen hon var tre månader. Hennes biologiska mamma hamnade i förlossningspsykos direkt efter förlossningen och har grava psykiska störningar även innan det, hon lämnade barnet och min sambo tre veckor efter förlossningen och några månader senare fick min sambo ensamvårdnad.

Relationen mellan dottern och den biologiska mamman är idag så gott som obefintlig och har varit sedan start, även innan hon flyttade tog hon inte hand om dottern. Hon fick ligga och skrika om inte min sambo tog henne och var han på jobbet ringde biomamman i panik för att barnet grät och han var tvungen att komma hem. De ses så gott som aldrig och när dom väl gör det så är det jag och sambon som tar initiativet och kör dom 10mil bort som biomamman bor. Biomamman har tidigare uttryckt att hon inte känner några som helst moderskänslor eller modersinstinkter för barnet och när vi är där så har hon sina antidepressiva och lugnande medel liggandes över golvet samt blodiga bandage inne på toaletten från sina självskador.

Så till mina frågor... Hur går man tillväga för att genomgå denna adoptionen? Har biomamman något att säga till om? Om hon skulle ha det, så kan ju inte sannolikheten vara särskilt hög att hon skulle bli tagen på allvar? Knepiga ord kanske, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.
    Vi är rädda att hon ska ställa till problem, hon accepterar inte att jag har tagit hennes mammaroll och absolut inte dotterns mormor (som gärna eldar på sin dotter). Vilket jag förstår på ett sätt, det gör jag verkligen. Men hon har själv aldrig tagit den här mammarollen och visar inga tecken på att det skulle ske heller.

Låter allt galet eller har jag gjort mig förstådd? Det var riktigt knepigt att formulera detta på skärmen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:53
    Jag ber inte om åsikter i den här frågan. Frågan är enkelt. Väldigt enkel. Tack. :)

• Svar på tråden Adoptera sambons dotter?
  • EttSuntLeverne

Jag tycker gott att ni kan avvakta med en eventuell adoption. Det tjänar ingenting till nu iaf. Låt flickan bestämma vem som, på papper, ska vara hennes mamma den dagen då hon är myndig.

Det kan ju vara så att mamman tillfrisknar under tiden, och det kan vara så att hon vill vara mamma och även mormor i framtiden.

Låt allt bara vara.

• Anonym (My)
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-28 00:44:41 följande:

Jag tycker gott att ni kan avvakta med en eventuell adoption. Det tjänar ingenting till nu iaf. Låt flickan bestämma vem som, på papper, ska vara hennes mamma den dagen då hon är myndig.

Det kan ju vara så att mamman tillfrisknar under tiden, och det kan vara så att hon vill vara mamma och även mormor i framtiden.

Låt allt bara vara.

Instämmer.

Finn dessutom inte en chans att adoptionen går igenom om mamman inte vill och när barnet dessutom är så litet.

Många barn ser inte heller en ny partner som "mamma" eller "pappa" bara för att kontakten är snudd på obefintlig med den biologiska föräldern utan som en viktig vuxen. Har själv en 9 åring som växt upp utan sin pappa men med min sambo som han älskar men kallar vid namn, "pappa" är hans biologiska pappa.
  • Anonym (Jag vet!)

Hej!

min man har adopterat min son. Nu var visserligen min son lite äldre, 8 år, och kunde själv uttrycka önskan om detta, men jag kan inte förstå varför er dotter inte skulle vilja desamma? ha stabila och närvaranea föräldrar som älskar dem. Blir lättare när ni skaffar gemensamma barn sen oxå. samma arv, samma boende om ni skiljer er, samma "namn" mamma/pappa.

Min sons pappa träffade oss ibland. han ville först inte adoptera bort men ändrade sig under tiden. jag sa redan från början att det jag helst önskade var att han själv skulle ta rollen som papppa då jag behövde någon att dela alla beslut med, min son har en del diagnoser/medicineringar och jag funderade mycket på vad som händer om jag går bort i förtid.

Han ville inte ta den rollen/ansvaret och var inte och har aldrig varit intresserad av att någonsin gå med till läkare, skola, komma på kalas, träffa släkten eller dylikt.

