Iustitiae skrev 2014-08-04 08:42:56 följande:
Fast adoptionen ska inte göras nu. Sedan har ju du ingen aning om hur dottern ser på mig/kommer se på mig sen.
Det är så jävla fantastiskt hur folk orkar bry sig om andra människors val. Vi har väl våra orsaker till varför vi i framtiden vill genomföra det här. Jag bad liksom inte om folks åsikter i den här frågan.
Dottern kommer också vara kring ca sju-åtta när detta isåfall påbörjas. och skulle självklart aldrig göra det mot hennes vilja. Men vi vet redan (med säkerhet) liksom vilken väg åt det brakar liksom, hennes biomamma har aldrig och kommer aldrig ta något ansvar. Det är mig hon kallar mamma och det är jag som nattar henne, jag som plåstrar henne om hon skrapar i knät, det är jag som går på föräldramöten, det är jag som sitter med henne på akuten när hon blir dålig (medans vi berättar för hennes biomamma att hennes dotter är allvarligt sjuk och vi ligger på sjukhus så säger hon "jaha, synd för henne då"), det är jag som hämtar från dagis, det är jag som köper nya kläder till henne, det är jag som älskar henne så mycket att jag skulle kunna dö för henne... Det är jag som gör allt det där. Blodsband eller inte så är inte den andra kvinnan hennes mamma. Hon har avsagt sig allt ansvar och säger att hon inte känner kärlek till barnet medans dotterns mormor vägrar släppa taget och trycker på sin dotter som egentligen varken vill eller orkar. Så med påtryckningar därifrån (och bara där) så vill hon både ha kakan och äta den. Och förstår givetvis inte att det är barnet som hamnar i kläm, eller om hon inte bryr sig, jag vet inte vilket.
Så jo, vi kommer av både känslomässiga och praktiska skäl försöka genomföra en adoption efter att jag och sambon gift oss (vilket som sagt kommer att dröja några år) oavsett vad vissa av er anser. Kommer inte svara på fler av dom här åsiktskommentarerna, jag letade svar på en fråga. Inte efter folks input på situationen.
Nyfiken fråga, men varför skjuter ni upp giftermålet så många år? Om ni nu är så säkra på varandra, att du till och med vet att du vill bli mamma till hans barn?