Vi var givetvis gifta och startade ansökan några månader efter.

lämnade in papper till tingsrätten och betalade ett antal hundra dit. fick tid till familjerätten som skulle sköta utredningen. Dit fick sedan jag och min man komma tillsammans. sen bara min man. sen bara biologiska pappan, sen kom de hit för hembesök och för att prata med bara sonen. de kontrollerade hur sonens framtida arv skulle kunna påverkas av detta och analyserade mitt och min mans äktenskap/förhållande för att se om det verkade långsiktigt och stabilt.

Efter det gjorde de en sammanfattning på vad alla sagt, vad de själva tyckte och skickade iväg det till tingsrätten som efter ca 9 månader godkännde adoptionen. Den biologiska pappan skickade inte in någon överklagan så allt gick igenom efter ytterligare några veckor.

• Anonym (My)
    PiiL skrev 2014-07-27 23:10:56 följande:

Jag och min sambo har varit tillsammans sedan hans son var 11 månader. Från början var det varannan vecka, men med moderns instabila liv skrevs vårdnaden tillslut över på min sambo och mamman bröt kontakten helt. Idag är sonen 11 år och vi har alltid skilt på mamma och mig. Detta har gjort att mormor själv har tagit kontakt med oss för att få träffa sitt barnbarn, så vi är där några gånger om året på fika.

Idag kan vi diskutera med sonen vad han vill, han kallar inte mig mamma, men vet att det är mig folk menar när de frågar efter mamma.

Dock verkar det ju inte räcka för TS att ha den rollen.
  • Anonym (Jag vet!)
    Anonym (My) skrev 2014-08-04 06:16:33 följande:

Dock verkar det ju inte räcka för TS att ha den rollen.
    För min son betyder det jätte mycket att kunna säga pappa både till honom direkt och i skola, med vänner osv.

han vet att han har två pappor och kallar sin biologiska vid hans förnamn istället.

den som han lever med, som tar med honom på sjukbesök, på idrottsträningar, sätter gränser och ställer upp är den han vill kalla pappa.

kan inte se varför det inte skulle vara lika bra om inte bättre!!!!!!
  • Iustitiae
    Anonym (My) skrev 2014-08-04 06:00:47 följande:

Instämmer.

Finn dessutom inte en chans att adoptionen går igenom om mamman inte vill och när barnet dessutom är så litet.

Många barn ser inte heller en ny partner som "mamma" eller "pappa" bara för att kontakten är snudd på obefintlig med den biologiska föräldern utan som en viktig vuxen. Har själv en 9 åring som växt upp utan sin pappa men med min sambo som han älskar men kallar vid namn, "pappa" är hans biologiska pappa.

Fast adoptionen ska inte göras nu. Sedan har ju du ingen aning om hur dottern ser på mig/kommer se på mig sen.

Det är så jävla fantastiskt hur folk orkar bry sig om andra människors val. Vi har väl våra orsaker till varför vi i framtiden vill genomföra det här. Jag bad liksom inte om folks åsikter i den här frågan.

Dottern kommer också vara kring ca sju-åtta när detta isåfall påbörjas. och skulle självklart aldrig göra det mot hennes vilja. Men vi vet redan (med säkerhet) liksom vilken väg åt det brakar liksom, hennes biomamma har aldrig och kommer aldrig ta något ansvar. Det är mig hon kallar mamma och det är jag som nattar henne, jag som plåstrar henne om hon skrapar i knät, det är jag som går på föräldramöten, det är jag som sitter med henne på akuten när hon blir dålig (medans vi berättar för hennes biomamma att hennes dotter är allvarligt sjuk och vi ligger på sjukhus så säger hon "jaha, synd för henne då"), det är jag som hämtar från dagis, det är jag som köper nya kläder till henne, det är jag som älskar henne så mycket att jag skulle kunna dö för henne... Det är jag som gör allt det där. Blodsband eller inte så är inte den andra kvinnan hennes mamma. Hon har avsagt sig allt ansvar och säger att hon inte känner kärlek till barnet medans dotterns mormor vägrar släppa taget och trycker på sin dotter som egentligen varken vill eller orkar. Så med påtryckningar därifrån (och bara där) så vill hon både ha kakan och äta den. Och förstår givetvis inte att det är barnet som hamnar i kläm, eller om hon inte bryr sig, jag vet inte vilket.

Så jo, vi kommer av både känslomässiga och praktiska skäl försöka genomföra en adoption efter att jag och sambon gift oss (vilket som sagt kommer att dröja några år) oavsett vad vissa av er anser. Kommer inte svara på fler av dom här åsiktskommentarerna, jag letade svar på en fråga. Inte efter folks input på situationen.
  • Iustitiae
    Anonym (Jag vet!) skrev 2014-08-04 06:13:10 följande:

Hej!

min man har adopterat min son. Nu var visserligen min son lite äldre, 8 år, och kunde själv uttrycka önskan om detta, men jag kan inte förstå varför er dotter inte skulle vilja desamma? ha stabila och närvaranea föräldrar som älskar dem. Blir lättare när ni skaffar gemensamma barn sen oxå. samma arv, samma boende om ni skiljer er, samma "namn" mamma/pappa.

Min sons pappa träffade oss ibland. han ville först inte adoptera bort men ändrade sig under tiden. jag sa redan från början att det jag helst önskade var att han själv skulle ta rollen som papppa då jag behövde någon att dela alla beslut med, min son har en del diagnoser/medicineringar och jag funderade mycket på vad som händer om jag går bort i förtid.

Han ville inte ta den rollen/ansvaret och var inte och har aldrig varit intresserad av att någonsin gå med till läkare, skola, komma på kalas, träffa släkten eller dylikt.

Vi var givetvis gifta och startade ansökan några månader efter.

lämnade in papper till tingsrätten och betalade ett antal hundra dit. fick tid till familjerätten som skulle sköta utredningen. Dit fick sedan jag och min man komma tillsammans. sen bara min man. sen bara biologiska pappan, sen kom de hit för hembesök och för att prata med bara sonen. de kontrollerade hur sonens framtida arv skulle kunna påverkas av detta och analyserade mitt och min mans äktenskap/förhållande för att se om det verkade långsiktigt och stabilt.

Efter det gjorde de en sammanfattning på vad alla sagt, vad de själva tyckte och skickade iväg det till tingsrätten som efter ca 9 månader godkännde adoptionen. Den biologiska pappan skickade inte in någon överklagan så allt gick igenom efter ytterligare några veckor.

Tack för att du delade med dig! :) adoptionen kommer som sagt att dröja några år, tills dess att vi gifter oss, vilket lär vara tidigast om fyra-fem år men förmodligen ännu längre.

Får jag fråga hur det sett ut med biopappans relation till barnet efter adoptionen? :)
  • Anonym (k)

Det är inte konstigt med kommentarer då det i TS lät som att du ville börja adoptionen nu. Vid 7-8 års ålder tycker jag att det är betydligt mer ok om inget förändrats med mamman.

• Iustitiae
    Anonym (k) skrev 2014-08-04 11:50:35 följande:

Det är inte konstigt med kommentarer då det i TS lät som att du ville börja adoptionen nu. Vid 7-8 års ålder tycker jag att det är betydligt mer ok om inget förändrats med mamman.

Fast det står ju när vi gifter oss och oavsett vad så är det ju faktiskt ingen annans ensak än vi som är direkt inblandade. :)
  • Jeaninne

Jag vet att det har hänt någon gång, när pappan inte har haft vårdnaden, att mammans nya man har fått adoptera mot hans vilja. För att det ansetts vara "till barnets bästa". Personligen anser jag att det är fel.

Adoption är en alltför allvarlig och genomgripande händelse, för att det ska kunna genomföras mot de riktiga föräldrarnas vilja/den riktiga förälderns vilja. Vårda barnet i vardagen kan ju någon annan ändå, men att skära av alla band inte bara till barnets riktiga förälder/föräldrar utan även till hela den släkten, är ett för omfattande ingrepp - och dessutom inte förenligt med barnkonventionen. 

Tänk dessutom på att förhållanden ofta är flyktiga idag. Om 5-10 år kanske du är skild och lever med en annan man, men har du adopterat detta barn så har du kvar ansvaret tills det blir myndigt - och på ett sätt livet ut... Jag tror att det är lätt att ta sig vatten över huvudet, när man är kär och galen, och inte förstår att en partner idag inte är en partner i morgon.

• Jeaninne
    plastkotte skrev 2014-07-27 20:04:48 följande:

Hon måste godkänna adoptionen, och går hon med på det så avsäger hon sig all rätt till barnet helt och hållet nu och i framtiden. Det är ingenting hon kan ångra, vilket hon förmodligen kommer bli informerad om. Hon avsäger sig alltså rätten helt att ens träffa barnet, samt alla andra "rättigheter" man har som förälder. Även om man inte har vårdnaden om sitt barn så har man ändå endel rättigheter kvar. Och skulle hon tex må bättre om säg 10 år, så kan hon då fortfarande begära umgänge med barnet. I princip så skulle hon godkänna att hon inte ens har något barn på papper. Som du beskriver situationen så tvivlar jag på att hon kommer gå med på något sånt. Och godkänner hon inte adoptionen, så kommer det inte gå igenom. Tänk på att till och med föräldrar som mördar och sitter inne på långa straff, fortfarande har rätt att träffa sina barn. Så bara för att hon är psykiskt sjuk så innebär inte det att man kommer godkänna en adoption utan hennes medtycke.

Nej, man får hoppas att det inte godkänns. (Även om jag vet att sådant har hänt i Sverige.) Saker kan ju förändras, och att hon är sjuk idag innebär inte att hon kommer att vara sjuk om fem år. Men adoptionen gäller för alltid...
  • Jeaninne
    Anonym (Money) skrev 2014-07-27 22:42:07 följande:
    Man kan inte adoptera en myndig person.
    Jo, det kan man faktiskt. T.ex. finns det dom som betalar en äldre, adlig person för att adoptera dem, för att de ska få det adliga efternamnet. (Titeln kan de dock aldrig få, eftersom den alltid följer blodslinjen.)
  • Jeaninne
    Iustitiae skrev 2014-08-04 08:42:56 följande:
    Fast adoptionen ska inte göras nu. Sedan har ju du ingen aning om hur dottern ser på mig/kommer se på mig sen.

Det är så jävla fantastiskt hur folk orkar bry sig om andra människors val. Vi har väl våra orsaker till varför vi i framtiden vill genomföra det här. Jag bad liksom inte om folks åsikter i den här frågan.

Dottern kommer också vara kring ca sju-åtta när detta isåfall påbörjas. och skulle självklart aldrig göra det mot hennes vilja. Men vi vet redan (med säkerhet) liksom vilken väg åt det brakar liksom, hennes biomamma har aldrig och kommer aldrig ta något ansvar. Det är mig hon kallar mamma och det är jag som nattar henne, jag som plåstrar henne om hon skrapar i knät, det är jag som går på föräldramöten, det är jag som sitter med henne på akuten när hon blir dålig (medans vi berättar för hennes biomamma att hennes dotter är allvarligt sjuk och vi ligger på sjukhus så säger hon "jaha, synd för henne då"), det är jag som hämtar från dagis, det är jag som köper nya kläder till henne, det är jag som älskar henne så mycket att jag skulle kunna dö för henne... Det är jag som gör allt det där. Blodsband eller inte så är inte den andra kvinnan hennes mamma. Hon har avsagt sig allt ansvar och säger att hon inte känner kärlek till barnet medans dotterns mormor vägrar släppa taget och trycker på sin dotter som egentligen varken vill eller orkar. Så med påtryckningar därifrån (och bara där) så vill hon både ha kakan och äta den. Och förstår givetvis inte att det är barnet som hamnar i kläm, eller om hon inte bryr sig, jag vet inte vilket.

Så jo, vi kommer av både känslomässiga och praktiska skäl försöka genomföra en adoption efter att jag och sambon gift oss (vilket som sagt kommer att dröja några år) oavsett vad vissa av er anser. Kommer inte svara på fler av dom här åsiktskommentarerna, jag letade svar på en fråga. Inte efter folks input på situationen.
    Nyfiken fråga, men varför skjuter ni upp giftermålet så många år? Om ni nu är så säkra på varandra, att du till och med vet att du vill bli mamma till hans barn?
  • Jeaninne

Annan tanke: det här med arvet. Tänk på Ingvar Kamprad t.ex.. Han adopterade sin första hustrus dotter. Senare gifte han om sig och fick tre söner. Idag vill han inte att adoptivdottern ska ha del i företaget, och han har haft väldiga problem med att få ner hennes arv till en vettig summa, eftersom adoptivbarn har samma rätt till laglott som biologiska barn enligt svensk lagstiftning. 

Nu är det väl inte troligt att TS kommer att äga ett nytt IKEA på sin dödsbädd! Men det är bra att försöka tänka sig in i olika framtidsscenarier, innan man fattar beslut som inte går att ångra. Om förhållandet tar slut så kan det mycket väl bli så att relationen till styvbarnet tunnas ut... Och får man egna barn, så känns det kanske inte alls bra att de måste dela på arvet den dag man går bort.

• Iustitiae
    Jeaninne skrev 2014-08-04 23:08:06 följande:

Nyfiken fråga, men varför skjuter ni upp giftermålet så många år? Om ni nu är så säkra på varandra, att du till och med vet att du vill bli mamma till hans barn?

Därför att bröllop är dyrt och vi båda är enade om att vi faktiskt vill ha ett stort och riktigt fint bröllop. Därför ska jag gå klart min utbildning och sedan vill jag gärna ha fast tjänst och sambon kommer inom snar framtid säga upp sig för att starta företag och vi båda vill hinna spara en del, och sen kan man ju också se på det som så att eftersom att vi är så säkra på att vi vill leva med varandra så känner vi ingen brådska med bröllopet heller utan vi tar det i sin tid. :)
    Jeaninne skrev 2014-08-04 22:54:02 följande:

Nej, man får hoppas att det inte godkänns. (Även om jag vet att sådant har hänt i Sverige.) Saker kan ju förändras, och att hon är sjuk idag innebär inte att hon kommer att vara sjuk om fem år. Men adoptionen gäller för alltid...

Om du läser igenom tråden så har jag redan nämnt att hon aldrig kommer bli frisk. Hon är som sagt allvarligt kroniskt sjuk och kommer aldrig fungera som en "normal" människa, detta på uttalande av flera läkare efter flera utredningar. :)
    Jeaninne skrev 2014-08-04 22:51:43 följande:

Jag vet att det har hänt någon gång, när pappan inte har haft vårdnaden, att mammans nya man har fått adoptera mot hans vilja. För att det ansetts vara "till barnets bästa". Personligen anser jag att det är fel.

Adoption är en alltför allvarlig och genomgripande händelse, för att det ska kunna genomföras mot de riktiga föräldrarnas vilja/den riktiga förälderns vilja. Vårda barnet i vardagen kan ju någon annan ändå, men att skära av alla band inte bara till barnets riktiga förälder/föräldrar utan även till hela den släkten, är ett för omfattande ingrepp - och dessutom inte förenligt med barnkonventionen. 

Tänk dessutom på att förhållanden ofta är flyktiga idag. Om 5-10 år kanske du är skild och lever med en annan man, men har du adopterat detta barn så har du kvar ansvaret tills det blir myndigt - och på ett sätt livet ut... Jag tror att det är lätt att ta sig vatten över huvudet, när man är kär och galen, och inte förstår att en partner idag inte är en partner i morgon.

För att svara på det sistnämnda, låt säga att det skulle ta slut mellan mig och min sambo om tio år (peppar peppar) så skulle inte det spela någon roll. Jag skulle ta samma ansvar för barnet i alla fall, jag skulle aldrig överge henne bara för att hon inte är min biologiskt. Däremot så känns det ju säkrare både för mig och barnet att ingen kan ta mig ifrån henne och vice versa, trots icke blodsband. Jag älskar henne som min egen oavsett om jag och hennes pappa skulle separera.
  • Anonym (law)
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-28 00:44:41 följande:

Låt allt bara vara.

Fast jo, det hade absolut tjänat något till. Dels hade barnet fått arvsrätt efter TS och dels, ännu viktigare, hade hon fått ha TS kvar OM henens pappa tragiskt nog skulle försvinna. Livet kan förändras plötsligt... något man inte vill tänka på kan ändå ske. Som det är nu är TS inte alls given som vårdnadshavare eller att flickan får bo med henne...

Det finns även skäl att vänta och TS har tydligen redan tänkt i de banorna men att en adoption redan nu inte skulle tjäna något till är felaktigt.
Svar på tråden Adoptera sambons dotter?